Bryggertabber

Og du mener at det skjer noe forskjellig i min kolbe enn i en kolbe uten pose?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Hvis du ser på dette eksperimentet til Braukaiser, så ser du at det blir en merkbar forskjell i gjærveksten mellom en kolbe dekket med folie og en uten. Folien er her ikke surret stramt rundt kolben, men det virker rimelig å anta at det ville redusert effektiviteten ytterligere, siden allerede den løse folien gir redusert effekt sammenlignet med ingen hindring. Braukaisers konklusjon: The better access a starter has to fresh air the more yeast can be grown.

Palmer sier det samme. Han snakker om "gammeldagse startere" som bare skal stå i ro, og råder først til å bruke en gjærlås, men sier så at du også godt kan dekke til med alufolie. Og folien " ...doesn't have to be tight, in fact it's better if it is lose, bacause that allows extra oxygen to diffuse in and support yeast growth." (s.121)
 
Hvis du ser på dette eksperimentet til Braukaiser, så ser du at det blir en merkbar forskjell i gjærveksten mellom en kolbe dekket med folie og en uten. Folien er her ikke surret stramt rundt kolben, men det virker rimelig å anta at det ville redusert effektiviteten ytterligere, siden allerede den løse folien gir redusert effekt sammenlignet med ingen hindring. Braukaisers konklusjon: The better access a starter has to fresh air the more yeast can be grown.

Palmer sier det samme. Han snakker om "gammeldagse startere" som bare skal stå i ro, og råder først til å bruke en gjærlås, men sier så at du også godt kan dekke til med alufolie. Og folien " ...doesn't have to be tight, in fact it's better if it is lose, bacause that allows extra oxygen to diffuse in and support yeast growth." (s.121)


Ja, hvis posen er tett.
Hovedgrunnen til at vi bruker en magnetrører er at vi vil tilføre mest mulig oksygen i starteren.
Hvis du stenger lufta ute vil du ikke få tilførsel av nytt oksygen.

Det er 4,5-5,0 L luft over starteren på 2,5L. Det er 21% oksygen, dvs. ca 1L ren oksygen inne i kolben.

Når jeg tilsetter ren oksygen til vørten tilsetter jeg 1L på 20L batch. Av det blir toppen halvparten tatt opp, altså 0,5L oksygen til 20L. Kolben har altså ca 20 ganger så mye oksygen som gjæren kan spise av. Det er mer enn nok.

Dersom kolben står helt åpen vil kanskje rotasjonen greie å sirkulere lufta over kolben slik at oksygen trekkes inn. Dersom du har alufolie liggen over som en hette vil ikke det skje. Da må du virvle så heftig at du løfter folien med luften og co2, som deretter siver ned langs kolbehalsens ytterside for så å snu slik at frisk luft trekkes inn opp langs halsen og ned i kolben med overtrykk. Det skjer bare ikke.

Det er mye større sannsynlighet for å forurense både med bananfluer og mindre kryp når du har åpen alufolie og det er det eneste du oppnår.

Jeg kan være enig i at det kan bli lite luft i en kolbe dersom du fyller den for full, men å la den stå helt åpen som vil være et sjansespill. Da bør du enten tilføre ren o2 før start eller lage totrinns starter.

Jeg tror fremveksten av gjær fra 2,5L med og 1.036 viser at det er mer enn nok o2 i kolben. Og denne gjærkaka var svært ren, pen og kompakt.
a71f1e567f98d532c3533f4ded582c45.jpg


Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Hvis du har et problem og trenger en løsning, så tilkaller du en ingeniør.

Hvis du har en løsning, men trenger et problem, så tilkaller du en advokat.

Noen ganger lurer jeg på om dette forumet er blitt fyllt opp av advokater. Plutselig er alt er problem. Øl oksiderer, gjærstartere kveles og utstyret bør bikke 100k og være automatisert for å gi brukbar kvalitet og glede. Det er ganske stor forskjell på å lese poster her nå og 3-4 år gamle poster som var nye da jeg ble medlem. Eller er det bare jeg som har drukket for mye sweet stout?

