Bryggertabber

Klarte kunststykket av en annen verden i går. Satt på gjærlåsen med utblandet starsan i, før jeg hadde satt gjæringsbøtta der den skal stå å gjære. Endte med å dra slem rett ned i gjæringsbøtta, dette kan vel i værste fall føre til infeksjon? Noen som har gjort det samme? :) I morrest var det en voldsom aktivitet i gjærlåsen, så  stormgjæringen er godt i gang.
 
Hvis det var StarSan i vannet i gjærlåsen er det nok ytterst liten sannsynlighet for at noe går galt. RDWHAHB.
 
- Jeg ble bekymret for hunden min i går da han ikke kom inn fra rommet hele kvelden og ikke bjeffet da det kom gjester,
vi sjekket at det var liv i han men da vi lokket han ut for å tisse sviktet beina under han og han deiset i bakken :eek:

hele natten satt vi oppe og lurte på hva han kunne ha fått i seg  eller om hjernen var blitt mos..

i dag kom jeg på at jeg hadde dumpet malt i hagen for 5-6 dager siden.. riktig nok var det ett sort hull i haugen :neinei:

i dag er formen hans fin,, men i går var han skit full he he , skal ta forhondsregler fremmover..

lettet-) :biersmile:
 
endreEZBrew skrev:
- Jeg ble bekymret for hunden min i går da han ikke kom inn fra rommet hele kvelden og ikke bjeffet da det kom gjester,
vi sjekket at det var liv i han men da vi lokket han ut for å tisse sviktet beina under han og han deiset i bakken :eek:

hele natten satt vi oppe og lurte på hva han kunne ha fått i seg  eller om hjernen var blitt mos..

i dag kom jeg på at jeg hadde dumpet malt i hagen for 5-6 dager siden.. riktig nok var det ett sort hull i haugen :neinei:

i dag er formen hans fin,, men i går var han skit full he he , skal ta forhondsregler fremmover..

lettet-) :biersmile:

Er det mulig at det dannes alkohol i malten etter den er brukt og i tillegg ligger ute? Vet ikke om jeg ville vært helt sikker på at et er det som gjør bikkja sjuk? Må være veldig små mengder alkohol isåfall. Jeg har hørt flere som gir malt til dyr (les: gris) uten at de blir fulle av det?
 
mikslen skrev:
endreEZBrew skrev:
- Jeg ble bekymret for hunden min i går da han ikke kom inn fra rommet hele kvelden og ikke bjeffet da det kom gjester,
vi sjekket at det var liv i han men da vi lokket han ut for å tisse sviktet beina under han og han deiset i bakken :eek:

hele natten satt vi oppe og lurte på hva han kunne ha fått i seg  eller om hjernen var blitt mos..

i dag kom jeg på at jeg hadde dumpet malt i hagen for 5-6 dager siden.. riktig nok var det ett sort hull i haugen :neinei:

i dag er formen hans fin,, men i går var han skit full he he , skal ta forhondsregler fremmover..

lettet-) :biersmile:

Er det mulig at det dannes alkohol i malten etter den er brukt og i tillegg ligger ute? Vet ikke om jeg ville vært helt sikker på at et er det som gjør bikkja sjuk? Må være veldig små mengder alkohol isåfall. Jeg har hørt flere som gir malt til dyr (les: gris) uten at de blir fulle av det?

Oida, jeg gir litt malt til hønene etter brygging  :jaha:
Kansje derfor dem er så tamme  ;D
 
Kan umulig være noen særlig mengde alkohol i gammel mask :) Men humle er visst giftig for hunder, hvis det var noe humle oppi der?
 
Jaja, bryggetabbe og bryggetabbe.
En ting var litt dårlig utbytte, men det var greit nok, siden vi driver og kalibrerer ny valsemølle.

Men, humleposen ble jo sugd inn i krana så det ikke ville tappe under overføring til gjæringskar, og jeg måtte skjære den i stykker med et sverd (ja, et sverd), før jeg brukte en grillklype som vinsj og fikk heiset den opp.
Phail Ale istedenfor Pale Ale, men funker vel til slutt likevel.
 
joques skrev:
Kan umulig være noen særlig mengde alkohol i gammel mask :) Men humle er visst giftig for hunder, hvis det var noe humle oppi der?

Det kan være en del gjærnæring og da går resten av seg selv om det ikke er for kaldt.
 
En forferdelig bryggedag..... tabber, vel mer uflaks.
Skulle brygge Pils (3 steg)
Klokka i Beersmith total 7t.32min
- Temp (steg 1), 50 grader, pumpa starter ikke (måtte åpnes)
- Overopphetings-vern slo inn uavbrutt.
- Måtte tømme BB30 totalt 5 ganger, for å skrape/vaske vekk guffe fra element. (ga opp)
- Skyllte med kokende vann, i håp om å få ut litt av malten.
- Tilsatte DME OG 1050
- Krana, slange frøs når jeg skulle kjøle. (måtte tines)
- kjøleskapet til gjæring to kveld.
Første brygg med O2, skal vel toppe hele med ett innfisert brygg.
Litt kaos og stress, dette skulle jo vær en perfekt bryggedag :)
 
Brygging, husarbeid, Vikingkamp og en laaang arbeidsuke er en dårlig kombinasjon. Skulle til å skylle, så ser jeg at jeg har mesket milden min på 78 grader i 90 minutt, arrghhhh! Hadde programmert Speidelen feil. Da tar jeg meg et par Timothy Taylor Landlord kloner og gråter meg i søvn.
 
Både her og på mange utenlandske fora har debatten gått hett om viktigheten av å sette på gummiringen på maltrøret før eller etter at man har hatt malten i Speidelen.
Jeg har kommet fram til at det er en fordel å gjøre dette veldig tidlig i bryggeprosessen, jo før jo bedre må jeg si. Når man brygger alene, og skal løfte opp maltrøret
for å sette på denne omtalte gummiringen, finner jeg ikke noe mer dekkende ord for å beskrive det enn, tungt. Det er rett og slett tungt!
 
Ole Mørkved skrev:
Både her og på mange utenlandske fora har debatten gått hett om viktigheten av å sette på gummiringen på maltrøret før eller etter at man har hatt malten i Speidelen.
Jeg har kommet fram til at det er en fordel å gjøre dette veldig tidlig i bryggeprosessen, jo før jo bedre må jeg si. Når man brygger alene, og skal løfte opp maltrøret
for å sette på denne omtalte gummiringen, finner jeg ikke noe mer dekkende ord for å beskrive det enn, tungt. Det er rett og slett tungt!

Å tabben er ??
 
Ole Mørkved skrev:
Jeg vil si at det å ikke sette på gummiringen før man i det hele tatt har maltrøret nedi Speidelen, er tabbe god nok.

så,så! Ikke vær streng med deg selv nå. :-D
Det er ikke spesielt mye lurere å legge begge de finmaska sildukene i bunnen av maltrøret og så lete kjelleren rundt etter den som skal være på toppen, ETTER at man har fyllt i malten. :ilike:
 
Tilbake
Topp