Bryggertabber

Jo @Finn Berger, jeg kjenner til betydningen av tilgangen av nok luft for å bygge biomasse og jeg har forhåpentligvis aldri gitt uttrykk for annet. Jeg kjenner også til aerob og anaerob prosesser og crabtree effekten. Riktig nok ikke på langt nær så inngående som deg.

Men påstanden min er at det er nok i en kolbe luft for praktisk bruk i en kolbe selv om du sikrer den. Det viser også Braukaisers eksperiment. Jeg påpeker også at det er så mange andre variabler som har betydning at det lille du oppnår ved å risikere forurensning er uvesentlig, selv om det er målbart i et laboratorium.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Jo @Finn Berger, jeg kjenner til betydningen av tilgangen av nok luft for å bygge biomasse og jeg har forhåpentligvis aldri gitt uttrykk for annet. Jeg kjenner også til aerob og anaerob prosesser og crabtree effekten. Riktig nok ikke på langt nær så inngående som deg.

Men påstanden min er at det er nok i en kolbe luft for praktisk bruk i en kolbe selv om du sikrer den. Det viser også Braukaisers eksperiment. Jeg påpeker også at det er så mange andre variabler som har betydning at det lille du oppnår ved å risikere forurensning er uvesentlig, selv om det er målbart i et laboratorium.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Det du sier her, er at det ikke er noen forskjell på den tilveksten vi får i et vanlig brygg, og det vi kan oppnå ved å tilføre luft kontinuerlig. Og det stemmer rett og slett ikke.
 
@Børre Aursnes
Jeg kan jo sitere fra "Yeast" av Chris White og Jamil Zainasheff, også: "You will get far healthier og far more yeast growth if you provide a small, continous source of oxygen throughout the process". (s.134)...
"When using a stir plate, do not plug up the starter vessel with an airlock. A sanitized piece of aluminim foil, cotton plug, or a breathable foam stopper is all you need. Bactreria and wild yeast cannot crawl,and a lose-fitting cover will allow for better gas exchage." (s.135) Bildet på side 135 som illustrerer dette, viser en kolbe med alufolie løst bretta rundt halsen.

Er det mulig for deg å innrømme at du i det minste er uenig med fagfolk på området? Det ville hjelpe.
 

I bunn og grunn virker det som alle er enig i at oksygen er viktig for sunn gjær, men hvor mye oksygen som faktisk er tilgjengelig for gjæren kan diskuteres.
Og ingen av artiklene som linkes til kommer heller med noen bombastiske konklusjoner her, så vidt jeg har skummet.
 
Det var nok meg:)



Jeg undres også på hvordan luft kommer inn i kolben, når det som nevnt over produseres 40 liter CO2, kanskje 2 liter i timen? Kanskje ikke overførbart til en starter, men google fant denne, hvor CO2 kommer ut av en "breathable culture plug" og O2 inn.

Kanskje noen NTNU studenter med nese for hjemmebrygging kan kjøre noen CFD simuleringer av en Erlenmeyerkolbe slik vi bruker dem?

Men dette er vel et "moot point" siden vi alle går over til SNS;)

Det var deg, ja. Jeg går sørgelig i surr i hva jeg sier til hvem hvor her på forumet. Dere får ha meg unnskyldt:). Jeg huska ikke da at Troester hadde inkludert det du foreslo i et av eksperimentene sine. Det virker slett ikke dumt, nei, for å si det mildt.

Jeg ser ikke noen grunn til ikke å bruke SNS så lenge en ikke er overoptimistisk når det gjelder mengden gjær en får, eller kjøper argumentet om at gjæren enkelt kan kompensere for manglende gjærmengde ved bare å kjøre en runde ekstra med celledeling. SNS er enkelt, og du får antakelig veldig fin gjær. Jeg bruker det ofte sjøl - eller noe lignende, i alle fall - når jeg gjenbruker gjær, eller har litt gammel startergjær.
 
I bunn og grunn virker det som alle er enig i at oksygen er viktig for sunn gjær, men hvor mye oksygen som faktisk er tilgjengelig for gjæren kan diskuteres.
Og ingen av artiklene som linkes til kommer heller med noen bombastiske konklusjoner her, så vidt jeg har skummet.

