brygget stoppet å gjære, hva gjør jeg?

Alt er sikkert som normalt som de andre skriver her, men det jeg mener er viss gjæret har spist opp alt søtstoff i brygget ditt og FG ender på 1.020 så kan du viss du ønsker en litt tørrere øl tilsette sukkerlake for å få FG litt ned. Du trenger ikke å grumse det skikkelig inn. Men dette ville jeg ventet med til du er sikker på at gjæringen er stoppet helt opp.

Du får ikke et øl som smaker tørrere av å tilsette sukker etter gjæringen har stoppet. Du får bare et øl med mer alkohol, noe som gir en lavere FG. Smaksmessig blir ølet ikke tørrere.
 
Det er heller ikke sikkert det smaker spesielt søtt uansett, ugjærbart sukker bidrar ofte med mer fylde enn sødme. En Stout skal være litt mektig. Ville vært mer bekymret for om høy gjæringstemperatur har gitt noen ubehaglige usmaker. Jeg lagde en imperial stout som fikk litt høy temperatur. 9% og FG1.030 den luktet skikkelig løsemiddel og varmet veldig godt nedover ganen. Men, selv da er ikke alt håp ute. Jeg satte flaskene bakerst i boden og etter et års tid var de ganske så gode. Tar frem en i ny og ne når jeg trenger noe som varmer inn i ryggmargen:) men det holder som regel med en.
 
Du får ikke et øl som smaker tørrere av å tilsette sukker etter gjæringen har stoppet. Du får bare et øl med mer alkohol, noe som gir en lavere FG. Smaksmessig blir ølet ikke tørrere.
Ok, takk for at du retter meg her. Jeg beklager viss jeg har skapt mye styr rundt det med sukkerlake, men jeg mener jeg en gang leste et tips fra en hjemmebrygger i en relativ ny bok at viss du fikk for høy FG og ville ha den lavere så kunne enn tilsette sukkerlake. Jeg har nok missforstått dette tipset og beklager nok en gang for at jeg har feilinformert.
 
Tilbake
Topp