På fritiden, når jeg ikke brygger I kjelleren, er jeg byggeleder i et større bryggelag. Der bruker vi en 200L Braumeister omtrent son den på bildet. Vi må være 6 mann for å opperere det hele til en effektiv bryggedag.
Maskin krever litt arbeid, særlig mot slutten. F.eks. skjer nedkjøling ved at en tykk, 5 cm slange, skal kobles om for å lede vørten til å sirkulere mens kaldt vann sirkulerer i veggene. Etter tapping skrus slangen til et avløp for å pumpe ut trub og vaskevann.
Det skal sies at vi både prøvesmaker tidligere brygg og skryter litt mens vi brygger.
Denne dagen, for å være litt effektiv, gjorde jeg klart til vask mens andre tappet. Etter at 30 - 40 liter var tappet via selvfallstuten, kommenter noen at det var lite vørt igjen. Det hjalp ikke at jeg reagerte raskere enn Lucy Luce og Morgan Kane. Slangen var tilkoblet avløpet, kranen åpen og pumpen på. 60-80 L premium Munich var gått rett ut i Oslofjorden!
Året etter var det fiskeforbud etter torsk i fjorden fordi bestanden var blitt så liten...[emoji33]
Sent fra min SM-N975F via Tapatalk