Bursdagsøl. Råd og vink ønskes!:)

Hei!

Jeg og min bror har i løpet av våren suslet litt med tanken på å lage et bursdags øl til vår mor som blir 60 år i år. Etter litt frem og tilbake kom vi frem til et par punkter / kriterier vi har lyst til å ha som utgangspunkt:

- Ølet skal være en ikke alt for sterk IPA. Siden dette er til en 60 årsdag blir det veldig naturlig å legge oppskriften opp til å treffe de teoretiske 6.0%
- Maltsammensetningen er vi litt blank på. Vi har tidligere laget en SMASH, så vi har lyst til å bruke en type spesialmalt i tillegg til Pale Ale malt denne gang.
- Vår mors navn er Gwen. Med utgangspunkt i hver bokstav og rekkefølge har mye av humletilsetninger falt naturlig på plass.
- IBU (tinseth, Brewtarget) blir jo da også veldig naturlig å legge på 60.... selvfølgelig!


Så det vi har kommet frem til er følgende:

Malt:
90%, 6,3kg Pale Ale
10%, 0,7kg Carapils

Humle:
40 gram, Galena 12,2%, 90min
15 gram, Warrior 14,1% 15min
45 gram, Equinox 13,9% 5min
60 gram, Nelson sauvin 11,9% Tørrhumle 5 dager.

Gjær: US-05


Dette er første oppskrift vi setter sammen uten å ta utgangspunkt i noe vellprøvet. Vi setter da storstilt pris på tilbakemelding fra litt mer erfarne bryggere. Dette blir nemlig vårt brygg nummer 7, så vi er ikke veldig trente. Det vi er mest usikre på er når vi bør tilsette de forskjellige humletypene. Bør vi endre noe her, samt mengden da vi skal treffe IBU 60?


Takker og bukker for respons! Og håper folk ser det artige i dette ølet, og ikke rister oppgitt på hode at vi lar andre ting en utelukkende smak styre litt av showet!:)

Ps! Skulle noen ha mistanke om hvem dette ølet er til, så hadde det vert fint om det ikke blir røpet til vedkommende (både direkte og indirekte). Jeg poster et innlegg når det hele er overreket.


MVH
 
Det er jo bare dere som vet om ølet holder akurat 6%, så det er kanskje ikke så farlig om det blir spot on. Men det er noe med følelsen av å vite at det er riktig, da:). Hvis dere er noenlunde sikre på den meskeeffektiviteten dere får, er det jo ikke så vanskelig. Og så kan dere korrigere med litt sukker eller tørrmalt i kokingen - eller med litt vann, hvis dere bommer litt andre veien. Men det er jo greit å slippe å korrigere mye.

Gitt en meskeeffektivitet på 75%, og en utgjæringsprosent på 72% vil dere kunne få 25 liter til gjæring med den oppskrifta der, gitt det styrkemålet dere har. Da setter dere 33 liter med SG på 1.051 til kok, og så koker dere i en time, og det fordamper 5 liter => 28 liter. OG blir da 1.060. 3 liter blir igjen i kokekjelen (humlesøl etc.). Så blir noe liggende igjen i gjæringskaret, også. Dere ender da antakelig opp med 22-23 liter ferdig øl. Alkoholprosenten før flasking blir 5,7, men så setter dere jo til sukker (150 gr?), og dermed er dere så tett på 6% som det er rimelig å komme.

(Jeg har brukt denne: http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg , og ellers regnet med de svinnene jeg får på mitt system/slik jeg gjør det.)

Humla kan dere legge inn i denne: http://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/
 
Sist redigert:
Artig ide dette! Men CaraPilsen vil kanskje ikke bidra med så mye? Kanskje bytte ut med Crystal 60 F.eks.
 
Hei Finn:)


Det er ikke noe krise vist vi ikke treffer på SG målinger. Vi synes det bare er et poeng å sette oppskriften til å bli 6,0% blir den litt over eller under så er det ingen som vet det uten om oss uansett. De fleste tror på det som står på flaska, og det blir 6,0% om vi ikke bommer fryktelig mye. Jeg er villig til å runde noksåmkraftig både opp og ned for å få det til:)

Vi skulle egentlig ha brygget dette på en BB60, med der røk dessverre et av to varmelementer sist vi brygget. Vi skal dermed prøve å brygge i gryta vi bruker til skyllevann som en nødløsning. Vi har fint lite annet valg visst ølet skal være klart tidsnok. Så utbytte vet jeg egentlig fint lite om denne gang. Det får bli som det blir:)

I brewtarget (som er et gratis program) treffer vi rett på IBU 60. Vi er derimot litt usikre på om vi har valgt riktige mengder og tidspunkter å tilsette humlen på.
 