(Ps: jeg er ikke advokat, men... gjett![emoji12])

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
utstyret trenger neppe bikke 100k for å produsere brukbart øl, men tviler på at det er 20% oksygen over hodet på en gjærstarter uansett hvor vilt du spinner,
og det hjelper ihvertfall ikke å tre en plast pose over
 
utstyret trenger neppe bikke 100k for å produsere brukbart øl, men tviler på at det er 20% oksygen over hodet på en gjærstarter uansett hvor vilt du spinner,
og det hjelper ihvertfall ikke å tre en plast pose over
Det er 21% oksygen i luft. Også over gjærstarteren når du lukker den.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Det er 21% oksygen i luft. Også over gjærstarteren når du lukker den.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Nei, ikke når CO2 stadig pushes ut
Kanskje i starten, eller hvis du lar den gå etter at den er ferdig (noe som ikke er vits), men under aktiv gjæring vil O2 nivået synke
 
Det er 4,5-5,0 L luft over starteren på 2,5L. Det er 21% oksygen, dvs. ca 1L ren oksygen inne i kolben.

Når jeg tilsetter ren oksygen til vørten tilsetter jeg 1L på 20L batch. Av det blir toppen halvparten tatt opp, altså 0,5L oksygen til 20L. Kolben har altså ca 20 ganger så mye oksygen som gjæren kan spise av. Det er mer enn nok.

Dersom kolben står helt åpen vil kanskje rotasjonen greie å sirkulere lufta over kolben slik at oksygen trekkes inn. Dersom du har alufolie liggen over som en hette vil ikke det skje. Da må du virvle så heftig at du løfter folien med luften og co2, som deretter siver ned langs kolbehalsens ytterside for så å snu slik at frisk luft trekkes inn opp langs halsen og ned i kolben med overtrykk. Det skjer bare ikke.

Det er mye større sannsynlighet for å forurense både med bananfluer og mindre kryp når du har åpen alufolie og det er det eneste du oppnår.

Jeg kan være enig i at det kan bli lite luft i en kolbe dersom du fyller den for full, men å la den stå helt åpen som vil være et sjansespill. Da bør du enten tilføre ren o2 før start eller lage totrinns starter.

Jeg tror fremveksten av gjær fra 2,5L med og 1.036 viser at det er mer enn nok o2 i kolben. Og denne gjærkaka var svært ren, pen og kompakt.
a71f1e567f98d532c3533f4ded582c45.jpg


Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Tok du deg bryet med å lese Braukaiser? Han er forøvrig mannen som har laget den formelen de fleste av oss baserer gjæroppdyrkinga vår på.
 
Hvis du har et problem og trenger en løsning, så tilkaller du en ingeniør.

Hvis du har en løsning, men trenger et problem, så tilkaller du en advokat.

Noen ganger lurer jeg på om dette forumet er blitt fyllt opp av advokater. Plutselig er alt er problem. Øl oksiderer, gjærstartere kveles og utstyret bør bikke 100k og være automatisert for å gi brukbar kvalitet og glede. Det er ganske stor forskjell på å lese poster her nå og 3-4 år gamle poster som var nye da jeg ble medlem. Eller er det bare jeg som har drukket for mye sweet stout?

(Ps: jeg er ikke advokat, men... gjett![emoji12])

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Du gjør noe som er på tvers av det som er vanlig anerkjent som nødvendig for å få maks utbytte av en starter. Det overrasker meg for det første at du ikke er klar over det, og videre bør du ikke være overrasket over at det blir påpekt. Vi blir rett og slett overraska over å se det bildet.

