Holmentoppen
Norbrygg-medlem
Har du blandet de to batchene? Hvis ikke, ville det jo vært interessant å tilsette mørkt sukker i den ene – for å teste effekten.Nå har Holmens Julebokk stått i overkant av en uke til gjæring, og per nå er SG på 1.028 og har vært det ved måling siste to dagene (6.1% ish), og vil vel kanskje ikke stige særlig mer. Jeg er ikke så erfaren med brygging enda, så usikker på hvor godt eller ikke godt et øl som har gjæra 7 dager skal smake. Men per nå smaker det litt brent og "tynt". Kjenner den gjerne skulle vært rundere, littebitt søtere og savner noen prosent alkohol kjenner jeg mtp hvor kraftig den mørke maltsmaken er per nå (oppskriften ønsker en ABV på 8.7%). Men dette med rundhet er vel hvertfall noe som kan komme av lagring? Usikker på om det har noe for seg å smake på ølet på dette stadiet
Kjenner det frister veldig å tilsette litt mørkt kandis-sukker eller lignende (trenger ikke spraymalt føler jeg, er veldig kraftig maltsmak). Men så sier både Holmentoppen selv og flere her i tråden at det kan gi fusel-aktige smaker og ikke vil funke særlig godt, så jeg er jo veldig i tvil.
Hva tenker folk her? Vil ølet bli godt etter flasking og noen mnd lagring +++ selv om det kanskje ender på 6-6.5% ABV? Eller kan det fungere å prøve meg med litt mørkt kandissukker nå en uke uti gjæringsprosessen? I så fall, hvordan kan jeg gjøre det slik de gode trappist-bryggeriene gjør det og unngå fusel-smak?
Som Finn sier, det er altfor tidlig å trekke noen konklusjoner om hvordan ølet blir til slutt. Det skjer veldig mye de nærmeste månedene. En SG på 1.028 taler egentlig for et ganske rundt og fyldig øl. Jeg ville dog tenkt du burde havnet ned mot 1.020 som FG.
Sukker alene vil nok ikke gi nevneverdig fusel (betingelsene er litt mer sammensatt) så det trenger du ikke tenke på. Men du kan fort få en veldig dominerende alkoholsmak om du er for raus med sukkeret. Som Steinar sier, bruk i tilfelle et mørkt sukker – og begrens mengden.