Bryggeskjema 2

Har nå prøvd ut mitt nye byggeskjema for første gang og er godt fornøyd, sørger for at jeg får mange relevante data. Gjorde noen små forandringer.
Legger det ut igjen hvis noen skulle ha interesse, legger også med det utfylte skjemaet fra denne bryggingen.

Tar gjerne i mot ris og ros og ikke minst forslag til forbedringer-
 

Vedlegg

  • Bryggeskjema.pdf
    263,8 KB · Sett: 271
  • Bryggeskjema-KentishAle.pdf
    282,7 KB · Sett: 153
Meget bra.
Men kan du legge ut en versjon jeg kan skrive i på pc?
(Skjønner ikke hvordan jeg kan fylle ut skjemaene på pc i PDF-format)
 
Veldig ryddig og fint.

Jeg har laget meg noe lignende, og det er veldig nyttig å ha noe sånt både når jeg sitter og forbereder bryggingen, og når jeg brygger - og dessuten i ettertid. Ikke like elegant som ditt i designen, men funksjonelt nok;). (Jeg kløner i vei med tabellfunksjonen i Open Office.)

I tillegg til det du har der, har jeg lagt inn lenker til de kalkulatorene jeg bruker, og siden jeg stegmesker ved å tilsette kokende vann (så langt mulig), har jeg rubrikker for mangde kokende vann som trengs for å gå til neste steg.
 
Veldig oversiktlig og fint oppsett. Skulle nesten tro du har lab erfaring :) Burde det stå tidligere hvor mange liter oppskriften er myntet på? Skjønner forsåvidt at dette ikke er nødvendig til internt bruk på bryggrommet, men kjekt å vite når en utenforstående ser maltoppsettet :) Er jo heller ikke sikkert at du brygger sammen volumen bestandig? Oppskriften tror jeg forøvrig jeg låner av deg!
 
Sist redigert:
Meget bra.
Men kan du legge ut en versjon jeg kan skrive i på pc?
(Skjønner ikke hvordan jeg kan fylle ut skjemaene på pc i PDF-format)
Hei!

Her er det i Word-format. Har gjort enda litt endringer etter råd fra @Eltaco1. Satt inn noen flere infofelter i begynnelsen og flyttet gravity-målingene til slutten.

Oppdatering: Ser ut til at man ikke har anledning til å laste opp word-filer?!!
Merkelig, men sender du e-postadressen din så kan jeg sende det per mail.
 
Ville personlig lagt inn tabell for gjæringsprofilen også. Om du skal bruke noe annet enn flatt X grader i 14 dager, kan det være enklere og mer oversiktlig med en tabell.
 
Og måling av SG under gjæring... Prøvde å laste opp en av mine, men fikk ikke til å fyre opp excel format...
 
For å vekke til live en eldgammel tråd... Jeg begynte å bruke @SturlaPs bryggelogg, men det var noen detaljer jeg ikke var helt fornøyd med, så en oppdatert utgave ligger i google docs. (Jeg måler SG flere ganger i løpet av meskingen, og når jeg vet hva SG er mot slutten av meskingen kan jeg se hvor mye av mesken jeg må få med for å få riktig SG gjennom resten av prosessen, derfor en post-mash tetthet)
 
Sist redigert:
For å vekke til live en eldgammel tråd... Jeg begynte å bruke @SturlaPs bryggelogg, men det var noen detaljer jeg ikke var helt fornøyd med, så en oppdatert utgave ligger i google docs. (Jeg måler SG flere ganger i løpet av meskingen, og når jeg vet hva SG er mot slutten av meskingen kan jeg se hvor mye av mesken jeg må få med for å få riktig SG gjennom resten av prosessen, derfor en post-mash tetthet)
Det der skjønner jeg ikke helt. Du har vel etterhvert et greit begrep om meskeeffektiviteten din, sånn at du beregner pre-boil SG og volum ved hjelp av den? Og du kan jo uansett ikke påvirke utbyttet etter at du har satt i gang meskinga.

Jeg måler aldri SG underveis i meskinga; jeg skjønner ikke hva jeg skulle bruke den informasjonen til.
 
Jeg liker bare å ha oversikt over at det går som det skal - bare sånn hodet mitt er skrudd sammen. Det blir en tydelig metningskurve (selv om jeg ikke gidder.å plotte) som viser meg at det er lite å vinne på å holde på lenger - og i og for seg lite å tape på å meske noe kortere. (Også har jeg jo ikke så mye annet å gjøre når jeg holder et øye med at meskingen har det bra...)
 
Sist redigert:
Jeg liker bare å ha oversikt over at det går som det skal - bare sånn hodet mitt er skrudd sammen. Det blir en tydelig metningskurve (selv om jeg ikke gidder.å plotte) som viser meg at det er lite å vinne på å holde på lenger - og i og for seg lite å tape på å meske noe kortere. (Også har jeg jo ikke så mye annet å gjøre når jeg holder et øye med at meskingen har det bra...)
hehe - blir det ikke litt som å følge med på at maling tørker;? Du veit jo at det blir tørt til slutt.

Spøk til side; jeg ser poenget ved å gjøre det en gang eller to, eller når du mesker i den ekstreme enden av en variabel (mesketjukkelse, knusing, temperatur, tid) . Det du sier, stemmer forøvrig rimelig godt med hva f.eks. Palmer sier - og med hva Marshall Schott har vist gjennom Short and Shoddy-brygginga. Kjekt å vite.

Det du kan påvirke, er jo gjærbarheta. Men den får du ikke målt.

Er jeg i tvil, tar jeg en jod-test, som forteller om det er ukonvertert stivelse oppløst i vørteren. Men det er ikke så ofte jeg synes jeg har behov for det, heller. Og så sørger jeg alltid for å ha kontroll på pH.

For ordens skyld; jeg synes vi alle skal gjøre det vi liker å gjøre, så lenge det ikke plager andre. Og det plager meg lite at du måler SG underveis i meskinga:).
 
Tilbake
Topp