Bygge et lite hjemmebryggeri. Trenger litt hjelp!

Hei,

Er så fersk som du kan få det i gamet, og har tenkt å bygge meg et lite "bryggeri", om det kan kalles det. Grunnen til at jeg velger å bygge selv er jo selvsagt fordi det skal bli så billig som overhodet mulig, og litt fordi jeg føler det gjør det enda mer morsomt å brygge øl på i ettertid.


Planen var å lage et kokekar av en gammel VVT, kutte den i 2 slik at jeg får ca. 70L volum.
Deretter lage en sil som passer inne i dette kokekaret, slik at jeg kan løfte opp silkaret og skylle malten.
- Hva kan jeg bruke som indre sil her?

Varme? Har ikke helt funnet ut noe god måte å varme dette på. Fant et 2.9kw gasskjøkken til en billig penge, vil dette være veldig lite? I så fall, hva bruker folket som har VVT?


Tenkte også å lage kjølespiral selv, av 10mm eller 12mm kobberrør.
- Vil 5m med kobberrør være nok til 50L brygg? Eller er det slik at man virkelig bør ha 2x5m?

Gjæringsdunker og alt annet kommer jeg til å kjøpe i en lokal butikk som selger utstyr.


Er det noe jeg ikke har tenkt på her, så skrik for all del ut! Er som sagt ny, så alle tips mottas med stor takk! :)
 
Du får nok forskjellige svar på dette.
Men siden det skal være billig,
-Sil i meskerøret kan være bunnen av meskevvb. Kapp slisser med 1mm kappskive fra biltema.
Du må ta litt av diameteren for å få den inn i andre halvdelen av vvb. Sveis silen inn i røret igjen.
-Varme, vanlig å bruke ellektriske element. 2 x 16A kurser bør du vel ha. Gass blir også brukr og 2,9 kw høres for lite ut.
-Kjøling, 5m høres lite ut, 10m er bedre men ikke for mye det heller. Selvfølgelig avhengig av kjølevannstemperatur og hvor kald du vil ha vørteren.
Blir du bitt av basillen tror jeg det blir billigere å gå på polet eller i butikken å kjøpe ølet :)
 
Billigste er vel å gå for BIAB. Kjøp en meske pose til 70 liter på bryggebutikken. Bruk den kjelen du tenker å lage. Kjøp en krabbrkoker eller lignende. Du må nok opp i 10 - 12 kW hvis det skal bli noe fart på gass.
 
Billigste er vel å gå for BIAB. Kjøp en meske pose til 70 liter på bryggebutikken. Bruk den kjelen du tenker å lage. Kjøp en krabbrkoker eller lignende. Du må nok opp i 10 - 12 kW hvis det skal bli noe fart på gass.


Hei, og takk for input. Oppfølging: Boil in a bag har vel relativt dårlig utnyttelse?

Jeg hadde tenkt å gå for en kjele i kjele prinsippet. Den indre kjele med jevne hull i, som i ei sil. Hvor jeg ser for meg å "koke" malten, for så å løfte opp den indre kjelen til topps, for deretter å skylle den med ytterligere vann. Er ikke dette en bedre metode?

Hva angår varme, hvor får man tak i varme element? Og hvordan bygges disse inn i kjelene?
 
Når jeg har brukt BIAB har jeg hatt et utbytte på ca 70 -75% noe som jeg mener er helt innenfor.

Jeg bygger selv bryggeri om dagen men da et 3 kjeler system. Så jeg skjønner greia med å lage det selv. Er jo en del av hobbyen som også er interessant.

Elementer får du kjøpt på ebay. Men anbefaler deg å kjøpe elementer av typen ULWD som ikke svir vørteren. Disse kommer somregel med gjenger.
 
Når jeg har brukt BIAB har jeg hatt et utbytte på ca 70 -75% noe som jeg mener er helt innenfor.

Jeg bygger selv bryggeri om dagen men da et 3 kjeler system. Så jeg skjønner greia med å lage det selv. Er jo en del av hobbyen som også er interessant.

Elementer får du kjøpt på ebay. Men anbefaler deg å kjøpe elementer av typen ULWD som ikke svir vørteren. Disse kommer somregel med gjenger.

