Bryggertabber

Gikk ned i går kveld for å.se til nedkjølingen av saisonen. Plopp.... plopp... plopp... hørte jeg utenfor bryggerommet. Skummel lyd! Det viste seg at slangen ut fra kjølespiralen hadde fått en knekk og dermed var det motstand i den og mottrykket presset ut vann i en lekkasje i en kobling som var over gryta... Bare rent vann fra en presumtivt ren metallkobling, så jeg håper det beste.

Jeg tenker ofte på.muligheten av lekkasje i koblingene og prøver å ha dem utenfor gryta, men akkurat i går glemte jeg den sjekken.

• Wow
Reaksjoner: Mc.
Var nok litt for snar å fate idag, 1 påskeøl og en american blonde, var så godt igang at jeg også tok småtøs også, å den hadde bare gjæret i 8 dager, er vel bare å gi dodraugen litt næring...:rolleyes::oops:

HELV***** ... Brente på nytt en 90 liters batch ... eneste som var endret fra en suksessfull jeg laga for 3 dager siden er at havregryna ved feiltagelse fikk en tur gjennom kverna. Så det så litt mer melete mesk enn normalt.. ALT virket greitt til koking skulle i gang .. men etter 10 minutter, da temoen var 95, var svi-lukta allerede påtagelig ...

Gikk ned i går kveld for å.se til nedkjølingen av saisonen. Plopp.... plopp... plopp... hørte jeg utenfor bryggerommet. Skummel lyd! Det viste seg at slangen ut fra kjølespiralen hadde fått en knekk og dermed var det motstand i den og mottrykket presset ut vann i en lekkasje i en kobling som var over gryta... Bare rent vann fra en presumtivt ren metallkobling, så jeg håper det beste.

Jeg tenker ofte på.muligheten av lekkasje i koblingene og prøver å ha dem utenfor gryta, men akkurat i går glemte jeg den sjekken.
Men ikke noe gikk galt der. Så sto den og gjæret ferdig og flaskedagen opprant. Kona og jeg jobbet greit og effektivt og fikk 45l øl flasket. Da jeg så rengjorde ting etterpå, fant jeg i bunnen av starsanen som var igjen i flaskeskylleren noe som helt klart var velmugnet ølbunnfall... Noen hadde klart å få en flaske med en slant på inn i systemet på et punkt hvor jeg trodde alle var rene... :-( Jeg fryktet at i værste fall hadde det kommet fra en av de første faskene og alle flaskene etter var infisert. Så langt har vi drukket to flasker som det ikke var noe problemer med, får se om vi får noen ubehagelige overrakselser inne i batchen noe sted.
Joda, jeg burde jo ha sjekket hver enkelt flaske før jeg skyller den, men det går ofte så kjapt at det ikke er lett å å gjort.

Men ikke noe gikk galt der. Så sto den og gjæret ferdig og flaskedagen opprant. Kona og jeg jobbet greit og effektivt og fikk 45l øl flasket. Da jeg så rengjorde ting etterpå, fant jeg i bunnen av starsanen som var igjen i flaskeskylleren noe som helt klart var velmugnet ølbunnfall... Noen hadde klart å få en flaske med en slant på inn i systemet på et punkt hvor jeg trodde alle var rene... :-( Jeg fryktet at i værste fall hadde det kommet fra en av de første faskene og alle flaskene etter var infisert. Så langt har vi drukket to flasker som det ikke var noe problemer med, får se om vi får noen ubehagelige overrakselser inne i batchen noe sted.
Joda, jeg burde jo ha sjekket hver enkelt flaske før jeg skyller den, men det går ofte så kjapt at det ikke er lett å å gjort.
Hvis det har spredt seg til flere flasker vil du fort se det på toppen av flaskene. Muggsoppen er aerob så den har ikke gode levevilkår i en ølflaske.

Flushing med co2 og mottrykksfylling eller karbonering med sukker?

For 40+ år siden, da man forsatt fikk servert hjemmelaget saft, var det ofte en muggpropp på toppen når du åpner en ny flaske. Det var bare og fjerne proppen saften under var like fin.

For 40+ år siden, da man forsatt fikk servert hjemmelaget saft, var det ofte en muggpropp på toppen når du åpner en ny flaske. Det var bare og fjerne proppen saften under var like fin.
Det er vel ikke helt i tråd med anbefalingene? Mugg kan produsere giftstoffer, og de fjerner du ikke ved å ta bort den synlige muggen på toppen.
For 60 år sida blei alt som hadde mugg helt ut så vidt jeg kan huske:). Tru det var en klar forståelse av at mugg ikke var helsekost. Mor hadde husmorskolen, og kunne mye om mat.

Røyking, derimot - og passiv røyking. En kannibal ville uten videre ha klassifisert meg som kaldrøykt føde:).

Begge foreldrene kunne gjerne sitte foran i bilen og røyke. Men det kom ikke på tale å åpne vinduet, for da kunne det komme trekk, og dèt var farlig, det!
God beskrivelse av situasjonen i vår gamle grønne Opel Rekord:). Jeg har ganske tåkete minner fra turer fra Eidsvoll til Hadeland for å besøke farmor. Det var en ganske lang tur den gangen.

I grunnen rart jeg stadig er blant oss.

Tilbake
Topp