Ingen av artiklene sier vel noe om mengden som blir tilgjengelig. Eksperimentene til Troester registrerer virkningen av ulike måter å regulere tilførselen på, og resultatene er godt nok grunnlag for å konkludere med at "The better access a starter has to fresh air the more yeast can be grown" - mener han åpenbart, sjøl om han peker på usikkerhetsfaktorer.

Jeg er enig med @Håkon Bugge ; det hadde vært veldig interessant om noen ved NTNU hadde kunnet gjøre målinger:).

Jeg er forøvrig sjølsagt ikke uenig i at det kan være flere faktorer som påvirker den faktiske celleveksten vi får. Troester har jo undersøkt betydninga hastigheta på røreren har, og resultatet viser at den er viktig. Det støtter sjølsagt opp under at oksygen er viktig, siden du blander inn oksygen mer effektivt jo kraftigere bevegelse du har i væsken. (Hvilket er en god grunn til å plaske minst mulig i alle faser av brygginga:)!) Videre tenker jeg meg at forholdet mellom volum og overflate er viktig, sånn at det å fylle erlenmeyerkolbene våre til topps er en dårlig ide. Og noe jeg lurer hardt på, er betydninga av skum på starteren.

Det jeg synes er litt håpløst ved denne diskusjonen, er at det blir påstått at det er uviktig hvor god tilgang til luft starteren får. Siden gjæren kan formere seg anaerobt (uten oksygen), får du en mangedobling av gjærmengden sjøl om du bruker gjærlås, og altså stenger luft helt ute, og det ser bra ut med det gjærlaget du får på bunnen av kolben din. Det kan jo se ganske formidabelt ut i gjæringskaret, også. Men det betyr ikke at det ikke spiller noen rolle om du tilfører luft kontinuerlig. I følge Yeast (s.134) får du to til tre ganger så mye gjær på en rører som i en starter som bare står stille. (Ikke hele forskjellen skyldes oksygeninnblandinga, det spiller også en rolle at du driver ut CO2, som gjæren ikke liker, og at gjæren holdes i suspensjon.)
 
@Børre Aursnes
Jeg kan jo sitere fra "Yeast" av Chris White og Jamil Zainasheff, også: "You will get far healthier og far more yeast growth if you provide a small, continous source of oxygen throughout the process". (s.134)...
"When using a stir plate, do not plug up the starter vessel with an airlock. A sanitized piece of aluminim foil, cotton plug, or a breathable foam stopper is all you need. Bactreria and wild yeast cannot crawl,and a lose-fitting cover will allow for better gas exchage." (s.135) Bildet på side 135 som illustrerer dette, viser en kolbe med alufolie løst bretta rundt halsen.

Er det mulig for deg å innrømme at du i det minste er uenig med fagfolk på området? Det ville hjelpe.
Bakterier har ikke ben, men de har en fantastisk evne til å feste seg til støv, dråper og små dyr. Omrøring av vørten vil selvsagt sette luften over vørten i bevegelse og, fra en åpen starter trekke in luft. Medmindre bryggeriet ditt er klinisk rent er det mye bakterier og villsoppsporer som svever rundt og finner vei inn til starteren din sammen med luften.

Forleden dag, i en annen tråd, hadde du stor redsel for melstøv som oppstår når man heller maltet i vannet. Fordi dette brakte med seg så my forurensning i bryggeriet. Hvis du lar gjærstarterne dine stå ubeskyttet skjønner jeg jo at du blir redd for slikt.

I laboratoriet oppererer Braukaiser med langt høyere formering enn f.eks. BrewersFriend som mange av oss benytter til å kalkulere starterstørrelsen. Sannsynligvis er det som speedometeret på bilen. Det ligger inne så mye sikkerhetsmargin at vi stort sett alltid setter større startere enn nødvendig.

Ingen er uenige om at du trenger oksygen for bygge biomasse. Jeg har sagt det før og jeg kan gjenta det hvis du ikke har fått det med deg. Men istedet for å bygge avtrekkspumpe med innebygget gnistsikring over kjelen for å hindre melstøv.(ref. nevnte diskusjon i annen tråd), er det bedre å sikre starteren. Du få nok gjær hvis du bruker en nett-kalkulator.

Og, for å gjenta meg selv mer, det er så mange faktorer som påvirker mengden at teoretisering av at du får mer ved å la den stå ubeskyttet blir bare en av mange faktorer som avgjør størrelsen. Og nei, jeg vil ikke anbefale andre å ta den risikoen.


