Hjelp - har for lite kokekar!

Nå har Holmens Julebokk stått i overkant av en uke til gjæring, og per nå er SG på 1.028 og har vært det ved måling siste to dagene (6.1% ish), og vil vel kanskje ikke stige særlig mer. Jeg er ikke så erfaren med brygging enda, så usikker på hvor godt eller ikke godt et øl som har gjæra 7 dager skal smake. Men per nå smaker det litt brent og "tynt". Kjenner den gjerne skulle vært rundere, littebitt søtere og savner noen prosent alkohol kjenner jeg mtp hvor kraftig den mørke maltsmaken er per nå (oppskriften ønsker en ABV på 8.7%). Men dette med rundhet er vel hvertfall noe som kan komme av lagring? Usikker på om det har noe for seg å smake på ølet på dette stadiet :)

Kjenner det frister veldig å tilsette litt mørkt kandis-sukker eller lignende (trenger ikke spraymalt føler jeg, er veldig kraftig maltsmak). Men så sier både Holmentoppen selv og flere her i tråden at det kan gi fusel-aktige smaker og ikke vil funke særlig godt, så jeg er jo veldig i tvil.

Hva tenker folk her? Vil ølet bli godt etter flasking og noen mnd lagring +++ selv om det kanskje ender på 6-6.5% ABV? Eller kan det fungere å prøve meg med litt mørkt kandissukker nå en uke uti gjæringsprosessen? I så fall, hvordan kan jeg gjøre det slik de gode trappist-bryggeriene gjør det og unngå fusel-smak?
Har du blandet de to batchene? Hvis ikke, ville det jo vært interessant å tilsette mørkt sukker i den ene – for å teste effekten.

Som Finn sier, det er altfor tidlig å trekke noen konklusjoner om hvordan ølet blir til slutt. Det skjer veldig mye de nærmeste månedene. En SG på 1.028 taler egentlig for et ganske rundt og fyldig øl. Jeg ville dog tenkt du burde havnet ned mot 1.020 som FG.

Sukker alene vil nok ikke gi nevneverdig fusel (betingelsene er litt mer sammensatt) så det trenger du ikke tenke på. Men du kan fort få en veldig dominerende alkoholsmak om du er for raus med sukkeret. Som Steinar sier, bruk i tilfelle et mørkt sukker – og begrens mengden.
 
Har du blandet de to batchene? Hvis ikke, ville det jo vært interessant å tilsette mørkt sukker i den ene – for å teste effekten.

Som Finn sier, det er altfor tidlig å trekke noen konklusjoner om hvordan ølet blir til slutt. Det skjer veldig mye de nærmeste månedene. En SG på 1.028 taler egentlig for et ganske rundt og fyldig øl. Jeg ville dog tenkt du burde havnet ned mot 1.020 som FG.

Sukker alene vil nok ikke gi nevneverdig fusel (betingelsene er litt mer sammensatt) så det trenger du ikke tenke på. Men du kan fort få en veldig dominerende alkoholsmak om du er for raus med sukkeret. Som Steinar sier, bruk i tilfelle et mørkt sukker – og begrens mengden.
Jeg har blandet de to batchene, ja. Måtte det da jeg tilsatte alt gjæra og humla i første batch kvelden før.


Vil det evt. være mulig å stikke om en liten del og tilsette det litt mørkt sukker, som en test? Eller vil jeg miste effekt av gjæret i den batchen jeg har stukket om?
 
Du får vertfall mer alkohol, om det er ønskelig. Har ikke brukt sukker i undergjæra øl før, men det går kanskje bra det. Hvis du vil ha noe særlig smaksbidrag fra sukkeret, velg uraffinert sukker. Når du har 1.028 etter ei uke, så er det ikke sikkert det gikk så ille likavel. Gi det ei uke til så kanskje den sniker seg ned mot 1.022'ish. Min første Holmens Julebokk stoppa på 1.024 ned fra 1.083.
For meg blir det fra 1.074 - 1.028 om den stopper nå. