Brygging av Trippel

Du har sikkert fått svart på det du lurte på, men jeg brukte 9g/L i min belgisk trippel brygg. Ølet skummet over i flere tilfeller da jeg åpnet ferdige karbonerte flasker til drikking, vanskelig å si om lavere mengder hadde hjulpet. Antar at det brukes så høye mengder pga sliten gjær ikke klarer å bruke sukker like effektivt eller noe sånt under karbonering?
Det brukes vel såpass mye sukker fordi en trippel skal være relativt høyt karbonert. Jeg har dog lagt meg på 6 g/l på denne. Første gang jeg har brygget så sterk øl, og første gang jeg tilsetter gjær ved flasking, så jeg tar det rolig. Ølet har gjæret fra 1.086 til 1.011 og fått god tid på seg, så jeg regner det som utgjæret.

Du har sikkert fått svart på det du lurte på, men jeg brukte 9g/L i min belgisk trippel brygg. Ølet skummet over i flere tilfeller da jeg åpnet ferdige karbonerte flasker til drikking,

Om ikke alle skummer over er det nok ugjevn mengde sukker i hver flaske. Om du bruker sukkerlake vær sikker på at du rører den godt inn. Det kan og hjelpe å fylle halve flasker i en runde og fylle de opp i runde to. Så slipper man å få mye sukker i de siste flaskene.

Tilbake
Topp