Bryggespørsmål.

GHernes

Norbrygg-medlem
Hei.
Jeg er nytt medlem her på forumet men har drevet med algrain brygging en stund. Pga. Dårlig tid her forleden kjøpte jeg ett bryggesett fra bryggselv(american brown ale) som jeg satte til gjæring. Fulgte innstruksjonen slik det sto på nettsidene til bryggselv.
Gjæring i fjorten dager(safale-us-05) tappet på fat og kunstig karbonering. Smaken var god når vi tappet men nå etter tre ukers lagring er ølet uklart og med hint av gjærsmak.
Er det noen som kan fortelle meg hva som har skjedd her?

Dersom det var et av ekstraktsetene du kjøpte så smaker de ofte litt anderledes en når mann brygger med malt. Jeg bruker begge deler og innbiller meg at det er en liten forskjell uten at jeg kan sette fingeren på nøyaktig hva det er. Ekstraktene mine har hatt noe høyere FG i alle fall. Når du sier gjærsmak, er det da fruktige smaker som kan komme av at gjæringstemperaturen har vært høy? Smaker det stygt? Hvis du skal beskrive smaken, vil du si det smaker surt(infeksjon?), smør(Diacetyl) eller kål og kokte grønnsaker(DMS)?
Jeg benytter også fat med kunstig karbonering, men har dog ikke så mye erfaring med dette da jeg nettopp har fått øleskap. Jeg synes imidlertid at det er vanskeligere å få et klart øl i fat en i flasker uten å bruke gelatin. Dersom det er gjær og ølet er uklart kan dette være en løsning. Det er litt vanskelig å si noe mer konkret uten litt flere ledetråer.

Stemmer at det var ekstraktsett, gjæringstemperaturen har vi kontroll på. Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hvilken smak det er men fg var nede i 1,012 så dette skal vere greit. Modning er gjort i cola kjøleskap med stabil temp på to grader så føler det er kontroll på dette og. Har som sagt ingen erfaring med ekstraktsett så kanskje det skal vere slik.
Kan det vere en tanke å sette det i romtemperatur noen dager for å se om det skjer en forandring?
Er det noe som kan fylles i fatet for å eventuelt klærne innholdet og se om gjær smaken slipper eller er det bare å sette fatet til siden og håpe på ett mirakel.

I teorien så skal gelatin oppløst i litt varmt vann gjøre susen i fatet dersom ølet er kjølt ned til minimum servering temperatur,  helst litt kaldere. Da skal både gjær og eventuelt kjøletåke forsvinne. Ølet blir da også klart å se på. Men om smaken du kjenner har andre årsaker så vil nok ikke dette hjelpe. Jeg har ikke brukt gelatin men det finnes tråder her inne om bruken og noen videoer på YouTube.  Jeg har til nå bare tatt tiden til hjelp og synes det er morro å gølge økets øletsutvikling fra helt ferskt og nydelig uklart, til modent og klart. Blir sikkery til å forske litt på gelatin i fremtiden, men foreløpig koser jeg meg uten.

Jeg har også brygget dette med samme resultat. Det ble rett og slett ikke noe særlig godt.
Etterpå har det kun vært all grain.

Jeg har ikke brygget akkurat dette settet selv. Imidlertid har jeg smakt resultatet av to ulike ekstraktsett og et allgrainsett. Alle tre smakte litt ulikt men maltbrygget skilte seg muligens mest ut. Alle tre var gode øl. Det kan jo tenkes at ekstraktsettene har varierende kvalitet og at det derfor kan være noen som ikke blir bra. Når du har øl på fat så vil uklarhwtene i fatet komme først ut siden man tapper fra bunnen av fatet. Som sagt så har jeg ikke lang erfaring, men noen av fatene mine har ikke vært klar før de siste glassene ble tappet.  Dette uten gelatin.

Tilbake
Topp