Bryggertabber

ebu3ujyn.jpg

Nok lufting?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kraftig andregradforbrenning på høyre underarm og hånd er en bryggetabbe jeg strengt tatt kunne vært foruten men blir nok litt smartere behandling av varm vørter fremover.

Hadde ingen kjøler tilgjengelig .... Min status er pr. nå: har ingen kjøler tilgjengelig etter vinterlagring :bank2: :bank2: :bank2: Er det mulig  :attevar: !!

Vedlegg

• kjoler.JPG
    kjoler.JPG
    281,7 KB · Sett: 1.157
Speidelen står og mesker seg.
Den koser seg litt mer etter at jeg fikk pakningen på plass.
Noe som ikke er helt enkelt med fullt maltrør.

en uke siden uhellet og hånda ser ikke helt bra ut enda  :(

Vedlegg

• dill 467.JPG
    dill 467.JPG
    1,7 MB · Sett: 934
Få hive inn en tabbe også.
Dette Skjedde for 2 uker siden.
Var inne i nest siste fase i bryggingen, kjøling av vørter.
Kjølinga var godt igang, sto og hold på med andre ting(fulgte ikke helt med på kjølingen) skulle sjekke tempraturen i vørtern. Da en oppdager att vørteren har steget med ca 5 l. >_<
Etter en rask sjekk, så finner en lekasje i overgang slange-kjøler (slangeklemme tilkobling). Vannet gikk med røret noe som ikke var lett å se. :(
Tempraturen hadde nå kommet under 60 grader, så det var ikke mulig å redde det brygget.
ca 25L rett i vasken. Dagen etter bar det rett på Biltema, og innkjøp av 12mm-1/2" connector og gardina slange tilkoblinger.  Aldri mer slangeklemmer..

Jeg gikk også over til Gardenakoblinger, fra Biltema for der jo billig, men billig er billig så nå lekker det enda mere :( not kidding.
Jeg har ennå ikke fått ødelagt vørt pga. dette eller slangeklemmer men det var fristende med 4 GK istedenfor 4 slanger å boksere på plass,
menn pass på, trykktesting hjelper ikke for lekasjen kommer likesågodt under kjølingen.

De lærde strides om hvor vidt man skal ha kranen lukket eller åpen i det karet man tapper ølet over i. Selv må jeg si at jeg etter hvert ser klare fordeler med å ha den lukket!

aner ikke hvor mange ganger jeg har fylt gjæringskaret med krana åpen. Må være en naturlov som sier at man skal bli bløt på beina under en bryggeøkt...

Om det er meg du spør, så har jeg aldri smakt på annet enn vann og ugjæret vørter under brygging/tapping! Til nød Solo...

Tilbake
Topp