Brygging i helgen: innspill til prosess?

God morgen!

Jeg skal i helgen brygge denne i en Igloo med manifold. http://www.bryggselv.no/users/binderiet_mystore_no/Image/Lucky_Jack_V2.pdf

Jeg tenker følgende fremgangsmåte. Ser det ok ut? Innspill?

1) Varmer opp 14 liter vann (3 liter/kg) til 72 grader (for å oppnå 66 grader når malten has i). Heller over til kjøleboks og tilsetter malt. Rører godt?
2) Lar den stå i 60 min på 66 grader. Skal det røres underveis?
3) Resirkulerer ca 5 liter
4) Heller meskevann over til kokekar, og sjekker hvor mange liter (la oss anta 9 liter i eksempelet her)
5) Antar at 3 liter dampes bort, samt at preboilvolum skal være 28 liter. Antar at skyllevolum da blir 28-9=19 liter). Heller halvparten av skyllevolumet i meskekar og lar dette stå i 20 min. Heller sakte over til kokekar. Gjentar en gang til, til startvolumet er 28 liter. Skal det røres under skyllingen? Resirkuleres? Jeg må resirkulere manuelt i tilfelle.
6) Sjekker SG. OG skal være min 1.045, såvidt jeg kan se skal preboil SG da være 1.040. Tilsetter evt spraymalt for å øke.
7) Koker etter oppskrift. Tilsetter gjærnæring og whirlfloc ved 15 min resttid.
8) Tilsetter rehydrert US-05 når nedkjølt. Hva er optimal gjæringstemperatur på denne kombinasjonen? Har STC-1000, men usikker på hvilken temperatur jeg bør bruke. Oppskrift og gjær sier litt ulike ting

Håper på innspill
 
Jeg har brygget dette LJ settet to ganger med godt resultat, en favoritt.
1)ser greit ut. Rør godt slik at all malt blir fuktet godt.
Jeg har stegmesket LJ selv med pumpe for resirkulering så har ikke noen andre kommentarer til meskeprosessen da mitt oppsett er annerledes. Synes det du skriver ser bra ut.Jeg ville rørt noen få ganger i mesken underveis.
5) jeg har rørt i mesken den ene gangen jeg "batch sparget", og fikk utbytte på 82% (var et LJ sett)
resirkulere noen liter her også for filtrering er OK.
6) Ok, men jeg har kokt litt hardere for å treffe riktig OG slik at spraymalt ikke ble nødvendig. Sist traff jeg OG 1.050 med 23.4L i gjæringskaret. Første gang jeg brygget LJ ble det OG 1046 og 23L pga. mindre effektiv skylleprosess.
8)Jeg har hatt en gjæringstemperatur på 18 grader første 4-5 dagene, mulig jeg bumpet den opp et par grader på slutten.
 
Sist redigert:
Tusen takk for innspill.

Et spm. Når du skriver at du koker litt lenger. Antar at du da utvider koketid før du har humla oppi? Hvilken SG sikter du deg inn på før du har i humla da? Hvor mye kan man forvente at SG øker med på de 60 minuttene man koker med humle?

Er generelt lenger koketid å foretrekke fremfor spraymalt? Setter spraymalten for mye smak. Jeg kjøpte 0,5kg cbw golden light dry malt extract.
 
Hei igjen!
Det jeg har gjort er å koke med litt mere effekt slik at det fordamper mere i løpet av de 90 minuttene, tar et par SG prøver underveis slik at jeg treffer. Det er også mulig å utvide koketid (har ikke gjort det selv) men da før humla kommer i som du sier. Tror også spraymalt er helt fint i dette brygget, ikke noe problem. I mitt bryggeri øker SG med ca. 10 poeng i koketiden, men dette varierer jo iht. hvor kraftig kok du har.
 
Tilbake
Topp