Det er to grunner til å påpeke det:
  • hjelpe deg
  • unngå at andre tar etter noe som er en dårlig praksis
 
Som andre påpeker, det varer ikke lenge. Den starteren der produserer vel rundt 40 liter CO2 før den er gått ut.

co2-productionmetric.png

Posen burde stått som en ballong, sprekkfull av co2 og det burde vært farlig å gå inn i mitt 8m3 bryggeri når to batcher går og produserer 1,6 m3 co2. Det vil inneholde mer co2 enn o2 og tilsvare den co2 som ville komme om jeg lot bilen stå med 20% gasspådrag i 10 minutter med eksosen rett inn i bryggeriet.


Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Sist redigert:
Ditt 8m3 bryggeri er ikke lukket inne i en plastpose med strikk rundt for å få det tett.
Det er vel det som er poenget i rådene man prøver å gi.
 
Some fun facts:

De fleste vitenskaplige feil er begått av vitenskapsfolk.

De fleste stygge hus er tegnet av arkitekter.

De fleste som har påpekt keiserens manglende klær har vært alene i begynnelsen.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Hvis du har et problem og trenger en løsning, så tilkaller du en ingeniør.

Hvis du har en løsning, men trenger et problem, så tilkaller du en advokat.

(Ps: jeg er ikke advokat, men... gjett![emoji12])

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Hvis du har et problem og trenger en vanskelig løsning, så tilkaller du en ingeniør.

Hvis du har et problem og trenger en enkel løsning, så tilkaller du en fagarbeider.

(Ps: jeg er ikke ingeniør) :D
 
Some fun facts:

De fleste vitenskaplige feil er begått av vitenskapsfolk.

De fleste stygge hus er tegnet av arkitekter.

De fleste som har påpekt keiserens manglende klær har vært alene i begynnelsen.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Du har i det siste "påpekt keiserens nye klær", med andre ord presentert direkte feil informasjon som fakta, i flere tråder her. For ferske bryggere kan det være vanskelig å sortere gode råd fra dårlige. Jeg tror det hadde vært lurt om du sjekka noen kilder før du rådga, og så du ihvertfall kan skrive "her er jeg uenig med alle andre som kan noe om dette emnet, men jeg er ingeniør og påpeker keiserens nye klær". Da kan det bli lettere for folk å vite at det de leser er kontroversielt. Sånn du skriver nå virker det som det du sier er ubestridte fakta, og det er jo ganske langt fra sannheten.
 
Mitt poeng er at det er nok o2 i kolben for enhver praktisk henseende medmindre du fyller kolben for full. Da får du også andre problemer som f.eks. overskumming.

I Braukaisers eksperiment er det verd å merke seg de små forskjellene. En vekstrate på 1.7 vs 2.0 med gjærlås vs løs folie. Og til 2.3 uten folie. Til sammenligning bruker brewersFriend 1.4.

Det er også greit å merke seg de store avvikene. Vekstrate i tidligere, lignende, ikke-publiserte eksperiment avviker med opp til 70%.

Det er også verdt å merke seg hans egen usikkerhet/nysgjerrighet på betydningen av kolbens form. Det betyr at fyllingsgraden antagelig har mye mer å si for tilgangen på o2 enn korkens form.

Eksperimenter som hans er alltid spennende og lærerike, men man kan ikke bare legge seg ukritisk etter laboratorieforsøk. Som han selv sier, åpning som gjør starteren utsatt for forurensning vil være en mye større risiko enn mangel på o2.

I praksis er det så mange varianter som ikke er dekket opp i et slik eksperiment som antall celler fra slant eller eller kjøpegjær, fyllingsgraden, hastigheten på magnetrøreren, størrelse og form på magneten, kvaliteten på vørten, nøyaktigheten på oppveiing av ekstrakt osv. osv. Det er også høyst unøyaktig hvor mye gjær som faktisk trengs for å lage ønsket øl.

Når jeg flåser med at det er er for mange advokater her, så er det fordi man lager et problem i stedet for å lage løsninger. Alle kalkulatorer baserer seg på omtrentligheter og avrunding. Da blir det tullete å telle celler og o2 med 4 desimaler.