Det hørtes ut som greit utbytte det ja.

Men mtp. kostnadseffektivitet, har jeg gått litt i feil baner her? Er det noe jeg kan gjøre annerledes for å få dette billigere?
Da tenker jeg i hovedsak på dette med oppvarming og diverse. Bedre å gå for 25L oppsett allikevel kanskje?

Grunnen til at jeg tenkte å gå for 50L oppsett var fordi de fleste anbefaler det først som sist, pga. man bruker like mye tid på å sette et 50L brygg som 25L brygg. Men rent kostnadsmessig bedre å gå for 25L, eventuelt et annet oppsett enn hva jeg har tenkt?
 
Med tanke på tiden og ting du kanskje må kjøpe for å lage oppsettet du tenker på. Er det nok mer gunstig sånn pris messing å gå for et mindre oppsett.

Kan få kjele med propan brenner for rett over tusen lappen. Ellers er det stadig folk som selger brukt her på forumet.

Men når der er sagt så stemmer det stort sett det de sier. Blir du bitt så blir det oppgradering.
 
Problemet er at du egentlig balanserer tre momenter, som ikke alltid passer sammen.
1. Kost (billig)
2. Mulig fremtidig utvidelse
3. Kvalitet
Dersom billig er viktigst, må du ta disse investeringene for det det er. #kjetilG gir gode råd. Kjøp den billigste kjelen du finner mellom 25-35 liter. Ikke utvid til store kjeler, da stort koster mye, mens råvarene koster nesten det samme for 1*50 liter eller 2*25 liter. Det er billig med en VV kjele, men kostbart å tilpasse den til brygging.
Tid er ikke penger - i denne sammenheng.
Bruk BIAB pose, ikke sil / innerrør. Brygg på kokeplaten på kjøkkenet. Kjøp ett 25 liters gjæringskar og div utstyr på Europris, evnt. 15 liter på Jula. Brygger du 20 liter hver tredje uke med ett gjæringskar, får du 300-350 liter per år, noe som ofte er tilstrekkelig.
Les boken moderne hjemmebrygging, og hele dette forumet fra ende til ende. Kjøp ferdigmalt korn, ikke kjøp kvern. Dropp pumpe, sirkulerer manuelt. Gå på puber på mandager å få med deg gratis flasker uten pant. Kjøp den rimeligste håndkorkeren. Kjøp alt i store forpakninger siden små er dyrere over tid. Ikke bli fristet til å modifisere prosess eller utstyr. Det koster alltid mye.
Ikke kjøp utstyr for å øke utbytte da utstyret koster mer enn litt ekstra malt.
Vær ekstremt nøye med renhold, og kjøp et billig ute/inne termometer på jula / Biltema / CO hvor du teiper utesensoren på utsiden av karet (under eller på siden) for best mulig gjæringskontroll.
Brygg lette og ukompliserte øl som Kölsch, eller enkle SMASH da de koster mye mindre enn kompliserte øl med flere malttyper og mye dyr humle
Alt dette vil spare deg for penger.
Men dersom du skal skaffe deg billig alkohol, er det beste rådet (fra #Forvirret), kjøp billig øl i butikk.
 
Sist redigert:
Enig med det som sies ovenfor. Og vær ikke redd for dårlig utbytte med biab. Har du nok tid og ting klaffer kan du nå 90% i meskeutbytte. Det er kanskje litt mer søl med pose. Jeg setter kjelen ned på gulvet og har en tynn litt stor finerplate under som beskyttelse. Men handkorker hadde ikke jeg kjøpt, en rimelig bordkorker er bedre på bjørnunger. Tror det er flere enn meg som har handkorker liggende nesten ubrukt. Og to-tre gjæringskar ender du snart opp med. Det er ikke prisen på koke/meskeutstyret som avgjør om ølet blir godt eller ikke. Men bruk gjær som egner seg til den temperatur du har under gjæringen.
 
Her kom det mange gode tips ser jeg! Takker for gode innlegg her!

Det skal sies at jeg er ikke ute etter å sitte med lavest mulig literpris på øl'a. At det kommer til å koste litt å bygge er helt ok, jeg sier ikke at det skal være gratis, men at jeg prøver å finne et kompromiss. Jeg skjønner at det må penger på bordet.