Jeg tror ikke vi kommer videre med dette og foreslår at vi setter strek før det blir trøttsomme gjentagelser og rent munnhoggeri.


Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Bakterier har ikke ben, men de har en fantastisk evne til å feste seg til støv, dråper og små dyr. Omrøring av vørten vil selvsagt sette luften over vørten i bevegelse og, fra en åpen starter trekke in luft. Medmindre bryggeriet ditt er klinisk rent er det mye bakterier og villsoppsporer som svever rundt og finner vei inn til starteren din sammen med luften.

Forleden dag, i en annen tråd, hadde du stor redsel for melstøv som oppstår når man heller maltet i vannet. Fordi dette brakte med seg så my forurensning i bryggeriet. Hvis du lar gjærstarterne dine stå ubeskyttet skjønner jeg jo at du blir redd for slikt.

I laboratoriet oppererer Braukaiser med langt høyere formering enn f.eks. BrewersFriend som mange av oss benytter til å kalkulere starterstørrelsen. Sannsynligvis er det som speedometeret på bilen. Det ligger inne så mye sikkerhetsmargin at vi stort sett alltid setter større startere enn nødvendig.

Ingen er uenige om at du trenger oksygen for bygge biomasse. Jeg har sagt det før og jeg kan gjenta det hvis du ikke har fått det med deg. Men istedet for å bygge avtrekkspumpe med innebygget gnistsikring over kjelen for å hindre melstøv.(ref. nevnte diskusjon i annen tråd), er det bedre å sikre starteren. Du få nok gjær hvis du bruker en nett-kalkulator.

Og, for å gjenta meg selv mer, det er så mange faktorer som påvirker mengden at teoretisering av at du får mer ved å la den stå ubeskyttet blir bare en av mange faktorer som avgjør størrelsen. Og nei, jeg vil ikke anbefale andre å ta den risikoen.


Jeg tror ikke vi kommer videre med dette og foreslår at vi setter strek før det blir trøttsomme gjentagelser og rent munnhoggeri.


Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

OK, så du har bedre greie på dette enn Chris White? Du synes ikke noe av det han skriver i Yeast er noe å legge vekt på?

Jeg synes denne typen diskusjoner er trist. Så ja; vi setter strek nå.
 
Bakterier har ikke ben, men de har en fantastisk evne til å feste seg til støv, dråper og små dyr. Omrøring av vørten vil selvsagt sette luften over vørten i bevegelse og, fra en åpen starter trekke in luft. Medmindre bryggeriet ditt er klinisk rent er det mye bakterier og villsoppsporer som svever rundt og finner vei inn til starteren din sammen med luften.

Forleden dag, i en annen tråd, hadde du stor redsel for melstøv som oppstår når man heller maltet i vannet. Fordi dette brakte med seg så my forurensning i bryggeriet. Hvis du lar gjærstarterne dine stå ubeskyttet skjønner jeg jo at du blir redd for slikt.

I laboratoriet oppererer Braukaiser med langt høyere formering enn f.eks. BrewersFriend som mange av oss benytter til å kalkulere starterstørrelsen. Sannsynligvis er det som speedometeret på bilen. Det ligger inne så mye sikkerhetsmargin at vi stort sett alltid setter større startere enn nødvendig.

Ingen er uenige om at du trenger oksygen for bygge biomasse. Jeg har sagt det før og jeg kan gjenta det hvis du ikke har fått det med deg. Men istedet for å bygge avtrekkspumpe med innebygget gnistsikring over kjelen for å hindre melstøv.(ref. nevnte diskusjon i annen tråd), er det bedre å sikre starteren. Du få nok gjær hvis du bruker en nett-kalkulator.

Og, for å gjenta meg selv mer, det er så mange faktorer som påvirker mengden at teoretisering av at du får mer ved å la den stå ubeskyttet blir bare en av mange faktorer som avgjør størrelsen. Og nei, jeg vil ikke anbefale andre å ta den risikoen.


Jeg tror ikke vi kommer videre med dette og foreslår at vi setter strek før det blir trøttsomme gjentagelser og rent munnhoggeri.


Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Ord, du hamrer spikeren på hodet, men, du snakker om dine vurderinger og meninger i forhold til dine prosesser, og det er bra. Vi prøver ikke si at prosessen din, eller tankegangen din er en feil.

