Bryggetabbe - feil gjær

Sverre S

Norbrygg-medlem
Så kom det som vel ikke kan kalles noe annet enn en tabbe. Det ble handlet inn feil gjær- og det oppdaget vi ikke før bøttene var satt i gjæringskammeret.. kan man få noen kvalifiserte gjetninger på hvordan dette kan gå?

Planen var å lage en kaffeporter, eller i alle fall noe i den retningen. Fant en oppskrift fra US som jeg regnet om til europeiske enheter. 15 kg pale malt, 1,2 kg munich, 0,6kg black patent, 0,6kg sjokolademalt og 1,2 kg caramel skulle med vår (litt lave) effektivitet gi en OG på ca 1.075 i 45ltr batch. 1 time på 68 grader, skyll til kokevolum med 70 graders vann. Resultatet var spot on, 1.075.

Humle: 150g Northern brewer 10%aa, 60 min fulgt av 160g cascade 7%aa, 15 min. Skal teoretisk gi ca 76 IBU.

Gjær: her skjedde feilen. Hadde planlagt med å bruke en tørrgjærsparallell til
Wyeast am. ale 1056, men endte opp med saflager w-34/70. Det er brukt korrekt mengde gjær og korrekt temperatur på vørter i forhold til saflager.

Originaloppskriften har estimert FG til 1.019. Gir vel en ABV på ca 7,3. Hadde tenkt til å tilsette kokt og avkjølt kaffe ved flasking.

Mine spørsmål er:
1. Hva tror dere FG blir med w34/70 stående på 14,5 grader?
2. Hva tror dere resultatet kan ligne på?
3. Godt øl er så mangt. Men tror dere jeg kan ha forhåpninger om at sluttresultatet kan falle i smak hos noen?

Noen som har kvalifiserte gjetninger? :)
 
Gjette kan jeg gjøre, det kvalifiserte får andre ta.
-Tipper FG blir i samme gate som planlagt
-Porter
-Ja, blant de som liker porter :)

Ville tenkt litt på dette med temperatur og usmaker.
Bør den løftes noen grader etter ca 2/3 utgjæring?
-Har alltid startet 34/70 noe under 10C så andre har sikkert noen visdomsord om å gjære så høyt.
 
Har vel erfaring med at du får en del fruktighet med lagergjær på den temperaturen. Men det skulle vel porteren håndtere greit; det betyr kanskje bare at gjæren oppfører seg omtrent som en ale-gjær?

Dette er ikke noe jeg har mye erfaring med; det er bare basert på et par små-mislykkede forsøk på å brygge pils med den gjæren, uten å ha hatt gode nok temperaturforhold. Det ble ingen usmaker av det, men du skal kanskje regne med en del svoveldunster underveis, og du bør da gi ølet god tid til å kvitte seg med svovelet. Det gir seg med tiden, og porteren skal/kan vel lagres litt?
 
Så kom det som vel ikke kan kalles noe annet enn en tabbe. Det ble handlet inn feil gjær- og det oppdaget vi ikke før bøttene var satt i gjæringskammeret.. kan man få noen kvalifiserte gjetninger på hvordan dette kan gå?

Planen var å lage en kaffeporter, eller i alle fall noe i den retningen. Fant en oppskrift fra US som jeg regnet om til europeiske enheter. 15 kg pale malt, 1,2 kg munich, 0,6kg black patent, 0,6kg sjokolademalt og 1,2 kg caramel skulle med vår (litt lave) effektivitet gi en OG på ca 1.075 i 45ltr batch. 1 time på 68 grader, skyll til kokevolum med 70 graders vann. Resultatet var spot on, 1.075.

Humle: 150g Northern brewer 10%aa, 60 min fulgt av 160g cascade 7%aa, 15 min. Skal teoretisk gi ca 76 IBU.

Gjær: her skjedde feilen. Hadde planlagt med å bruke en tørrgjærsparallell til
Wyeast am. ale 1056, men endte opp med saflager w-34/70. Det er brukt korrekt mengde gjær og korrekt temperatur på vørter i forhold til saflager.

Originaloppskriften har estimert FG til 1.019. Gir vel en ABV på ca 7,3. Hadde tenkt til å tilsette kokt og avkjølt kaffe ved flasking.

Mine spørsmål er:
1. Hva tror dere FG blir med w34/70 stående på 14,5 grader?
2. Hva tror dere resultatet kan ligne på?
3. Godt øl er så mangt. Men tror dere jeg kan ha forhåpninger om at sluttresultatet kan falle i smak hos noen?

Noen som har kvalifiserte gjetninger? :)
Jeg gjorde en ganske grundig test i sommer med ferskvarianten av samme gjær, WLP 830. Brygget et veldig ”gjennomsiktig” øl (Internasjonal lager) og gjæret halve batchen på 20 C. Referanseølet gjæret som vanlig på 10 C. Konklusjonen (blindtest) ble at omtrent halvparten i testpanelen klarte å plukke ut det ølet som var annerledes. Forskjellen var en svak fruktig tone. Flere av testdeltagerne sa de faktisk foretrakk det varmgjærede ølet. For egen del vil si at det hadde langt mindre fruktig aroma enn f.eks WLP029 (Kölsch). I eksperimentet gjæret det godt ut (FG: 1010).

Så dette kommer garantert til å gå helt fint. Gjæren du skulle hatt (US05/WLP001) er jo kjent for å være svært nøytral. Og i en porter er det mye annet som maskerer små gjærfeil.
 
Tilbake
Topp