Burton Union M79

kokkenrolv

Norbrygg-medlem
Noen som har erfaring med denne?  Opplever veldig treg start på gjæringen.  Brygget søndag, først nå i kveld er det antydning til liv i gjæringskaret.  Har feilsøkt i bryggeloggen, ser ut til at alt ble gjort forskriftsmessig.
 
Husker du hvordan denne ble? Har en pakke liggende som jeg tenkte å bruke til ESB, men etter å ha lest erfaringer på et amerikansk forum ble jeg meget skeptisk.
 
Husker du hvordan denne ble? Har en pakke liggende som jeg tenkte å bruke til ESB, men etter å ha lest erfaringer på et amerikansk forum ble jeg meget skeptisk.
Fant ikke igjen bryggeloggen på denne, men mener å huske at den hadde laang lag-time, men gjorde jobben da den først kom i gang. Tror jeg økte temperaturen litt etter 3 døgn uten nevneverdig aktivitet. OG var midten av femtitallet, havnet på under ti. Hva den ga smaksmessig husker jeg ikke i farten..
 
Har prøvd tre forskjellig gjærtyper fra de folkene der og alle har hatt lang lag. Såvidt jeg vet har de ikke fått gullende gode brukerreviews heller. Det et liksom mer "ok, funker"
 
Har prøvd tre forskjellig gjærtyper fra de folkene der og alle har hatt lang lag. Såvidt jeg vet har de ikke fått gullende gode brukerreviews heller. Det et liksom mer "ok, funker"
Både M27, M07 og M03 har gitt meg det jeg ville ha av smaksprofil og utgjæring. M03 flokkulerer ekstremt dårlig, forresten.
 
Har nå hørt at m79 kan både gi banan og pære smaker. Har bestillt s-04 istedet. Har dere noen erfaringer med denne i ESB? Hvordan er utgjæringa?
 
M07 funket veldig bra i en clone av nøgne ø Iba. Halvparten ble gjærer med wlp007 og den andre med M07. Wlp ble mer avrundet og kanskje mer ballansert i smaken, men M07 fikk frem enkelt smaker veldig bra, slik som lakristoner. Men M07 startet tregt. Samme erfaring med burten union og M44 (west coast). M44 ga litt bananestre ved gjæring på 20 C, men us05 som jeg brukte på den andre delen var "nøytral". m44 ga en spennende øl, men ikke nøytralt på den temperaturen.
 
Tilbake
Topp