Bryggertabber

Ok @Finn Berger, blir det fat nå?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

hehe - "Denne saftige kjøttbiten kommer fra svineknoken,"

Fake news, altså. Som talsmann for den store tause majoriteten av flasketappere er jeg ikke overrasket over å bli utsatt for denslags. Men vi gir oss ikke. Flasketapping er framtidas måte å tappe opp ølet på. Det er bare øl på flaske som har sjel.


:)
 
hehe - "Denne saftige kjøttbiten kommer fra svineknoken,"

Fake news, altså. Som talsmann for den store tause majoriteten av flasketappere er jeg ikke overrasket over å bli utsatt for denslags. Men vi gir oss ikke. Flasketapping er framtidas måte å tappe opp ølet på. Det er bare øl på flaske som har sjel.


:)

Du er ikke den eneste, flasker er både miljøvennlig og har sjel. Jeg liker fortsatt følelsen av å ta en flaske ut av kjøleskapet, jekke den og fylle glasset :)

Jeg har bestilt utstyr for flaskevasking nå, litt som å gå baklengs inn i framtiden mener kanskje noen, men etter å ha vurdert alternativene er jeg ikke i tvil, glassflasker er framtiden :)
 
Enig i at flasking er veien... Tenk å være tvunget til å drikke opp eller tømme ut deler av et fat for å få plass til øl en har lyst til å brygge. Med flasker trenger en ikke tenke slik...det ølet som er igjen kan stå i fred til snere ;)Flasking2.JPG
 
Mange (kjøle)skap-flasker her skjønner jeg. Da må jeg vel bekjentgjøre at jeg er bitapper. En som tyr til begge deler altså, både flasker og fat.[emoji12]

Jeg har en alkoholsvak bitter, en tørr stout og en pils på tapp. Alt annet går på flasker.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Enig i at flasking er veien... Tenk å være tvunget til å drikke opp eller tømme ut deler av et fat for å få plass til øl en har lyst til å brygge. Med flasker trenger en ikke tenke slik...det ølet som er igjen kan stå i fred til snere ;)Vis vedlegget 47897

Eller man kan bokse (eventuelt flaske) det som er igjen på fatet, og slik sett bare knuse på med brygging av nytt øl uten å måtte tømme ut noe som helst ;) Bokser og fat er fremtiden! :D

(Det skal legges til at det er under ett år siden jeg sa at boksemaskin bare var tøys og tull, men nå er den her. Det er nok fortsatt litt tull, men gøy er det :))
 
Eller man kan bokse (eventuelt flaske) det som er igjen på fatet, og slik sett bare knuse på med brygging av nytt øl uten å måtte tømme ut noe som helst ;) Bokser og fat er fremtiden! :D

(Det skal legges til at det er under ett år siden jeg sa at boksemaskin bare var tøys og tull, men nå er den her. Det er nok fortsatt litt tull, men gøy er det :))
Jeg oppfatter tapping på boks som både tidkrevende og dyrt. Hva er din erfaring?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Jeg oppfatter tapping på boks som både tidkrevende og dyrt. Hva er din erfaring?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Dyrt, ja. Tidkrevende, nei. Jeg mottrykksfyller med Tapcooler, og den er veldig grei både å rigge opp og bruke. Man slipper jo også flaskevask når man driver med boksing. Det er bare å desinfisere og bokse.
 
Når Cannular kom var det like før jeg bestilte. Men begynte å tenke på hvor mye avfall det blir. Greit nok at boksene kan gjenvinnes, men boksene må transporteres, smeltes om til nye produkter og transporteres igjen, noe som krever mye energi- Ikke særlig miljøvennlig i forhold til glassflasker som ikke forlater husets fire vegger. Så jeg håper bokser ikke er framtiden.
 
Når Cannular kom var det like før jeg bestilte. Men begynte å tenke på hvor mye avfall det blir. Greit nok at boksene kan gjenvinnes, men boksene må transporteres, smeltes om til nye produkter og transporteres igjen, noe som krever mye energi- Ikke særlig miljøvennlig i forhold til glassflasker som ikke forlater husets fire vegger. Så jeg håper bokser ikke er framtiden.

Miljøaspektet er en ting, og jeg er ikke nødvendigvis uenig med deg, men så lenge boks er et "bedre" medium i mange tilfeller å oppbevare øl på, så er jeg redd det likevel er værende for å bli. Mtp hvor lite som går på boks her i hus, så har jeg heller ikke særlig dårlig samvittighet mtp miljøaspektet ved boksing.
 
