Brygging med tidsklemma

1 times bryggedag høres jo fortreffelig ut :D
Jeg tenkte å prøve meg på 30 min mesk og 30 min kok i morgen for å se om det lar seg gjøre å brygge på under to timer. tenker en 8-10L batch. Kverner opp malten i dag.
Lar dette seg gjøre og øllet blir bra så høres det helt fantastisk ut for en med 60timers uke og ett spedbarn :D
Kommer med tilbakemelding i morgen om hvordan det gikk ;)

Spennende tanker, men la oss ikke glemme å ta oss tid til hobbyen vår også da!
Brygging skal jo være gøy, ikke en dyd av nødvendighet....

Hadde en tredagers økt for noen uker siden.
Mesket som normalt, kokte opp (såvidt) og lot det stå til dagen etter. 18 timer etter startet jeg kokingen på nytt,
men på grunn av et (lite) uhell med en sirkelsag og en hånd - måtte kokingen avbrytes.
Ble gjenopptatt 30 timer etterpå.

Ølet (en dunkelweissen) ble helt flott, og fruens hånd ser ut til å bli helt grei.
(Etter 4 timers operasjon og 40 sting.)

Selvsagt var det greit at det var kokt opp og med lokk.

Da har man prøvd seg på hurtigbrygging.
Fra jeg begynte å fylle vann i kjelen til vørteren sto i boden med gjær i. Gikk det 2t 05min. Hadde kjøleren vært mer effektiv hadde jeg nok kommet under 2 timer. Jeg gjorde som følger: 30 min mesk, 30 min kok. Ifølge beersmith skulle jeg ha endt på 1,059. Jeg endte på 1,055 så ble litt lavere utbytte. Men det var igrunn forventet. Profilen på BS ligger på 75min mesk og 60 min kok. Så nå gjenstår det kun å se om resultatet blir drikkenes. Var forøvrig en 8L batch smash cascade.

Tilbake
Topp