LarsUlv
Norbrygg-medlem
Jeg har samlet inn litt forskjellige bottledregs fra flasker med kommersielt surøl.
Disse har stått i vørter med OG 1.030 i kaldt øle-/gjær-skap siden de ble høstet.
Jeg planlegger å brygge en batch med surøls-vørter og splitte dette i 4 5-liters glasskolbe med de ulike bottledregs i hver sin kolbe.
Jeg skal bruke følgende maltbase til 25 liter postboil volum. OG 1.051, 82% effektivitet
3,4 kg pilsner malt (64,2%)
0,6 kg hvete malt (11,3%)
0,4 kg rå hvete (7,5%)
0,3 kg havregryn (5,7%)
0,3 kg spelt malt (5,7%)
0,3 kg munich malt (5,7%)
Mesker på 70 grader i 60 minutter for å få masse komplekse sukkerarter.
Utmesk på 78 grader i 10 minutter.
Koke i 90 minutter.
20 g Northdown humle @60 min. Humlen har lagt i romtemperatur minst 2 år. Regner med ca 7 IBU
Så over til selve spørsmålet:
Skal/bør jeg primærgjære vørteren før jeg splitter den i 4 til hver bottledregs?
Eller skal jeg la hele gjæringsforløpet foregå med kun bottledregs?
Dersom jeg først skal primærgjære, hvilken kveik kunne vært OK å bruke som ikke legger igjen veldig mye smak? (tenker da å overpitche kveiken)
Edit: Poster dette på Facebook gruppen "For oss som brygger surøl og øl m/villgjær, brett og basselusker" og kanskje på Milk the Funk også.
Disse har stått i vørter med OG 1.030 i kaldt øle-/gjær-skap siden de ble høstet.
Jeg planlegger å brygge en batch med surøls-vørter og splitte dette i 4 5-liters glasskolbe med de ulike bottledregs i hver sin kolbe.
Jeg skal bruke følgende maltbase til 25 liter postboil volum. OG 1.051, 82% effektivitet
3,4 kg pilsner malt (64,2%)
0,6 kg hvete malt (11,3%)
0,4 kg rå hvete (7,5%)
0,3 kg havregryn (5,7%)
0,3 kg spelt malt (5,7%)
0,3 kg munich malt (5,7%)
Mesker på 70 grader i 60 minutter for å få masse komplekse sukkerarter.
Utmesk på 78 grader i 10 minutter.
Koke i 90 minutter.
20 g Northdown humle @60 min. Humlen har lagt i romtemperatur minst 2 år. Regner med ca 7 IBU
Så over til selve spørsmålet:
Skal/bør jeg primærgjære vørteren før jeg splitter den i 4 til hver bottledregs?
Eller skal jeg la hele gjæringsforløpet foregå med kun bottledregs?
Dersom jeg først skal primærgjære, hvilken kveik kunne vært OK å bruke som ikke legger igjen veldig mye smak? (tenker da å overpitche kveiken)
Edit: Poster dette på Facebook gruppen "For oss som brygger surøl og øl m/villgjær, brett og basselusker" og kanskje på Milk the Funk også.
Sist redigert: