Brygget stout med gjærkake fra annen ale, gjæring stoppet opp.

Hei

Brygget for noen dager siden en havrestout som fikk lov å gjære på gjærkaka fra en amber ale. Etter 1.5 døgn var det helt dødt i spannet og FG ble målt til 1028. OG var 1072.
Etter 4-5 dager er FG fortsatt 1028, så gjæringen gikk unna på omtrent 1 døgn virker det som.

Har med hell brukt gjærkake tidligere, men da med utgangspunkt i flytende gjær. Denne gangen var gjæren(litt utradisjonelt for en stout) Safale US-05.
Kan det rett og slett være for mye gjær som gjør at gjæringen har stoppet opp? Gjærkaka var også noe "ferskere" enn det vi har prøvd før.
Gjærkake + tørrgjær= høy FG ?

Håper noen her har noen erfaringer/tips de vil dele med meg(oss).    :help:
 
Det har nok ingen betydning om gjæren er fra tørrgjær eller ikke.

Jeg ville prøvd en "forced fermentation test" for å sjekke om ølet er gjæret skikkelig ut: Ta ut litt vørter, ha dette i e steril beholder, tilsett ekstreme mengder gjær og se hvor langt ut det gjærer. Du kan for eksempel ta ut en halvliter, ha dette på ei desinfisert halvannenlitersflaske, tilsette ei pakke US-05 og dekke med alumuniumsfolie.

Du vil da finne ut hvor langt ned denne gjæren klarer å gjære vørteren din. Det går selvfølgelig med ei ekstra pakke gjær, men for 30-40 kroner får du et nærmest autorativt svar på om gjæringa egentlig er helt ferdig, eller om noe i prosessen har feilet.
 
Jeg hadde omtrent samme opplevelse for litt siden, og fikk vekket gjæren igjen ved å sette ølet varmere. I mitt tilfelle tror jeg gjæren falt ut idet temperaturen avtok mot slutten av gjæringen.
 
Hvor varmt snakker vi da om? Prøvde å sette opp temp til ca 22 C etter 2 dager. Gjæret i utgangspunktet på 19-20 C.

gustavf: Vil jo tro at lite gjær ikke er et problem her. Hva hvis ny gjær ikke gjærer ut mer? Hva hvis den gjør det? Hva har i tilfelle gått galt? 
 
Tipper den er ferdig gjæret! Har hatt lignende eksempler med gjæring ved bruk av gjærkake fra annet brygg før..  :) 1028 er selvf noe høyt. Hvilken type malt brukte du i stouten? og hvilken temp mesket du på?
Safale US-05 gjærer jo som oftest ganske langt ned ganske raskt!
f.eks mye spesialmalt har jo også sitt å si på "dårlig" utgjæring
 
Veggis skrev:
Hvor varmt snakker vi da om? Prøvde å sette opp temp til ca 22 C etter 2 dager. Gjæret i utgangspunktet på 19-20 C.

Jeg gjæret i utgangspunktet ganske kjølig (16-17 grader i omgivelsene?), og antar at temperaturen i ølet falt brått idet gjæringsaktiviteten avtok, siden overpitchingen førte til relativt høy temperatur i ølet i forhold til omgivelsene (over 18 grader målt under spannet). Men jeg flyttet det ganske kjapt, før gjæren hadde sluknet helt, til et rom med 22 grader eller mer. Nå har det gjæret ned til rundt 1,018, som er presis der jeg vil ha det.

19 grader er derimot ikke noe problem for US-05, vil jeg tro.
 
Jeg ville først sett på mesketemp og spesialmalt (som nevnt), men kanskje overpitching er synderen. Du har nok brukt ganske mye mer gjær enn det som er anbefalt. Med for stor kunkurranse om godene kan gjæren avslutte jobben for tidlig.
 
Hei igjen

mesketempen var 68C (90 min). Samme termometer har blitt brukt før så tror den er grei. Forventet en utgjæring til ca 1020.

Oppskrift:

66% palemalt
8% crystal
4% sjokolade
1% svart malt
3% roasted barley
8% havregryn
8% hvetemalt


Brygget en hvetebock med bruk av gjærkake nettopp, og fikk da en høyere utgjæring enn forventet(77% i følge beercalc). Utgjæringen denne gangen var 61%.
Mulig det blir vasking og oppmåling av gjær neste gang.  :laugh:
 
Hei

Skal prøve med gjenbruk av gjær igjen. Denne gangen tenker jeg å prøve å beregne rett gjærmengde.  ;D

Har en mørk lager som nå har stått å gjæret i 7 dager. Kan jeg tappe om denne nå, selv om gjæringen ikke er ferdig? Vil dette påvirke utgjæringen av dette ølet?
Har kikket på mr.malty kalkulatoren. Hvilke verdier på gjærkonsentrasjon/trubinnhold skal jeg bruke hvis jeg vasker gjæren?
Vil tro at det uansett blir en omtrentlig beregning, men denne gangen vil jeg ha så korrekt gjærmengde som mulig.  ;)

Gjæren er tenkt brukt i en dobbelbock med OG ca 1084. Gjæren er wyeast 2308 munich lager.
 
Tilbake
Topp