Det er en yrkessjukdomEn gang lærer altid lærer gjelder for både faren min og andre jeg kjenner![]()
Er du sikker på at sykdommen ikke kom før yrket.Det er en yrkessjukdom![]()
Pussig nok; jaEr du sikker på at sykdommen ikke kom før yrket.
Nei nei, det går fint. Bare la fatet stå i romtemperatur. Blir som å stikke om til en unitank.Var nok litt for snar å fate idag, 1 påskeøl og en american blonde, var så godt igang at jeg også tok småtøs også, å den hadde bare gjæret i 8 dager, er vel bare å gi dodraugen litt næring...![]()
Tror det går helt fint. Den er nok omtrent ferdiggjæret. La stå i romtemperatur så får den eventuelt ryddet opp.Var nok litt for snar å fate idag, 1 påskeøl og en american blonde, var så godt igang at jeg også tok småtøs også, å den hadde bare gjæret i 8 dager, er vel bare å gi dodraugen litt næring...![]()
ok, enn gjærlås, sette på en spundingventil?Nei nei, det går fint. Bare la fatet stå i romtemperatur. Blir som å stikke om til en unitank.
Gass ballock med slange ned i en kopp vann.ok, enn gjærlås, sette på en spundingventil?
Men ikke noe gikk galt der. Så sto den og gjæret ferdig og flaskedagen opprant. Kona og jeg jobbet greit og effektivt og fikk 45l øl flasket. Da jeg så rengjorde ting etterpå, fant jeg i bunnen av starsanen som var igjen i flaskeskylleren noe som helt klart var velmugnet ølbunnfall... Noen hadde klart å få en flaske med en slant på inn i systemet på et punkt hvor jeg trodde alle var rene... :-( Jeg fryktet at i værste fall hadde det kommet fra en av de første faskene og alle flaskene etter var infisert. Så langt har vi drukket to flasker som det ikke var noe problemer med, får se om vi får noen ubehagelige overrakselser inne i batchen noe sted.Gikk ned i går kveld for å.se til nedkjølingen av saisonen. Plopp.... plopp... plopp... hørte jeg utenfor bryggerommet. Skummel lyd! Det viste seg at slangen ut fra kjølespiralen hadde fått en knekk og dermed var det motstand i den og mottrykket presset ut vann i en lekkasje i en kobling som var over gryta... Bare rent vann fra en presumtivt ren metallkobling, så jeg håper det beste.
Jeg tenker ofte på.muligheten av lekkasje i koblingene og prøver å ha dem utenfor gryta, men akkurat i går glemte jeg den sjekken.
Hvis det har spredt seg til flere flasker vil du fort se det på toppen av flaskene. Muggsoppen er aerob så den har ikke gode levevilkår i en ølflaske.Men ikke noe gikk galt der. Så sto den og gjæret ferdig og flaskedagen opprant. Kona og jeg jobbet greit og effektivt og fikk 45l øl flasket. Da jeg så rengjorde ting etterpå, fant jeg i bunnen av starsanen som var igjen i flaskeskylleren noe som helt klart var velmugnet ølbunnfall... Noen hadde klart å få en flaske med en slant på inn i systemet på et punkt hvor jeg trodde alle var rene... :-( Jeg fryktet at i værste fall hadde det kommet fra en av de første faskene og alle flaskene etter var infisert. Så langt har vi drukket to flasker som det ikke var noe problemer med, får se om vi får noen ubehagelige overrakselser inne i batchen noe sted.
Joda, jeg burde jo ha sjekket hver enkelt flaske før jeg skyller den, men det går ofte så kjapt at det ikke er lett å å gjort.
For 40+ år siden, da man forsatt fikk servert hjemmelaget saft, var det ofte en muggpropp på toppen når du åpner en ny flaske. Det var bare og fjerne proppen saften under var like fin.Men ikke noe gikk galt der. Så sto den og gjæret ferdig og flaskedagen opprant. Kona og jeg jobbet greit og effektivt og fikk 45l øl flasket. Da jeg så rengjorde ting etterpå, fant jeg i bunnen av starsanen som var igjen i flaskeskylleren noe som helt klart var velmugnet ølbunnfall... Noen hadde klart å få en flaske med en slant på inn i systemet på et punkt hvor jeg trodde alle var rene... :-( Jeg fryktet at i værste fall hadde det kommet fra en av de første faskene og alle flaskene etter var infisert. Så langt har vi drukket to flasker som det ikke var noe problemer med, får se om vi får noen ubehagelige overrakselser inne i batchen noe sted.
Joda, jeg burde jo ha sjekket hver enkelt flaske før jeg skyller den, men det går ofte så kjapt at det ikke er lett å å gjort.
Det er vel ikke helt i tråd med anbefalingene? Mugg kan produsere giftstoffer, og de fjerner du ikke ved å ta bort den synlige muggen på toppen.For 40+ år siden, da man forsatt fikk servert hjemmelaget saft, var det ofte en muggpropp på toppen når du åpner en ny flaske. Det var bare og fjerne proppen saften under var like fin.
På den tiden kasta man heller ingenting så man tok heller å satsa på at det enten går bra, ellers så går det overDet er vel ikke helt i tråd med anbefalingene? Mugg kan produsere giftstoffer, og de fjerner du ikke ved å ta bort den synlige muggen på toppen.
Forventa levetid omtrent som konfirmasjonsalder.På den tiden kasta man heller ingenting så man tok heller å satsa på at det enten går bra, ellers så går det over![]()
For 40+ år siden, da man forsatt fikk servert hjemmelaget saft, var det ofte en muggpropp på toppen når du åpner en ny flaske. Det var bare og fjerne proppen saften under var like fin.
For 60 år sida blei alt som hadde mugg helt ut så vidt jeg kan huskeDet er vel ikke helt i tråd med anbefalingene? Mugg kan produsere giftstoffer, og de fjerner du ikke ved å ta bort den synlige muggen på toppen.
Begge foreldrene kunne gjerne sitte foran i bilen og røyke. Men det kom ikke på tale å åpne vinduet, for da kunne det komme trekk, og dèt var farlig, det!Røyking, derimot - og passiv røyking. En kannibal ville uten videre ha klassifisert meg som kaldrøykt føde.
God beskrivelse av situasjonen i vår gamle grønne Opel RekordBegge foreldrene kunne gjerne sitte foran i bilen og røyke. Men det kom ikke på tale å åpne vinduet, for da kunne det komme trekk, og dèt var farlig, det!