Brygging med maltrør

Hei! Jeg kjøpte noe brukt utstyr med Beer Brew 30L kjele med innebygd varmeelement, og her fulgte det med maltrør/silkar tilpasset denne.

Jeg har tidligere brygget med meskepose så var litt usikker på maltrør, og som småbarnsfar så måtte jeg bare hive meg uti det en dag anledningen bød seg uten all verdens forberedelser.

Nå står vørteren og gjærer, men jeg hadde satt stor pris på tilbakemelding på om det jeg gjorde var noenlunde rett eller helt galt

Jeg kjøpte ferdig sett med ingredienser til 25L IPA og fulgte oppskriften. Da jeg skulle meske så varmet jeg opp vannet med maltrøret i, og så helte jeg oppi malten da det var rett temperatur. Det ble veldig fullt med malt oppi maltrøret, og siden maltrøret bare har små hull i bunnen, så ble det lite/ingen sirkulasjon på vannet inni maltrøret. Etter noen minutter og litt røring ble iallefall all malten bløt og jeg lot det stå til slik.

Da det var tid for å skylle løftet jeg opp hele maltrøret med malt inni og satte maltrøret på en stålring som passet på toppen av kokeren. Så helte jeg skyllevannet nedi. Det tok litt tid side det var så tett med malt i maltrøret men sakte men sikkert dryppet skyllevannet ned. Er det ikke uheldig at varm vørter blir "luftet" sånn ved å dryppe gjennom lufta ned i vørteren?

Etter koking og nedkjøling målte jeg OG til 1.05 og ifølge oppskriften skulle det vært drøyt 1.06 gitt 75% effektivitet. Jeg tror effektiviteten ble dårligere pga meskingen ikke var optimal.

Det fulgte med en pumpe i utstyret jeg kjøpte - er det meningen å bruke denne til å pumpe meskevann fra utsiden av maltrøret til innsiden for å få bedre sirkulasjon?

Eller må jeg bare brygge med mindre malt for at det ikke skal bli så fullt? IPA har vel nokså mye malt ift vannmengden, så med en vanlig øltype så hadde det kanskje gått greit.

Er det noe annet jeg har gjort direkte feil? Jeg er ikke ute etter å kjøpe nytt utstyr for å optimalisere, men vil bruke det jeg har på riktig måte
 
Bruker selv en BB30 automatic og fikk høyere og mer forutsigbar effektivitet ved å røre i mesken ca.hvert kvarter og sirkulerere jevnt og trutt. Høres for meg ut som du bruker utstyret riktig.
 
Jeg lurer på om du kanskje har hatt litt mye malt eller for lite vann til meskingen. (Det blir forsåvidt det samme...) Malten skal bløtes godt og det skal helst kunne sirkuleres under meskingen. Eller/og røres. Stoffene i malten skal trekkes ut i vannet slik at enzymene får virke. Sirkuleringen sørger også for jevn temperatur.

Først etter et par runder får man kontroll på hvor mye vann som må brukes på ditt oppsett.
Det er en bratt og morsom læringskurve. ;)
 
Hei! Jeg kjøpte noe brukt utstyr med Beer Brew 30L kjele med innebygd varmeelement, og her fulgte det med maltrør/silkar tilpasset denne.

Jeg har tidligere brygget med meskepose så var litt usikker på maltrør, og som småbarnsfar så måtte jeg bare hive meg uti det en dag anledningen bød seg uten all verdens forberedelser.

Nå står vørteren og gjærer, men jeg hadde satt stor pris på tilbakemelding på om det jeg gjorde var noenlunde rett eller helt galt

Jeg kjøpte ferdig sett med ingredienser til 25L IPA og fulgte oppskriften. Da jeg skulle meske så varmet jeg opp vannet med maltrøret i, og så helte jeg oppi malten da det var rett temperatur. Det ble veldig fullt med malt oppi maltrøret, og siden maltrøret bare har små hull i bunnen, så ble det lite/ingen sirkulasjon på vannet inni maltrøret. Etter noen minutter og litt røring ble iallefall all malten bløt og jeg lot det stå til slik.

Da det var tid for å skylle løftet jeg opp hele maltrøret med malt inni og satte maltrøret på en stålring som passet på toppen av kokeren. Så helte jeg skyllevannet nedi. Det tok litt tid side det var så tett med malt i maltrøret men sakte men sikkert dryppet skyllevannet ned. Er det ikke uheldig at varm vørter blir "luftet" sånn ved å dryppe gjennom lufta ned i vørteren?

Etter koking og nedkjøling målte jeg OG til 1.05 og ifølge oppskriften skulle det vært drøyt 1.06 gitt 75% effektivitet. Jeg tror effektiviteten ble dårligere pga meskingen ikke var optimal.

Det fulgte med en pumpe i utstyret jeg kjøpte - er det meningen å bruke denne til å pumpe meskevann fra utsiden av maltrøret til innsiden for å få bedre sirkulasjon?

Eller må jeg bare brygge med mindre malt for at det ikke skal bli så fullt? IPA har vel nokså mye malt ift vannmengden, så med en vanlig øltype så hadde det kanskje gått greit.

Er det noe annet jeg har gjort direkte feil? Jeg er ikke ute etter å kjøpe nytt utstyr for å optimalisere, men vil bruke det jeg har på riktig måte
Jeg laget en artikkel for noen år siden beregnet for alle uten erfaring med kompaktbryggere. Det kan kanskje være noen tips her?

Det virker som du fikk en veldig kompakt mesk med denne IPAen. Det kan selvsagt også skyldes at maltet var kvernet i fineste laget; det er vanskelig å vurdere. Normalt skal vannet kunne blande seg godt med maltet inne i røret, men både røring og hyppig avtapping/skylling vil kunne hjelpe på gjennomstrømmingen.

 
Pumpen skal brukes til å sirkulere ja. Kan hende du må strupe tilførselen for å hindre at det kommer mer vørter på toppen av maltrøret enn det renner gjennom. Skjer det vil det renne over og du vil få malt i det ytterste røret / jokeren.
 
maltrøret i, og så helte jeg oppi malten da det var rett temperatur. Det ble veldig fullt med malt oppi maltrøret, og siden maltrøret bare har små hull i bunnen, så ble det lite/ingen sirkulasjon på vannet inni maltrøret.
Problemet mitt med BB30 var at når maskina sa det var varmt nok, så var det 10-15 grader kaldere i maltrøret. Sensoren som måler tempen sitter jo i bunn av kjelen. Som du sier, små hull i bunn, kjelen klarer ikke å varme alt vannet inni maltrøret. Ok å varme med maltrøret nedi maskina, men løft opp så vannet får blanda seg, da ser du rett temperatur.

Du har sikkert hatt for kald mesk, som da gjør at det blir dårligere sirkulasjon når maltrøret er fullt.

Neste gang. Varm opp vannet til 5-6 grader over mesketemp, uten maltrøret nedi. Så synker temperatur når du setter det nedi, så treffer du omtrent mesketemp når malten er rørt inn. Vent 15-20 minutt med å bruke pumpa, ellers er det større sjans for at du fyller vann oppå maltsenga og det blir kompakt i bunn og du ender opp med å måtte røre.
 
Du har i hovedsak gjort ting riktig. Jeg bruker Grainfather selv, så jeg er jo ikke hands on på bb. Men generelt vil jeg anta at 25L relativt amkoholsterkt øl i en 30L kjele er litt i overkant. 20 L holder når du skal ha OG opp i 1060.

Pumpa er for å sirkulere vørten både for å sikre jevn tempratur og å vaske sukkeret bort fra maltet. Siden dette er brukt utstyr kan det være feil på termostat. Fyll med vann og kontroller termostaten med et termometer på hhv. 60, 70 og 80 grader mens du lar pumpa sirkulete vannet.

I min grainfather 30L rører jeg i maltet etter at jeg har fylt det i maltrøret til jeg er trygg på at alt maltet er vått. Deretter starter jeg pumpen som sirkulerer vørten fra bunnen av kjelen til toppen av maltrøret. På toppen av maltrøret ligger en perforert rist som sikrer at vørten blir spredd over hele maltrøret. Uten en slik rist kan vørteb finne en "sti" gjennom malten.

Du kan ha brukt for kaldt skyllevann. Skyllevannet kan hjerne holde 85 grader.

Med så mye malt Kan det også være greit å blande inn en del risskall for å holde masken åpen.
 
Takk for mange gode tilbakemeldinger! Da tror jeg at jeg neste gang skal brygge med mindre malt, og så skal jeg ta i bruk sirkulasjonspumpen og måle temperaturen inni maltrøret for å være sikker på at det holder rett temperatur.

Forhåpentligvis blir de 25 literne med American IPA likevel drikkanes
 
Brygger på en BB30a med innebygget pumpe, og har plundret mye med temperatur på denne. Konklusjonen er at det er omtrent umulig å få noenlunde riktig temperatur ved bruk av pumpe.
Ja, det som står i displayet er kun brukendes til en eneste ting. Nemlig å vite hva temperaturen er i bunn av kjelen. Det er flere grader kaldere det som tar turen ned i slangen, gjennom pumpa, opp røret på utsida, gjennom dysa i lokket og så blir dusjet over malten.

Når man kjøler ned også, sensor i bunn på denne maskina. Er det kald eller varm vørter som ligger nederst i en kjele hvor væsken står i ro? Akkurat.

Jeg brukte denne sensoren kun til to ting.

1 - varme vann til strike temperatur
2 - vite at det er 100C og at det koker
 
Takk for mange gode tilbakemeldinger! Da tror jeg at jeg neste gang skal brygge med mindre malt, og så skal jeg ta i bruk sirkulasjonspumpen og måle temperaturen inni maltrøret for å være sikker på at det holder rett temperatur.

