brygging pågår... men hva m humle? all hjelp mottas med takk!

Hei, satt igang brygging i dag, står å mesker....

Oppskrift basert på d som var i skapet:
7 kg pale
1 kg munschner
0,5 kg hvete
0,9 kg spesial b
0,25 krystall
0,3 kg havregryn
evt demarara sukker

sluttvolum ca 35 liter
satser på OG 1070 ca

Men så, hva m humle?
Har følgende typer:
Magnum 10,2 % pellet
Cascade 7,8 % pellet
Hallertau hersbucker 2,3 % blomst

Hadde tenkt følgende:
bitterhumle magnum 50 g 60 min
aroma cascade 30 g 15 min
aroma cascade 15 g 1 min

Ifølge beercalc tinseth formel skulle dette gi 36 IBU

Så spørsmålet:
Noen som har synspunkt på humlevalg og mengde? Er dette nok bitterhet?

Fikk nettopp bange anelser i det jeg hadde opp pakningen m cascade, (aldri brukt den humla før), luktet rimelig katte... er dette normalt?

Setter veldig pris på tilbakemeldinger om valg
mvh ole

Cascade synes jeg er et helt nydelig humle.. Gir ikke noe kattepiss preg på ølet, men heller ei veldig fin citrus preg. Cascade fungerer bra både som bitterhets humle,  og som aroma.

Siden det er en rest øl du brygger, er det bare å fortsette med løpet slik du har tenkt trur jeg. Personlig trur jeg hadde siktet på en litt høyere IBU med en så sterk øl du brygger. Kanskje et sted mellom 40 og 50 IBU? med det er smak og behag :)
Noter ned alle tilsettninger,så kan du evt brygge det på nytt igjen hvis det blir suksess, eller kanskje gi deg noen pekepinn for evt endringer til neste gang.

Jeg tror jeg ville flytta 15 minutters-tilsetningen til 10 minutter og som forrige innlegg foreslår økt bitterheten ganske betraktelig. Du er nå på en IBU:OG ratio på ca 50%. Du har også ganske store mengder krystallmalt som vil gi restsødme. Så hvis du har mere Magnum ville jeg økt bittertilsetningen opp til kanskje 75 gram. Hvis ikke, så kan du bruke deler av Cascade også som bitterhumle og da evt. bruke Hallertauer ved 1 min hvis du går tom for cascade.

Takk for kjappe svar, tror jeg gjør som dere sier, øker bitterheten en del.

*Eneste positive m å brygge utendørs idag er kjapp kjøling... ;D

Tom-Martin Berger skrev:
Kjøpte Cascade hos NØ i våres, den er på 3,1%, men mistenker at jeg fikk skrevet feil på posen...(?)

Nei, det har du ikke, vår er også noe i den leia, tror den er 3,2. Det gjør ikke noe da, fungerer supert som aromahumle likevel, men som bitterhumle må man jo bruke et tonn. :)

Bitring med 65 gram magnum  kok 60 min
Aroma 40 gram cascade 10 min og 40 gram 1 min før slutt
Tilsammen 45 IBU

Håper dette ble passelig..

Kjetil S skrev:
Det var iallfall rikelig med Special B i det brygget.

Ja ble en del der ja, vørteren har en fyldig smak.... :yes:

Tilbake
Topp