Bryggertabber

Gahr skrev:
Jeg måtte demontere vannlåsen under kjøkkenvasken en gang, da jeg helte rørepinnen ut av erlenmeyerkolben i kjøkkenvasken. Den skled rett gjennom et hull i sluket i vasken... Men det var i det minste ikke i do.
Har skjedd meg to-tre ganger, dog som hobbykjemiker og ikke hjemmebrygger. Vannlåsen er mer mye mer utrivelig enn hva du tror. Mange spennende dufter å oppdage!
 
...ikke sette på boostfunksjon for å få bedre kok, legge på lokket nesten helt på, og så svare på en innkommende telefon i naborommet.  :bank2:
 
Tenkte jeg skulle sette en starter i dag.
WLP007 har stått en uke i kjøleskapet på kjøkkenet.
Finner den nå med klumper - det noen flyter og andre ikke.
Antar den har hatt under 0 grader.
Nete blir lagret i et av mine egne kjøleskap.

Starteren får vente en dag eller to.
 
StoreMy skrev:
Tenkte jeg skulle sette en starter i dag.
WLP007 har stått en uke i kjøleskapet på kjøkkenet.
Finner den nå med klumper - det noen flyter og andre ikke.
Antar den har hatt under 0 grader.
Nete blir lagret i et av mine egne kjøleskap.

Starteren får vente en dag eller to.

Det er ikke bare sånn den alltid er da? Jeg trodde det var noe gale første gang jeg brukte 007, tenkte å returnere den til vestbrygg, men sjekket på nettet og den er ekstremt flokkulerende :)
http://www.youtube.com/watch?v=Xd8wji3hEVA
 
StoreMy skrev:
Tenkte jeg skulle sette en starter i dag.
WLP007 har stått en uke i kjøleskapet på kjøkkenet.
Finner den nå med klumper - det noen flyter og andre ikke.
Antar den har hatt under 0 grader.
Nete blir lagret i et av mine egne kjøleskap.

Starteren får vente en dag eller to.

Helt normalt
 
Nå ble jeg beroliget. Satte en starter med min første wlp007 i går kveld, og i kolben nå ser det ut som  at det snurrer noe man finner på gata en sen lørdagskveld :eek:ppkast:
 
Vørtern kokte litt over, men ikke no større fare en litt oppvask
Håper bare ikke jeg tapte for mye humle

Går vel kanskje under "bryggeuhell"
 
loebrygg skrev:
Vørtern kokte litt over, men ikke no større fare en litt oppvask
Håper bare ikke jeg tapte for mye humle

Går vel kanskje under "bryggeuhell"

Lurte bare på hva bildet viste
 
Driver å brygger å brygger stout med, for meg, ny type gjær wlp007, og tok i den annlednig en kikk over beholdningen av vasket gjær i kjøleskapet. Der fant jeg til min store overraskelse et glass med wlp833, som vitterlig driver å jobber med en maibock, satt for to uker siden :jaha:
Det jeg ikke fant, var wlp001 :eek: Det ble sporenstreks utført en måling av maibocken, som viste 1019. Det er ganske høyt, når målet er rundt 1010 FG. Mitt problem er at jeg ikke er helt sikker på hvilken gjær som jobber med ølet. Vet noen om det er mulig for wlp001 å gjære ved så lav temperatur som 10 grader? På to uker er OG gått fra 1067 til 1019. Jeg regner nesten med at 001 ville gått i dvale ved en så lav temp, men sikker er jeg ikke.
 
gjær går aldri helt i dvale, den blir ineffektiv når det blir for kaldt. har du satt en bock for 2 uker siden kan du øke temperaturen til 16 °C for diacetylrest. Da ser du jo fort om gjæringen tiltar igjen.
 
B3769CDA-DAEF-41CA-8D12-D96533438F11-1571-0000008A8BA52035_zps2059c58c.jpg
 
Noen som kjenner til noen lure triks man kan benytte seg av når IPA-en man tappet var så velhumlet at ondsinnete humlepartikler har stengt igjen et eller i Cornelius-fatet?
 
Tilbake
Topp