Burde hatt mer vann i brygget..for sent?

Jeg har tenkt litt på om jeg kanskje lagde Lucky Jacken litt vel heftig, (selvom jeg liker at den har høyere alkoholnivå enn oppskriften) og jeg burde nok hatt mer vann i brygget mitt. Jeg satte det til å gjære igår. Er det for sent å tilsette mer vann? (kan godt koke det opp og kjøle ned igjen om nødvendig.)

Takknemlig for all hjelp

Anders

All den tid dei profesjonelle bryggjeria tilset vatn i brygget sitt etter at det er bryggja så går det vel greit også for oss hobby-bryggjarar. Eg ville kanskje venta til gjæringa er over for ikkje å kødda med dei små vennene våre.

(slått på målstreken av TorsteinO)

jeg har prøvd flere varianter. en gang tok jeg kaldt vann rett i fatet, for å toppe til 19liter, (var snakk om 2liter). alkoprosenten går fort ned :) ikke merka noe spesielt.

kanskje vente til etter gjæring dog.

koke tror jeg er unødig, tenk på alle ekstraktbryggere verden oversom hiver springvann rett i bøtta. at det er så stor infeksjonsfaretrorjeg er mer paranoia enn reelt.

Koking av vatn hjelper vel på å få bort oksygen frå vatnet - så om du skal tilsetja det etter gjæring ville eg ha kokt det.

Tilbake
Topp