BIAB er ikke et alternativ slik jeg ser det. Å gå ned til 25l kan være et alternativ. Og da skal vel et 2.9kw gasskjøkken holde også? Nå sammenligner jeg kanskje litt feil, men en 200l vvt er som regel kun 2kw. Dog, den skal ikke koke, og ikke går det fort heller. Men sånn sett så må da 2.9kw være nok på 25L?

Ellers takker jeg for mange gode tips så langt! Kom gjerne med fler synspunkter og tips til hva man bør/bør ikke gjøre!
 
Jeg vet ikke hvor lang tid det vil ta å få kok på 2,9 kW men tror du heller burde legge litt penger i en større brenner ellers blir bryggedagen veldig lang. Har en 11 kW som jeg ga 300 - 400, - for på en jernvare butikk.
 
Hei. Liten oppdatering: Jeg har nå fått tak i meg en gammel VVB, som enda er i full drift, men som skal hyves ut pga. oppussing. Jeg var også kjempeheldig, da det viser seg at svigerfar har en stor gassbrenner til krabbekokeren sin, som han nesten aldri bruker. Så da er egentlig kjele og varme problemet ute av verden.

Da er også mye av kostnaden fjernet, og jeg kommer til å gå for kjele-i-kjele prinsippet, om ingen andre har noe god grunn for at jeg ikke bør gjøre det? Men så var det store spørsmålet, hva skal jeg bruke som indre kjele? Få tak i enda en VVB som er mindre i diameter og kappe til slik at den passer ned i kokekaret?
 
Du kan kappe ut litt av den andre halvdelen så diameteren blir mindre, men det blir litt jobb.

Ellers kan du jo være heldig å få tak i en vvb som er mindre i dia.
 
Du kan kappe ut litt av den andre halvdelen så diameteren blir mindre, men det blir litt jobb.

Ellers kan du jo være heldig å få tak i en vvb som er mindre i dia.

Kunne kanskje ha tatt motsatt halvdel å gjort noe ja. For eksempel kappe av toppen av den, slik at jeg sitter igjen med kun en sylinder med åpning i begge ender. Deretter skjære ut ei remse av den på langs, også sveise den sammen igjen, slik at diameteren blir mindre. for så å tilpasse toppen og sveise den på igjen. Mulig at dette ble meget dårlig forklart.


Tenkte også som en besparende faktor: Lage en kjølespiral av 5m kobberrør, og brygge kun 25L første gang, for så å kjøpe inn 5m til neste brygg. Da har man spart 400 kroner der også.

Som dere kanskje skjønner så prøver jeg å få til et oppsett som kan holde ei stund, og kanskje bytte ut smådeler etterhvert som tiden går. Grunnen til dette er jo fordi jeg ikke ønsker å kjøre masse penger inn i noe jeg ikke aner om kommer til å slå an som en hobby.
 
Så mye jobb er vel ikke selve kuttingen. En time med vinkelsliper og kutteskive så er den jobben gjort.
Sveisinga vil nok ta lengre tid. Og evt slissekutting i bunn tar også tid. Men det kan bli plass til mer malt/mindre dødvolum utenfor røret kontra en vvb med 50mm mindre diameter.
Forresten, sveiseelektroder koster en god del hvis du må kjøpe slike.

-Ser du er kommet med innlegg etter jeg begynnte å skrive.
 
Så mye jobb er vel ikke selve kuttingen. En time med vinkelsliper og kutteskive så er den jobben gjort.
Sveisinga vil nok ta lengre tid. Og evt slissekutting i bunn tar også tid. Men det kan bli plass til mer malt/mindre dødvolum utenfor røret kontra en vvb med 50mm mindre diameter.
Forresten, sveiseelektroder koster en god del hvis du må kjøpe slike.

-Ser du er kommet med innlegg etter jeg begynnte å skrive.

Får se hva det blir til angående den sila. Men anbefaler du heller å slisse, istedenfor å borre hull? Noe spesiell årsak til dette?
 
200 Liter du har? 160 liter tank passer inni 200 liter tanken,kutt slisser i denne med 1mm kutteskive fra biltema..
Brukte tanker finne du hos rørleggere.. gratis og vist du er heldig..
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp