Bygge et lite hjemmebryggeri. Trenger litt hjelp!

Kutte slisser går mye fortere...enn å bore hundrevis av hull..
Ja, det ante meg at det var det som var årsaken ja! Er så inn i alt dette med selve bryggingen at jeg tenker ikke praktisk lengre.

Men jeg aner ikke hvor stor den er enda faktisk, jeg fikk melding fra noen som hadde en de skulle gi bort etter oppussing.

Brukte tanker finnes ikke hos rørleggere lenger, da skal du være god med timing i så fall. Ringte rundt her før helga, og de sa at pga. miljøavtale så blir alt levert direkte til SAR eller andre mottaksplasser. Men takk for info angående størrelser osv. Skal sjekke hvor stor den jeg har fått tak i er, så kan jeg sjekke hos mottakksplassene og gjenbruk på søppeldynga her, og se om jeg finner en som passer til formålet.
 
Hei, jeg skjønner ikke hva som er galt med å brygge i pose, du er villig til å legge ned masse arbeid i en innvendig beholder
,men det er IKKE lett å lage en god sil og samtidig god gjennomstrømning, det er ikke beholderen som gir deg billigere øl, det skal mye mer til !!!!
Det er ikke uten grunn at veldig veldig mange bruker pose.
Gå i en butikk og hør hva de anbefaler hvis du ikke tror på råd du får her på forumet. :)
 
Har du brygget øl i det hele? Billigste er å kjøpe et BIAB-sett brukt. Da kan du se om det er noe for deg og så kan du evt utvide/investere når du vet hva du trenger. Du får evt solgt det for ca det samme som du betalte i utgangspunktet. Det er også en avveiing mellom hvor store batcher du vil brygge. Jeg heller mer og mer mot å brygge batcher som gir meg 10-15 liter til gjæring fordi jeg da kan lage flere sorter og det går mye fortere og alt kan vaskes oppvaskkummen eller i maskinen. Andre går mot stadig større batcher.

Utbytte er det du bør bekymre deg mist for. Malt er billig. Jeg velger stort sett å ha mye svinn for å få ting til å gå fort, dvs at jeg ikke bruker veldig mye tid på skylling og jeg lar det bli igjen ganske mye turb i kokekjelen (om jeg ikke bare heller all turb i gjæringsbøtta da).
 
For å svare "alle" siste poster:

Jeg har fått tak i gratis VVB. Jeg har fått tak i 12 meter med 12mm kobberrør til kjølespiral gratis. Jeg lager silbunn av restene av VVB.
Hageslanger til bruk for kjølespiralen har jeg fra før, slangeklemmer også. Gassapparat til oppvarming har jeg fått lånt meg av svigers som har en svær en til krabbekokeren sin. Denne vil nok få fart på sakene.

Innkjøpene mine framover nå blir:
- Bordgjennomføring til VVB.
- Kuleventil.
- Gjæringskar.
- Gjærlås.
- Hydrometer.
- Star San til rengjøring.
- Råvarer

Da sitter jeg med ei regning på rundt 800 kroner for hele bryggeriet + råvarene til første batch.

Det kan vel ingen kalle ille?
 
Tilbake
Topp