Det som startet denne diskusjonen var mitt innlegg om hvor mye O2 du får til starteren din, ikke om det var en god praksis, alle forholdene tatt i betraktning. Det var vel der alt sklei ut. Jeg skrev det jeg gjorde fordi jeg har tro på SNS med en twist.

Jeg har begynt å bruke 1-1,5 liter startere, men oksigenerer starteren med ren O2 og pitcher hele starteren på "high krausen".

Og vi bor i Norge, du kan lage starteren din i et vakuum eller kaste den i taket, det er fritt valg, men mer oksygen gir mer gjær, det er vel det de fleste proklamerer her.

Du snakker hardnakket om at ditt eller datt vil skjerme fluer i en dupp, og det er sant. Problemet med teoretikere er at med mindre du forklarer og underbygger metoden din så faller du utenfor.

Mengde er neppe så viktig som frisk og ukontaminert starter, om O2 nivået i vørteren som brygges er tilstrekkelig, men måten du fremstiller metoden din på er feil.

Ja det er viktig å ta i betraktning hva det kan medføre å slippe til atmosfæren i rommet, men at mer O2 gir bedre celle vekst kan du ikke argumentere saklig for.

Ingen sier at metoden din er feil, men utsagnet om at du får like mye O2 som en starter uten en lukket pose, blir bare latterlig.
 
Jeg har hatt banaflue i starteren. Det har kanskje ikke han?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Jeg tenkte ikke så mye på det problemet, som jeg ikke oppfatter som vesentlig. Sjølsagt er det en risiko som følger med å ha en løs folie, men den risikoen tar nå de fleste - og jeg har aldri hørt om problemer. Det er nå ellers ingen grunn til å diskutere det, heller - folk får bare vurdere om de vil ha en mer effektiv starter og ta sjansen på at ei smart bananflue finner veien inn under folien, eller om det blir en såpass skremmende utsikt at de heller velger en mindre effektiv starter. Det finnes ingen fasit på den problemstillinga.

Du setter sjølsagt ikke starteren din i et møkkete rom med mye turbulens. Da kan jeg se for meg at noe kunne skje. Men om man bruker hue bare litt, er det ikke noe (annet enn bananfluer) å frykte.
 
Jeg tenkte ikke så mye på det problemet, som jeg ikke oppfatter som vesentlig. Sjølsagt er det en risiko som følger med å ha en løs folie, men den risikoen tar nå de fleste - og jeg har aldri hørt om problemer. Det er nå ellers ingen grunn til å diskutere det, heller - folk får bare vurdere om de vil ha en mer effektiv starter og ta sjansen på at ei smart bananflue finner veien inn under folien, eller om det blir en såpass skremmende utsikt at de heller velger en mindre effektiv starter. Det finnes ingen fasit på den problemstillinga.

Du setter sjølsagt ikke starteren din i et møkkete rom med mye turbulens. Da kan jeg se for meg at noe kunne skje. Men om man bruker hue bare litt, er det ikke noe (annet enn bananfluer) å frykte.

Jeg tenkte ikke så mye på det problemet, som jeg ikke oppfatter som vesentlig. Sjølsagt er det en risiko som følger med å ha en løs folie, men den risikoen tar nå de fleste - og jeg har aldri hørt om problemer. Det er nå ellers ingen grunn til å diskutere det, heller - folk får bare vurdere om de vil ha en mer effektiv starter og ta sjansen på at ei smart bananflue finner veien inn under folien, eller om det blir en såpass skremmende utsikt at de heller velger en mindre effektiv starter. Det finnes ingen fasit på den problemstillinga.

Du setter sjølsagt ikke starteren din i et møkkete rom med mye turbulens. Da kan jeg se for meg at noe kunne skje. Men om man bruker hue bare litt, er det ikke noe (annet enn bananfluer) å frykte.

Du har har trøbbel med en del uforklarlig overkarbonerte batcher, har du ikke?

Ufrivillig overkarbonering

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Ja, du har rett. Jeg burde vært mer presis og sagt at det er NOK luft til å lage stor nok starter.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Det der er et meningsløst utsagn. Du kan sette en stor starter uten oksygen i det hele tatt. Gjæren trenger ikke fritt oksygen, og vil formere seg uansett. Spørsmålet er bare hvor mye, og hva slags kvalitet på gjæren du får ut av det.

