Brygget lukter vin

Hei. Brygget mitt lukter vin er det ødelagt av for høye tempraturer. Har brygget Coopers Real ale. det har nå stått i 6 dager på temp ca 22 grader. Hadde litt høyere temp når det startet og gjære. Bør jeg bar kaste det å start på et annet som jeg har.
 
Mener du 22 °C i rommet eller målt i selve ølet? Temperaturen i ølet er fort 4-5 °C høyere enn romtemperaturen under den kraftigste stormgjæringen...
 
Jeg har på en LCD temp på gjærkaret. Den var veldig høy i starten av prossesen 28 grader. Bør jeg bare kaste det og sette ii gang et nytt. Det luktet ikke godt.
 
Jeg ville ikke kastet det selv om det potensielt kan være noe galt med det. Det kan hende det blir et drikkbart øl til slutt, så hvorfor kaste det? Kjøp deg heller et gjæringskar til hvis du er ivrig på å brygge mer med en gang!
 
28 grader i starten av gjæringsforløpet er ganske ekstremt. Dette vil medføre at gjæren produserer masse estere som kan sette usmak på ølet.
 
Hvilken fremgangsmåte brukte du?

Følger man instruksen på ølsett og bruker medfølgende gjær er man nesten garantert dårlig resultat.
 
Jeg gjorde som det sto på instruksen, men når jeg skulle fylle på kaldt vann. Så passet jeg ikke på at vannet var ordentlig kald derfor fikk jeg alt for varmt brygg når gjæret skulle starte. Brukt dusjslangen, er dette noe problem. Når jeg kaset brygget var det ikke infisert. Hva fra hjemmet er greit å bruke til rengjøring av karet. Går det bra med litt klor og masse skylling og lufting. I rommet jeg skal lagre er det ca 21 grader. Hvor varmt burde brygget være nå jeg skal ha oppi gjæret. Er det greit med 19 grader eller ?
 
Tilbake
Topp