Bryggselv Czech Pilsner 3kg

Hei.

Tenkte jeg skulle brygge dette settet i morgen.
Er det noe som har noe erfaringer med dette settet.
Smaker det godt :jaha:
 
Jeg vil anta at det er ei ganske normal oppskrift med pilsnermalt, kanskje litt lys karamellmalt, tsjekkisk humle og en normal lagergjær. Oppskriftene på pils er normalt veldig enkle, og hvor godt det blir avhenger hovedsakelig av hvor flink du er til å holde kontroll på gjæringa og ha en god bryggeprosess. Smaken er altså mer avhengig av bryggeren enn av settet.
 
Høres greit ut det. Er vel bare å prøve.
Har nylig kjøpt inn kjøleskap og har en elv temp reg, så det skulle ikke bli noe problem å holde kontroll på tempraturer.
 
Vi brukte denne i fjor. Vi humlet litt ekstra og var veldig fornøyd med resultatet! Vi har skrevet en del om hva vi brukte og hvordan vi gjorde det på bloggen vår bryggerstupet.no (se batch #3).
 
Valget falt på Coopers Canadian Blonde. Blandet inn med Brew enhancer 1 og 250g lyng honning. Jeg fikk da en Fg på 1057 , noe jeg var veldig fornøyd med. Får ta en bryggselv neste gang.
 
Den ble ikke god. Smaken og lukten av honningen tok bort all øl smak og lukt.
Det ble mitt første brygg som gikk rett i dass  :cheeky:


Har nå satt i gang Bryggselv Belgisk Wit 3kg som jeg har høye forventninger til :biersmile:
 
Ørnegård skrev:
Vi brukte denne i fjor. Vi humlet litt ekstra og var veldig fornøyd med resultatet! Vi har skrevet en del om hva vi brukte og hvordan vi gjorde det på bloggen vår bryggerstupet.no (se batch #3).

Jeg satte denne (Bryggselv Czech Pilsner) i går. Jeg var overraska over hvor mørkt det var. I følge lappen på boksen så skulle det være EBC 3-4, men den virket mye mørkere og med en rødlig farge. Har jeg fått feil boks eller ble deres også noe mørkere enn vanlig pils?
 
Brygget aldri denne. Så kan ikke uttale meg. Men ekstrakt settene virker jo ganske mørke.  :jaha:
 
Har et Belgisk Wit sett fra bryggselv som nå står og gjærer. Dette var også veldig mørkt, men tok en prøve av det i dag. Da var det helt lyst og smakte veldig bra. Gleder meg til dette er ferdig flasket og kaldt  :biersmile:
 
altså, nå mente jeg etter gjæringen da! :)

Har laget både Paleale, Weissbier, Wit og IPA og alle ble mye lysere etter de hadde gjæret ferdig.
 
Hallstein skrev:
Slik jeg opplever det, er alltid vørteren mye mørkere enn selve sluttproduktet.

Satser på at det er riktig boks jeg har fått. Regner med den blir litt lysere etter gjæring (jeg har samme erfaring som deg).
 
Slik jeg har opplevd det (jeg har brukt gjennomsiktig Coopers gjæringskar)
så blir alltid øllet mye lysere i fargen etter at hovedgjæringa er over (3-4 dager)
 
Den ble veldig god, kanskje tørrhummle hadde vært bra. Min ble litt overkarbonert. Jeg brukt 1 coopers drops i 0,33 dette kunne jeg ha vært foruten. Har merket at den hadde godt av å bli lagret en stund. Men den var drikkanes etter 2 uker på flaske. Jeg brukte ikke fersk gjær, noe jeg skal gjøre neste gang.
 
Tilbake
Topp