Hei Sturla!

Vi synes dette er en kjempe ide.... Og vi har stor tro på at dette blir et godt øl til slutt:)

Poenget med spesialmalten er å kanskje få litt erfaring med oss. Som sagt laget vi en smash i vinter. Her er det jo 100% pale ale malt. Så hvorfor ikke prøvet et eller annet? Kan jo tilføre noe spennende, eller bare forsvinne som du peker på. Uansett er vi da en erfaring rikere.

Aktuelle malttyper som vi har på lager er:

Crystal malt 120EBC
Munich malt mørk 25EBC
Munich malt lys 15EBC
Hvetemalt 5EBC
Melanoidin light malt 50EBC
Havremalt 4EBC
 
Hei Finn:)


Det er ikke noe krise vist vi ikke treffer på SG målinger. Vi synes det bare er et poeng å sette oppskriften til å bli 6,0% blir den litt over eller under så er det ingen som vet det uten om oss uansett. De fleste tror på det som står på flaska, og det blir 6,0% om vi ikke bommer fryktelig mye. Jeg er villig til å runde noksåmkraftig både opp og ned for å få det til:)

Vi skulle egentlig ha brygget dette på en BB60, med der røk dessverre et av to varmelementer sist vi brygget. Vi skal dermed prøve å brygge i gryta vi bruker til skyllevann som en nødløsning. Vi har fint lite annet valg visst ølet skal være klart tidsnok. Så utbytte vet jeg egentlig fint lite om denne gang. Det får bli som det blir:)

I brewtarget (som er et gratis program) treffer vi rett på IBU 60. Vi er derimot litt usikre på om vi har valgt riktige mengder og tidspunkter å tilsette humlen på.

Dere også:D!

Skulle sette i gang et brygg i stad. Fylte BB60'n med vann og skrudde på, og gikk for å kverne malten. Da jeg kom tilbake - det tar litt tid å kverne - var ingenting skjedd. Og ingenting skjedde, heller. Så ja, nå mesker jeg i skyllevannskjelen. det går egentlig greit nok, det. Har både kran og falskbunn i den, og god kokeplate. Men dette er den andre BB60 som streiker:(.

Jeg er ingen IPA-ekspert. For meg ser humleskjemaet rimelig greit ut. Men kanskje kunne dere slengt i noe ved kokeslutt? Det gir ikke utslag på IBU i kalkulatoren, men bidrar nok litt.
 
Japp, vi "kokte" på vørter i 6-7 timer sist før vi enkelt og greit ikke gadd mer. Ble en helt grei porter ut av det som nok kommer seg et par hakk til med litt lagring.

Vi er veldig firkantet på rekkefølgen på humlen ser du;). Det er jo Warrior og Equinox som er de med mest spillerom med tanke på når vi tilsetter dem. Equinox spesielt har vi grubblet litt frem og tilbake på. Vi vil ha med oss "mest mulig" av denne i det ferdige resultatet derfor tilsetning litt før kokeslutt. Mulig dette er feil strategi?
 
Car
Artig ide dette! Men CaraPilsen vil kanskje ikke bidra med så mye? Kanskje bytte ut med Crystal 60 F.eks.
Capilsen vil nok bidra med endel skum i alle fall.
Har leika meg litt med Special B i det siste. Gleder meg til en anledning til å ha litt av den i en IPA. Fantastisk god og annerledes karamellsmak på den. Kan sikkert balansere mye humle.. og lage et jæ.. dyrt øl..
 
Jeg vill byttet ut carapils med hvete og gått ned til ca 7%. Du vil få masse skumfasthet enten eller, men bruker du carapils bør du faktisk koke i 90min. Med kun palemalt og hvete klarer du deg fint med 60min. Hvis du vil ha karamellsmak vill jeg brukt 5% crystal med en ebc som matcher det resultatet du vil ha.
 
Kokte i 90min... Men det er nok litt tilfeldig. Så takk for tipset:)

Nelson fant vi vel flere plasser, men prisen varierer en hel del:

Stavanger brygghus
Hobbybryggeren
Bryggmann

Bryggselv sa at de ikke fikk inn.
 
Tilbake
Topp