Jeg tviholder på disse 19 liters boksene. For et par tre år siden så revolusjonerte de livet mitt.
ALDRI om jeg går tilbake til ren flasking. ALDRI jeg sier dere.

PS! Det hender jeg setter sammen en 6 pack med flasker, om jeg absolutt må...

Skal jeg være ærlig er det jo en rein følelsessak når jeg går inn for flasker. Og så er jeg litt trassig; flasking er enkelt, krever helt minimalt med utstyr. Og det er billig, du trenger ikke kjøpe flasker engang - om du gidder å gjøre en liten jobb.

Og så blir jeg ikke mindre trassig når det stadig påstås at det ikke blir like godt. OK, det blir ikke bedre, men om du gjør alt riktig - og jeg mener at det innebærer at du fyller flaskene helt opp - så tror jeg ikke det blir dårligere enn fat og boks.
 
Skal jeg være ærlig er det jo en rein følelsessak når jeg går inn for flasker. Og så er jeg litt trassig; flasking er enkelt, krever helt minimalt med utstyr. Og det er billig, du trenger ikke kjøpe flasker engang - om du gidder å gjøre en liten jobb.

Og så blir jeg ikke mindre trassig når det stadig påstås at det ikke blir like godt. OK, det blir ikke bedre, men om du gjør alt riktig - og jeg mener at det innebærer at du fyller flaskene helt opp - så tror jeg ikke det blir dårligere enn fat og boks.
Jeg fant et par flasker hylleblomstbitter fra i sommer i kjøleskapet her. Nå er ikke et halvt år fryktelig lenge, men mesteparten av brygget gikk på fat. Oksygenfri overføring og alt det der. De siste literne gikk på flaske, uten noen videre tiltak enn litt varsomhet. Men den flaska jeg tok opp hadde minst like bra aroma og smak som noe glass jeg drakk fra fatet. Helt uten annet enn dårlig hukommelse å basere det på vil jeg si den var en god del bedre. Det var jo litt leit for meg som syns det er drepende kjedelig å flaske.
 
Jeg fant et par flasker hylleblomstbitter fra i sommer i kjøleskapet her. Nå er ikke et halvt år fryktelig lenge, men mesteparten av brygget gikk på fat. Oksygenfri overføring og alt det der. De siste literne gikk på flaske, uten noen videre tiltak enn litt varsomhet. Men den flaska jeg tok opp hadde minst like bra aroma og smak som noe glass jeg drakk fra fatet. Helt uten annet enn dårlig hukommelse å basere det på vil jeg si den var en god del bedre. Det var jo litt leit for meg som syns det er drepende kjedelig å flaske.

Musikk i mine ører.

Kan tilføye at jeg (og Marit) nettopp har testa en 7 uker gammel pils mot en 9 måneder gammel ditto, og bortsett fra at det ikke er samme oppskrifta, og at de derfor er litt forskjellige, så er det ikke mulig å si at den gamle er dårligere på noen måte.
 
Det kan da ikke finnes noe enklere enn å overføre 19 liter deilig ettellerannet til et fat, kople til litt CO2 (hvit ballock) og så er det det! 1 til 2 uker senere så trykker man på knappen så kommer det lekkert øl ut!
Flasking er ikke enkelt Finn! Ikke i det hele tatt sammenliknet med fat. At du liker å pusle med dem, er en annen sak! ;-)

Har man et fat og en CO2 flaske, så har man det man trenger! Når det er sagt, så skal man få fatet alle ølene dine Finn så trenger man kanskje stoooore investeringer!
 
Om ikke det er den største jobben så synes jeg i hvert fall at vasking er den kjedeligste jobben med flasking. Men en flaskevasker koster vel mindre enn ett fat, så det er jo løsbart.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Det kan da ikke finnes noe enklere enn å overføre 19 liter deilig ettellerannet til et fat, kople til litt CO2 (hvit ballock) og så er det det! 1 til 2 uker senere så trykker man på knappen så kommer det lekkert øl ut!
Flasking er ikke enkelt Finn! Ikke i det hele tatt sammenliknet med fat. At du liker å pusle med dem, er en annen sak! ;-)

Har man et fat og en CO2 flaske, så har man det man trenger! Når det er sagt, så skal man få fatet alle ølene dine Finn så trenger man kanskje stoooore investeringer!
Det morsomme er at om jeg ikke tar mye feil har Finn fat stående å støve ned et sted.
 
Tilbake
Topp