Brygging av utørket malt.

Hei
Er det mulig å brygge fra spiret malt uten å tørke den først? Er det noen som sitter med noe kunnskap om dette? Og hva slags øl vil man ende opp med?
Det var en gammel mann som nevnte at han trodde det ikke var noe tørking av maltet på hans tid, men at de brygget rett fra rått spiret malt.
 
Man vil vel antakelig få et øl med en god del mindre smak også. Tørking og kjølning/risting gir mer smak til maltet.
 
Jeg mistenker at mannen husker feil, selv om det sannsynligvis er mulig å brygge med spirende korn. De tradisjonelle maltemetodene som fortsatt er i bruk enkelte steder innebærer, så vidt jeg vet, alltid tørking og når noen som lever i dag husker hvordan det ble gjort så snakker vi vel om 1920/1930-tallet og framover.
 
God mulig mannen husker feil, men han kommer fra ei bygd på island. Så jeg antar at muligens hjemmebryggemetodene er noe mer primitive enn det som ellers var vanlig på 30-40tallet?
Men dette er altså ingen kjent metode for å lage ett eller annet bygdebrygg?
 
Joerundur skrev:
God mulig mannen husker feil, men han kommer fra ei bygd på island. Så jeg antar at muligens hjemmebryggemetodene er noe mer primitive enn det som ellers var vanlig på 30-40tallet?
Men dette er altså ingen kjent metode for å lage ett eller annet bygdebrygg?

Jeg ser ikke noen grunn til at tradisjonene på Island skulle være mer primitive, men så vidt jeg vet er det områder på Island som har begrenset tilgang til ved. Det kan jo kanskje være en grunn til at andre tradisjoner har utviklet seg. I Norge har jeg aldri hørt om noe slikt, men her er det mye kunnskap som er vanskelig tilgjengelig eller gått tapt.
 
Joerundur skrev:
Hei
Er det mulig å brygge fra spiret malt uten å tørke den først? Er det noen som sitter med noe kunnskap om dette? Og hva slags øl vil man ende opp med?
Det var en gammel mann som nevnte at han trodde det ikke var noe tørking av maltet på hans tid, men at de brygget rett fra rått spiret malt.
Det kan vel vere teknisk mogeleg å laga eit øl av malt som ikkje er turka, men eg tvilar sterkt på at ølet vil verta særlig godt eller tiltalande. Er så pass opp i åra at eg hugsar aromaen av bygg som låg til groing. Den  var svært kvalm og emmen. Turking vil nok bidra til å stabilisera maltet, tilføra farge og smak. Ser frå gamle dokumenter og kontraktar om overførig av garden frå far til son på 1700 - 1800 talet, så er det som regel med eit eige punkt om turking og maling av malt. Den avtroppande generasjonen tok som regel med i kontrakten at dei skulle ha fri benyttelse av utstyr til turking, maling og brygging på garden. Ved skrantande helse skulle den nye generasjonen sørga for at gamlingane skulle få sitt øl til dei store høgtidene. Eg har høyrt om mange rare eksperiment med ølbrygging, men eg kan ikkje sei at eg nokon gong har høyrt om nokon som har brygga av malt som ikkje var turka. Dessutan ville det ikkje vera mogeleg å mala eit slikt malt, så truleg ville utbytte verta svært lågt.
 
Tilbake
Topp