Brygging av surøl for gjæring med bottledregs

LarsUlv

Norbrygg-medlem
Jeg har samlet inn litt forskjellige bottledregs fra flasker med kommersielt surøl.
Disse har stått i vørter med OG 1.030 i kaldt øle-/gjær-skap siden de ble høstet.
Jeg planlegger å brygge en batch med surøls-vørter og splitte dette i 4 5-liters glasskolbe med de ulike bottledregs i hver sin kolbe.

Jeg skal bruke følgende maltbase til 25 liter postboil volum. OG 1.051, 82% effektivitet
3,4 kg pilsner malt (64,2%)
0,6 kg hvete malt (11,3%)
0,4 kg rå hvete (7,5%)
0,3 kg havregryn (5,7%)
0,3 kg spelt malt (5,7%)
0,3 kg munich malt (5,7%)

Mesker på 70 grader i 60 minutter for å få masse komplekse sukkerarter.
Utmesk på 78 grader i 10 minutter.

Koke i 90 minutter.
20 g Northdown humle @60 min. Humlen har lagt i romtemperatur minst 2 år. Regner med ca 7 IBU

Så over til selve spørsmålet:
Skal/bør jeg primærgjære vørteren før jeg splitter den i 4 til hver bottledregs?
Eller skal jeg la hele gjæringsforløpet foregå med kun bottledregs?

Dersom jeg først skal primærgjære, hvilken kveik kunne vært OK å bruke som ikke legger igjen veldig mye smak? (tenker da å overpitche kveiken)

Edit: Poster dette på Facebook gruppen "For oss som brygger surøl og øl m/villgjær, brett og basselusker" og kanskje på Milk the Funk også.
 
Sist redigert:
Jeg har samlet inn litt forskjellige bottledregs fra flasker med kommersielt surøl.
Disse har stått i vørter med OG 1.030 i kaldt øle-/gjær-skap siden de ble høstet.
Jeg planlegger å brygge en batch med surøls-vørter og splitte dette i 4 5-liters glasskolbe med de ulike bottledregs i hver sin kolbe.

Jeg skal bruke følgende maltbase til 25 liter postboil volum. OG 1.051, 82% effektivitet
3,4 kg pilsner malt (64,2%)
0,6 kg hvete malt (11,3%)
0,4 kg rå hvete (7,5%)
0,3 kg havregryn (5,7%)
0,3 kg spelt malt (5,7%)
0,3 kg munich malt (5,7%)

Mesker på 70 grader i 60 minutter for å få masse komplekse sukkerarter.
Utmesk på 78 grader i 10 minutter.

Koke i 90 minutter.
20 g Northdown humle @60 min. Humlen har lagt i romtemperatur minst 2 år. Regner med ca 7 IBU

Så over til selve spørsmålet:
Skal/bør jeg primærgjære vørteren før jeg splitter den i 4 til hver bottledregs?
Eller skal jeg la hele gjæringsforløpet foregå med kun bottledregs?

Dersom jeg først skal primærgjære, hvilken kveik kunne vært OK å bruke som ikke legger igjen veldig mye smak? (tenker da å overpitche kveiken)

Kveiken du er ute etter heter Midtbust [emoji1417]
 
Den er to år gammel, men det burde gå bra.
65be9f3e153339f02a48836548b302d9.jpg
 
Hvorfor kjører du en såpass komplisert grist, og er du ikke redd kveiken vil skjule noen av de subtile smakene fra dregs?
 
Hvorfor kjører du en såpass komplisert grist, og er du ikke redd kveiken vil skjule noen av de subtile smakene fra dregs?
Jeg bruker en tilnærmet kopi av The Rare Barrel sin golden surølbase The Rare Barrel

Dersom jeg skal bruke kveik vil jeg bruke en så nøytral kveik som mulig og la være å underpitche slik at den ikke blir "stresset" og produserer mye estere.
Det kan godt være at jeg bruker WLP051, fordi den gjæren skal jeg bruke i brygget før jeg brygger surølbasen.

Jeg kjenner at jeg liker å bruke kveik. Fordi den er norsk.
Kveik omfavnes av mange amerikanske bryggere, og da gjerne av bryggerier som brygger surøl.
Jeg tenker at jeg vil være en av de som bruker kveik på en utradisjonell måte. Altså ikke bare i norsk kornøl/heimabrygg, men i mer moderne stiler. Kan ikke la amerikanerene få ha hele gleden alene med å eksperimentere med kveikene "våre".
 
Tilbake
Topp