Bryggertabber

Kanskje er krystallmaltet like problematisk som syremaltet?
Men hvis det er av den lettere sorten, kan du vel som loebrygg skriver, gjøre et forsøk på noe humledrevet.
Hvis ikke kan du vel bruke det som base til porter/stout. Og sikkert mange andre også.
joda, det er jo drøye 11% med 150ebc krystallmalt der. Vi får se hva det blir. Det blir nok noe imperial av noe slag, så det går noen kilo om gangen:)
 
Kanskje er krystallmaltet like problematisk som syremaltet?
Men hvis det er av den lettere sorten, kan du vel som loebrygg skriver, gjøre et forsøk på noe humledrevet.
Hvis ikke kan du vel bruke det som base til porter/stout. Og sikkert mange andre også.

Syremalten blir vel fort problemet hvis han skal bruke det som base i mørkt øl
Da er det bedre å blande med no lysere til et lyst øl
 
En liten tabbe når jeg skulle lage starter i dag på flytende ekstrakt. Fordi boksen sto i kjøleskapet tenkte jeg at en kjapp runde i mikroen ville gjøre det lettere å få ut ekstrakten.

I farten glemte jeg å ta av lokket, som kjent er det ikke så lurt med tett lokk i mikroen, men akkurat når jeg kom på det og tenkte at her må jeg få slått av, kom det et *poff*. Når jeg åpnet døra luktet det svidd og det fløy små svarte filler rundt inne i ovnen.

Jeg tenkte jo at trykket hadde blåst av lokket, men det satt fortsatt på. Men når jeg skrudde av lokket skjønte jeg hva som hadde skjedd. Det var rester av aluminium igjen fra forseglingen som hadde blitt varmet opp og smeltet et hull i plasten.

Så jeg hadde altså prestert to fy-fy i mikroen på en gang, tett lokk og metall :D

PSX_20201021_213000.jpg PSX_20201021_213027.jpg
 
En liten tabbe når jeg skulle lage starter i dag på flytende ekstrakt. Fordi boksen sto i kjøleskapet tenkte jeg at en kjapp runde i mikroen ville gjøre det lettere å få ut ekstrakten.

I farten glemte jeg å ta av lokket, som kjent er det ikke så lurt med tett lokk i mikroen, men akkurat når jeg kom på det og tenkte at her må jeg få slått av, kom det et *poff*. Når jeg åpnet døra luktet det svidd og det fløy små svarte filler rundt inne i ovnen.

Jeg tenkte jo at trykket hadde blåst av lokket, men det satt fortsatt på. Men når jeg skrudde av lokket skjønte jeg hva som hadde skjedd. Det var rester av aluminium igjen fra forseglingen som hadde blitt varmet opp og smeltet et hull i plasten.

Så jeg hadde altså prestert to fy-fy i mikroen på en gang, tett lokk og metall :D

Vis vedlegget 47457 Vis vedlegget 47458
That is some gangsta shit bruh:D
 
Det var en periode det var tomt for DME på Brewshop, tror det var det samme på Bryggselv, det var nesten tomt for LME også, men fikk heldigvis tak i en boks.
Jeg skjønner, men kan ikke relatere, jeg kjøper 22kg i gangen av DME så har enda ikke opplevd å gå tom, hehe, min lokale BS er gode, de har fått med seg at jeg kjøper 22kg pilsen og 22kg hvete DME så de har alltid 2 sekker stående :D

Så får vi se åssen de 2 siste bryggene mine blir(all grain), kanskje jeg må jeg oppgradere igjen....sigh
 
Eller kjøp noe vørterøl. Billig og lettvindt. Gjør samme nytten.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
 
De har fått inn nytt nå da
Og mye bedre produksjonsdato på LME'et
Så hvis du skal brygge et kjapt ekstrakt øl er tia nå
 
Presterte å koble spundingventilen til ut-koblinga på Fermzillaen da jeg brygget i går. Våknet opp til 10l vørter på gulvet i dag etter en hissig kveik-fermentering i natt. Den feilen gjør jeg ikke igjen! :oops:

Av skade blir man klok? Ja, ja ... :rolleyes:.

Det har i alle fall rent vørter ut av ei åpen kran mer enn én gang her i huset:(. Og for hver gang synes jeg IQ'en rykker nok et par poeng nærmere skonummeret mitt.

For all del, jeg vil jo ikke ta livsløgnen fra gjennomsnittsbryggeren:p. Men tenk litt over det: Når vi begår kjedelige blemmer, er det som regel fordi det var en ganske stor sannsynlighet for at vi kom til å begå den blemma. Og er det egentlig noen særlig grunn til å anta at den sannsynligheten synker noe særlig av at den har slått til én gang? Tvert i mot; at det har skjedd én gang gjør det bare mer sannsynlig at det kommer til å skje igjen.

Pokker; nå er glasset mitt halvtomt allerede:(. (Mjølkeglasset, altså. Klokka er tross alt bare 09.30.)
 
Sist redigert:
Vet ikke helt, tror det kommer litt an på konsekvensene av tidligere feil :) Enkelte ting bruker jeg å trippelsjekke etter tidligere idiotfeil opp gjennom bryggekarrieren. Eksempelvis tar jeg alltid en sjekk av at slangeklemmene på spiralkjøleren er ordentlig skrudd fast før jeg forlater bryggerommet for en kaffe og snus mens kjølingen pågår. Har egentlig ikke så lyst til å snakke om den episoden som førte til det ekstra sjekkpunktet på bryggelista :p

Så etter noen timer med vasking av gulv og kjøleskap, tror jeg at jeg blir å dobbeltsjekke neste gang :) Skal sies at Fermzillaen dugget igjen pga temp på vørteren (40C), så jeg så rett og slett feil ift hvilken side diptuben gikk opp. Heretter skrur jeg av lokket for å dobbeltsjekke tenker jeg;)
 
Skjønner ikke at de ikke selger hvite/svarte i tillegg til universelle røde. Hadde solgt langt flere
 
På fritiden, når jeg ikke brygger I kjelleren, er jeg byggeleder i et større bryggelag. Der bruker vi en 200L Braumeister omtrent son den på bildet. Vi må være 6 mann for å opperere det hele til en effektiv bryggedag.

Maskin krever litt arbeid, særlig mot slutten. F.eks. skjer nedkjøling ved at en tykk, 5 cm slange, skal kobles om for å lede vørten til å sirkulere mens kaldt vann sirkulerer i veggene. Etter tapping skrus slangen til et avløp for å pumpe ut trub og vaskevann.

Det skal sies at vi både prøvesmaker tidligere brygg og skryter litt mens vi brygger.

Denne dagen, for å være litt effektiv, gjorde jeg klart til vask mens andre tappet. Etter at 30 - 40 liter var tappet via selvfallstuten, kommenter noen at det var lite vørt igjen. Det hjalp ikke at jeg reagerte raskere enn Lucy Luce og Morgan Kane. Slangen var tilkoblet avløpet, kranen åpen og pumpen på. 60-80 L premium Munich var gått rett ut i Oslofjorden!

Året etter var det fiskeforbud etter torsk i fjorden fordi bestanden var blitt så liten...[emoji33]
838b09facbc7477e21efeea488fccef1.jpg


Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Sist redigert:
På fritiden, når jeg ikke brygger I kjelleren, er jeg byggeleder i et større bryggelag. Der bruker vi en 200L Braumeister omtrent son den på bildet. Vi må være 6 mann for å opperere det hele til en effektiv bryggedag.

Maskin krever litt arbeid, særlig mot slutten. F.eks. skjer nedkjøling ved at en tykk, 5 cm slange, skal kobles om for å lede vørten til å sirkulere mens kaldt vann sirkulerer i veggene. Etter tapping skrus slangen til et avløp for å pumpe ut trub og vaskevann.

Det skal sies at vi både prøvesmaker tidligere brygg og skryter litt mens vi brygger.

Denne dagen, for å være litt effektiv, gjorde jeg klart til vask mens andre tappet. Etter at 30 - 40 liter var tappet via selvfallstuten, kommenter noen at det var lite vørt igjen. Det hjalp ikke at jeg reagerte raskere enn Lucy Luce og Morgan Kane. Slangen var tilkoblet avløpet, kranen åpen og pumpen på. 60-80 L premium Munich var gått rett ut i Oslofjorden!

Året etter var det fiskeforbud etter torsk i fjorden fordi bestanden var blitt så liten...[emoji33]
838b09facbc7477e21efeea488fccef1.jpg


Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Åi åi åi...... :eek:
 
Tilbake
Topp