Forhåpentligvis blir de 25 literne med American IPA likevel drikkanes
Det ordner seg med litt erfaringsbygging. BB30A/60A er en grei maskin når man lærer seg fordeler og ulemper. Temperaturkontroll og den svake pumpa er det største problemet. Mengde malt er begrensa på denne maskina, oppgitt maks er 8 kilo (?). Da er det 1:2.5 vann forhold, og det fikk jeg aldri til å funke selv. Så ved øl som var 1.065-70+ så korta jeg enten ned på batch størrelsen, eller så dobbeltmesket jeg.

Som nevnt tidligere, forsiktig med bruk av pumpa for tidlig i meskinga. Det er plenty med vann i maltrøret til å konvertere stivelsen i malten. Du kan bruke pumpa etter 20-30 minutter for å klarne vørteren. "Vaske ut sukkeret" er hva du gjør i skylleprosessen. Her skal det helst renne sakte, slik at det rene vannet du skyller med får tid til å blande seg med restsukkeret i maltsenga før det renner av. La vørteren renne av før du begynner skyllinga, så skyller du kontinuerlig mens du holder 2-3 centimeter vann over malten. Det kan godt ta over en halv time med skyllinga, da får du ofte godt utbytte.
 
Takk for mange gode tilbakemeldinger! Da tror jeg at jeg neste gang skal brygge med mindre malt, og så skal jeg ta i bruk sirkulasjonspumpen og måle temperaturen inni maltrøret for å være sikker på at det holder rett temperatur.

Forhåpentligvis blir de 25 literne med American IPA likevel drikkanes
Så ikke denne tråden før nå. Jeg har brukt BB30A i mange år før jeg bytta til bb60 basic med falskbunn og meskepose.

Små tips som kan hjelpe deg:
- 5 kg malt er sweet spot, utbytte blir verre hvis su mesker med mer enn det. 6 kg går fortsatt greit, 7 kg blir problematisk.
- forsiktig med pumpa, maltrøret kan fort tette seg slik at det renner over
- bruk god tid på å blande maltet med vannet når du innmesker, rør gjerne noen ganger i mesken under meskingen
- sakte og forsiktig skylling er viktig for bra utbytte. Min metode var å løfte maltrøret og la det renne helt av. Deretter skylle med små mengder vann om gangen.

IPAen din blir sikkert bra :beercheers:
 
Enda flere gode innspill - takker så mye! Tror jeg skal holde det til maks 5 kg malt neste gang, men synd at alle ferdigsettene med råvarer er 25L - da blir det for mye malt med spesielt IPA. Jaja
 
Enda flere gode innspill - takker så mye! Tror jeg skal holde det til maks 5 kg malt neste gang, men synd at alle ferdigsettene med råvarer er 25L - da blir det for mye malt med spesielt IPA. Jaja
Det burde ikke være noe problem med betraktelig mer enn fem kilo, selv om effektiviteten går litt ned.
 
Har vært oppe i rundt 8 kilo. Men da stuper effektiviteten.
Av nysgjerrighet: gjelder det sjøl om du brygger et stort volum "normalsterkt" øl, eller bare når du brygger et sterkere øl? I det siste tilfellet er det ikke så rart, du får jo dårligere utbytte jo høyere OG du sikter mot. Det er uunngåelig.
 
Enda flere gode innspill - takker så mye! Tror jeg skal holde det til maks 5 kg malt neste gang, men synd at alle ferdigsettene med råvarer er 25L - da blir det for mye malt med spesielt IPA. Jaja
Går jo ann å ta av en kilo malt, og (samtidig) meske det i en kaserolle på komfyren - på ca(!) 65C. Uten noe meskepose (BIAB) eller sånt. Og så slår du denne grøten oppi maltrøret etter at det er hevet.
 
Av nysgjerrighet: gjelder det sjøl om du brygger et stort volum "normalsterkt" øl, eller bare når du brygger et sterkere øl? I det siste tilfellet er det ikke så rart, du får jo dårligere utbytte jo høyere OG du sikter mot. Det er uunngåelig.
8 kilo malt på en 30 liter maskin gir jo temmelig høy OG. Så lav effektivitet gir seg selv, ja.
 
8 kilo malt på en 30 liter maskin gir jo temmelig høy OG. Så lav effektivitet gir seg selv, ja.
Jeg tenkte at du kunne ha brukt mye malt for å få et stort volum. Sjøl om meskekapasiteten ikker så stor, er det jo ingen grense for hvor mye skyllevann du kan bruke:).

Jeg brygga 27 liter neipa i går (34 liter før tapping) med 8 kg malt. OG 1.060. Batch sparging i vanlig kjele. Trur jeg hadde rundt 80% effektivitet. Kan det passe?
 
Tilbake
Topp