Jeg kan ikke se igjennom dunken om det bobler eller ei. Kan jeg åpne uten at det får for store følger? Jeg ser at det er en del små bobler i gjærlåsen, men det er ikke standard boblingen som jeg trodde skulle komme hyppig i denne fasen. Er ganske lost, men har til nå fått utrolig mange gode råd fra dette forumet, dessverre fant jeg ikke det før etter jeg hadde satt første brygg...
Spray litt starsan på utsiden av gjærlåsen, så kan du ta den av å kikke gjennom hullet for å se om det ligger en gjærkake på toppen av ølet. Det kan være kjekt å ha en lommelykt for å lyse ned i hullet for å se bedre. Dersom det bobler i låsen så tyder jo det på at noe skjer. Dersom du ikke har fått gjæringskaret ditt heeelt tett så vil det nødvendigvis ikke boble noenting i låsen. Dersom du er redd for å ta låsen av så kan du jo alltids ta en SG-prøve, viser den mindre en OG var så er det nok aktivitet av noe slag i allefall!
Bruker du plastbættene med stort lokk så lekker det nok som vanlig, du kan lette litt på det mens du holder pusten uten at det bør skje noe med brygget, eller bare vente 14 dager for du har vel ikke brukt for høy temperatur mens du tilsatte gjæren.
Hva er egentlig anbefalinger for kikking i gjæringsbøtta? Jeg gjør som TS og prøver å unngå å åpne den, men blir nysgjerrig og må smake en desinfisert sleiv av vørteren etter noen dagers gjæring.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.