Du kommer med tverrsikre uttalelser om hva den lufta som er i kolben i utgangspunktet, holder til. Men du har ingen kilder, bare noen hjemmesnekra spekulasjoner.

Om du rister en starter på 1-2 liter i en 5 liters kolbe alt du orker i 5 minutter, vil du maks kunne få inn 8ppm oksygen i vørteren (Palmer, s.96). Det holder til å få en god start på prosessen, og om du ikke gjør noe mer, vil du få en formering tilsvarende det du får i et vanlig brygg - eller antakelig noe mer, fordi rører'n vil drive ut CO2, og dessuten holde gjæren i suspensjon. Og som regel vil det kanskje være nok, også.

Du bruker selvfølgelig ikke opp oksygenet i lufta i kolben på det der. Men når gjæren kommer i gang med gjæringa, produserer den CO2, og relativt raskt vil O2-innholdet i rommet over vørteren/ølet i kolben reduseres. Til slutt vil det være nær null om det ikke åpnes for at ny luft kan slippe til. Hvor mye luft som slipper til, avhenger av hva du gjør. Påstanden din om at det er "nok" luft der med det som er der fra starten av, holder ikke stikk, og om du gjør det du kan for å tette igjen, blir det dårlig med påfyll.

Det er dette siste som er viktig. Den klare konklusjonen til Troester er at du får mer gjær jo bedre tilgang til luft starteren får, og det er det samme du kan lese ut av boka til Chris White og Jamil Zainasheff. Og for ordens skyld; Chris White er grunnleggeren av Whitelabs. Han er utdannet biokjemiker.

Nå må man ikke være enig med White bare fordi han er utdannet biokjemiker. Men både han og Troester bygger på eksperimenter de har gjort, og som de åpent redegjør for, og de er så vidt jeg kan se det beste vi har å bygge på. Både Troesters blogg og boka Yeast er velkjente, og jeg har ikke sett at noen har gått ut med grunnleggende uenighet med dem av den typen du gir uttrykk for.

Du mener å kunne lese ut av eksperimentet til Troester at forskjellene mellom de ulike måtene å gi tilgang til luft på, er små. Matematikken der skjønner jeg lite av, men ser du på hva du får ut av kalkulatoren til Brewersfriend, som bygger dels på Troester og dels på White, så er forskjellen på hva du får ut av ei blodfersk pakke med gjær fra Whitelabs (100 milliarder celler) i to liter starter som følger:
Ingen risting: 108 milliarder nye celler.
Jevnlig risting: 158 milliarder nye celler.
Rører: 268 milliarder nye celler.

Dette er ikke små forskjeller.

Nå er disse tallene usikre, og det er det ingen grunn til å legge skjul på. Brewersfriend sier at anslagene er "conservative". Jeg skulle gjerne sett mer forsking på dette, men jeg veit ikke hva som eventuelt finnes der ute, i forskningsrapporter som leses av ganske få mennsker som ikke nødvendigvis er opptatt av å formidle til hjemmebryggere. Yeast er 10 år gammel, og jeg tror mye av det som står der, godt kunne oppdateres/revideres. Drømmen er at noen kunne gjøre det samme med gjærforskning som det Scott Janish - i The New IPA - har gjort med humleforskning: Gått gjennom det som finnes tilgjengelig av forskningsrapporter, og kokt det ned til forståelig informasjon for vanlige folk.

Det er mye som det ikke finnes noen endelig fasit på innafor hobbyen vår. Og det er lov å ha meninger. Men vi må prøve, så langt mulig, å underbygge meningene våre med fakta og henvisninger til gode kilder. Gjør vi ikke det, skaper vi forvirring og usikkerhet - og et debattklima der det aldri kommer noe ut av diskusjonene.

Som sagt; det er lov å ha meninger. Men det er ikke lov å gi uttrykk for større sikkerhet enn det man har grunnlag for. Jeg har prøvd å si at det hadde vært godt å ha mer solid fagkunnskap innafor relevante vitenskaper her på forumet. Det finnes mange som har solide kunnskaper på mange områder som er relevante for de praktiske sidene ved det vi driver med, og jeg blir litt lykkelig hver gang en elektriker, ventilasjonsinstallatør eller ingeniør kan sette skap på plass og rydde opp. Men det er sjelden å høre fra fysikere, kjemikere eller biokjemikere. Det er et savn.
 
Tilbake
Topp