Bryllups-Ale

Hei godtfolk.

Madammen og jeg skal gifte oss i slutten av august, så det er vel på tide å komme igang med litt brygging til gildet. Men hva skal man lage? Jeg har ikke fått meg noe dugandes gjæringsskap, så det må nok bli en ale på grunn av temperatur (og fordi jeg er glad i ale..). Ser for meg ale som ikke er alt for mørk, ikke mer humle enn at man kan drikke den til mat, og ikke sterkere enn at man holder ut kvelden. Har sett på mange oppskrifter, men jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal gå for. Hva tenker dere? Noen som har noen erfaringer?
 
En amerikansk pale ale som ikke er altfor sterk, og witbier. Sikre vinnere.
 
Den pale alen jeg var så heldig å vinne klassen lys ale (rødme) med i går var brygget til et bryllup. Oppskriften blir vel lagt ut her på forumet vil jeg tro.:)
 
Gratulerer!

Til mitt bryllup hadde jeg 3 øl på fat:
Svigermor - Singlehop Centennial IPA
Fjern slektning - En pale ale tilsmakt honning og grønn te
AmeRika - En California Common

På flaske:
Witbier - Selve bryllupsølet
Toastmaster - Røkt porter

Det du bør tenke på er hva skal serveres, når på året og til hvilket publikum.
Bryllupet er i august, så noe lysere er absolutt å anbefale. Regner med at kona di har bestillt finvær, så en forfriskende witbier, kanskje en lett røstet california common eller humledeilig pale ale er gode alternativer.
Kvinner elsker sjokolade, og hvorfor ikke lage en lett søtlig southern brown ale med litt ekstra alkohol og litt sjokolade?
Ellers liker overraskende mange som ikke har mye ølerfaring IPA, så lenge de har mye aroma og en balansert bitterhet.

Lag en liste over alt du kunne tenke deg å servere, å så gjør elimineringsmetoden. Hør med fruen, gjestene og de rundt deg for å høre hva de kunne ha likt å få servert.

Slik tenkte ihvertfall jeg da jeg lagde ølet, håper dette kan være til hjelp.
 
Skal brygge til et bryllup i mai, og håper å få i mål Wit, en lett APA og en porter. Forhåpentligvis også en Mild, da det ikke har vært så nært tomt på flere år.
 
Tilbake
Topp