Mitt råd til nye bryggere, som det ble stilt spørsmål ved over her, blir derfor det samme som til erfarne bryggere. Vil du ta sjansen på å få besøk av en bananflue eller annen forurensing i starteren din, så lar du den stå åpen. Vil du være sikker på at starteren er ren, så sikrere du den. Du får nok gjær uansett, bare ikke fyll kolben for mye.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Mitt poeng er at det er nok o2 i kolben for enhver praktisk henseende medmindre du fyller kolben for full. Da får du også andre problemer som f.eks. overskumming.

I Braukaisers eksperiment er det verd å merke seg de små forskjellene. En vekstrate på 1.7 vs 2.0 med gjærlås vs løs folie. Og til 2.3 uten folie. Til sammenligning bruker brewersFriend 1.4.

Det er også greit å merke seg de store avvikene. Vekstrate i tidligere, lignende, ikke-publiserte eksperiment avviker med opp til 70%.

Det er også verdt å merke seg hans egen usikkerhet/nysgjerrighet på betydningen av kolbens form. Det betyr at fyllingsgraden antagelig har mye mer å si for tilgangen på o2 enn korkens form.

Eksperimenter som hans er alltid spennende og lærerike, men man kan ikke bare legge seg ukritisk etter laboratorieforsøk. Som han selv sier, åpning som gjør starteren utsatt for forurensning vil være en mye større risiko enn mangel på o2.

I praksis er det så mange varianter som ikke er dekket opp i et slik eksperiment som antall celler fra slant eller eller kjøpegjær, fyllingsgraden, hastigheten på magnetrøreren, størrelse og form på magneten, kvaliteten på vørten, nøyaktigheten på oppveiing av ekstrakt osv. osv. Det er også høyst unøyaktig hvor mye gjær som faktisk trengs for å lage ønsket øl.

Når jeg flåser med at det er er for mange advokater her, så er det fordi man lager et problem i stedet for å lage løsninger. Alle kalkulatorer baserer seg på omtrentligheter og avrunding. Da blir det tullete å telle celler og o2 med 4 desimaler.

Mitt råd til nye bryggere, som det ble stilt spørsmål ved over her, blir derfor det samme som til erfarne bryggere. Vil du ta sjansen på å få besøk av en bananflue eller annen forurensing i starteren din, så lar du den stå åpen. Vil du være sikker på at starteren er ren, så sikrere du den. Du får nok gjær uansett, bare ikke fyll kolben for mye.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

En god grunn til å høre på Braukaiser (Kai Troester) er at han er ærlig og nøktern, og tar alle nødvendige forbehold. Så når vi kommer til det han sier under overskrifta "Conclusion", så står det ikke noe der som han ikke har grunnlag for å si. Og han sier veldig enkelt og tydelig: "The better access a starter has to fresh air the more yeast can be grown."

Og det er det vi snakker om her. Om du ønsker å prioritere ekstra sikkerhet mot bananfluer over høyere gjærvekst, er det så klart ditt valg. Men ikke framstill det som om innpakninga di ikke påvirker oksygentilgangen.

Jeg mistenker at du ikke helt har fått med deg grunnen til at kontinuerlig tilgang på oksygen gir bedre cellevekst.

