Brygging av sterkøl

:bank2:
Hei
Har starta brygging av et sterkt juleøl basert på lagermalt og Dansk lager gjær fra Wyest.
Øle hadde en OG på 1090 for to uker siden, gjæret på 10 grader C
Det har nå en spg 1030 å har sluttet å gå.
Kan jeg få det lengre ned med å tilsette ny GJÆR.
 
Du kan forsøke med å tilsette en betydelig mengde aktiv gjær fra en gjærstamme som gjærer lenger ut enn gjæren du har brukt. Jeg er imidlertid bare måtelig optimist når det gjelder å få ølet noe særlig tørrere.
 
Enig med gustavf her. En vag tommelfingerregel er at brygget gjærer ut til (OG-1)/4, men dette kommer naturligvis an på hvordan meskingen din har foregått og hvor mye spesialmalt du har hatt i oppskriften. Å tilsette mer gjær her er ikke som å salte mat som ikke er salt nok, men du er avhengig av at gjæren har noe å spise og det er det ingen garanti for :)
 
Har brygget en starter på tre liter med spraymalt og 2 pk flytende dansk lager gjær så jeg tror mengden gjær skulle være dekket godt
 
Hei!

Nå skal vi se, en lager på 1.090 trenger 6 pakker i en 6L starter for å ha "riktig" pitching-rate (Mrmalty.com, antatt at du har gjær fra 15/10), eller enda bedre 400mL slurry fra en pils eller annen lager du har brygget nylig. Du har også klart å gjære ut til 67% og fått nesten 8vol% i ølet ditt som er på grensen til hva Danish lager skal klare (73-77%att, 9%alk) så gjæren din har gjort det veldig bra gitt forholdene!

Å tilsette mer gjær forutsetter også at du har en gjær som tåler alkoholen og alle stammene til wyeast tåler max 9% så du får kanskje én prosent til hvis du tilsetter en kjempestarter "at high krausen." Jeg tror vel også at jeg ville vært fornøyd med 1030, fordi hvis du gjærer den noe særlig lengre ut vil du trolig få et øl som er ganske tynt og smaker veldig mye alkohol og lite annet - min mening naturligvis :)
 
Hvilken mesketemperatur brukte du, hvor mye og hvor gammel gjær brukte du, og hvordan luftet du vøreteren?
 
Mesketemp 68 C, Luftet bare under omtapping fra kokekar, innpisking av oksygen. Brukte 2 pk flytende WYEST DANICH LAGER  fra 15. september i en starter på 3 liter
 
Og enda et godt spørsmål: hvor mye vørter var det egentlig?

Med en så solide høyt OG ville jeg tilsatt så mye slurry som jeg overhode kunne fått tak i, og det kan tenkes at ikke engang en 3 liters starter har vært nok. Forøvrig så er 68 grader nokså høyt, vil jeg tro. Dersom man ønsker større utgjæring så hadde jeg nok heller sunket tempen til så lavt som 64 grader.

(Og for å være ærlig så stiller jeg meg litt tvilende til hvor godt en 'pils' på ca 9% kan bli, men det kan jo hende det blir godt da  ;D )
 
I følge denne artikkelen vil mesking ved 68 i 60 minutter grader gi en vørter som er mellom 60 og 65% forgjærbar.

Det er altså ikke utenkelig at du har gjæret ut så langt det vil gå.
 
Den endelige utgjæringsgraden vil avhenge av mange ting, men utifra slik du beskriver ølet, tror jeg du kan anse det som ferdiggjæret. Hvis vi antar at du har brygget 20 liter lager med en OG på 90, vil du ifølge MrMalty-kalkulatoren trenge 5 pakker (med produksjonsdato 15. sept.) i en starter på drøyt 8 liter (kjørt på magnetrører) for å få en idéell gjærmengde. Til lagerbrygging trenger man også godt med oksygen i vørteren, særlig når OG-en er høy, og å piske inn luft er ikke helt optimalt. Slik sett tror jeg du ikke kan regne med at det vil gjære ut noe særlig videre.

Uansett har du ikke egnetlig så veldig dårlig utgjæring. Med en FG som ligger på 1/3 av OG, er du innenfor normalen, spesielt med tanke på at du har brukt en ganske høy mesketemperatur.
 
Er ikke misfornøyd, bare spørrende.
En pils i denne sammenheng blir feil, men jeg har brukt lager gjær så du har nok dine ord i behold Eduard.
Men øle smaker godt det, litt mye maltsmak,men det får så være.
Det hele var et eksperiment.
]Takk til alle for svar.
 
I følge Sigrid Strækvern (Forfatter av boken Øl med kniv og gaffel), når hun ble spurt om øl til ribbe, bør et juleøl som serveres til ribbe med surkål ha en del alkoholstyrke og en god del restsødme for å balansere ut syren i fra surkålen. Dette høres ut til å bli et godt matøl til ribbe og surkål. Ergo er det bare å glede seg :skitbra:
 
ja,det var tenkt som et øl både til julemat og som en kosedrikk, så på den måten tror jeg muligens målet er nådd.Men jeg har nå den svakheten eller styrken om du vil. At jeg stiller stadig nye spørsmål for å lære meir. :biersmile:
 
Tilbake
Topp