Oksygenet er viktig i en starter av to grunner:
  • Det gjør det for det første mulig for gjæren å respirere, og på den måten å utnytte sukkeret mye mer effektivt enn om den bare skulle fermentere sukkeret. Og formeringa krever energi. Når gjæren respirerer, utnytter den energien i sukkeret 10-15 ganger mer effektivt enn når den fermenterer det. Crabtree-effekten sørger riktignok for at gjæren ikke lar være å fermentere sukkeret sjøl om den har tilgang på oksygen, men den vil i økende grad respirere etter hvert som sukkernivået synker, pga. pasteur-effekten, som sørger for at den går over til å respirere. (Jeg går ut fra at dette er en grunn til at vi får dårlig effekt ut av å bruke vørter med høyere egenvekt enn 1.040 i startere.)
  • For det andre vil den kontinuerlig kunne syntetisere cellemembranråstoff, sånn at manglende tilgang på det ikke blir en begrensende faktor for formeringa. Dersom det ikke tilføres nytt oksygen etter starten på prosessen, er en 8-dobling av celletallet maksimum, fordi membranråstofflageret etter 3 delinger er så lavt at gjæren ikke kan dele seg videre. Men tilfører vi oksygen hele tida, gjelder ikke denne begrensninga. Da er det mangel på næringsstoffer som blir den begrensende faktoren. (Det er ikke bare snakk om sukker, men også om andre stoffer, kanskje særlig FAN (fritt amino-nitrogen). Derfor er det viktig å bruke godt med gjærnæring i starteren.)

Det hjelper altså ikke at det er mye oksygen til stede i starten av oppdyrkingsprosessen dersom nivået ikke holdes ved like. Og det mest effektive i forsøket til Troester, var å aktivt lede luft inn i kolben. Det var noen som foreslo det for ikke så lenge siden - var det deg, @Kloakk ? Åpenbart en god ide, såframt en kan stole på luftfilteret som en da vil trenge.

Jeg forholder meg bare til resultatene til Troester, som jeg ellers aldri har sett har blitt motsagt noe sted. Når det gjelder den fysikken som forklarer hvorfor det blir slik; altså det som har med hvordan og hvorfor gassene passerer ut og inn av kolben under ulike forhold, så synes jeg faktisk at det bør overlates til folk som har greie på det.

Jeg bør vel ta forbehold om at jeg ikke er biokjemiker, heller:). Men jeg har nå brukt en del tid på å prøve å forstå hva det er som skjer i en starter. Det fikk jeg akutt behov for etter å ha entusiastisk spredt Palmers råd om å ta av starteren etter halvgått løp - uten å klare å finne noe belegg for det noe sted, hverken hos Palmer eller andre.

Til slutt: Jeg mener slett ikke at det er nødvendig å være så fryktelig opptatt av celletall. Jeg er faktisk ikke fryktelig opptatt av celletall. Ikke er jeg spesielt engstelig for å bomme litt på mesketemperaturen, heller, og jeg blir veldig lite bekymra om den varierer litt nedi mesken. Og jeg måler opp salter med teskje. Temperaturen under gjæring sjekker jeg ved hjelp av påklistra LCD-termostriper, og jeg regulerer den ved å flytte litt rundt på dunkene om det blir for ille.

Pussig, egentlig, for faren min var advokat. Riktignok bare en landsens sakfører, men likevel:p.
 
Det var noen som foreslo det for ikke så lenge siden - var det deg, @Kloakk ? Åpenbart en god ide, såframt en kan stole på luftfilteret som en da vil trenge.

Det var nok meg:)

Jeg forholder meg bare til resultatene til Troester, som jeg ellers aldri har sett har blitt motsagt noe sted. Når det gjelder den fysikken som forklarer hvorfor det blir slik; altså det som har med hvordan og hvorfor gassene passerer ut og inn av kolben under ulike forhold, så synes jeg faktisk at det bør overlates til folk som har greie på det.

Jeg undres også på hvordan luft kommer inn i kolben, når det som nevnt over produseres 40 liter CO2, kanskje 2 liter i timen? Kanskje ikke overførbart til en starter, men google fant denne, hvor CO2 kommer ut av en "breathable culture plug" og O2 inn.

Kanskje noen NTNU studenter med nese for hjemmebrygging kan kjøre noen CFD simuleringer av en Erlenmeyerkolbe slik vi bruker dem?

Men dette er vel et "moot point" siden vi alle går over til SNS;)
 
Tilbake
Topp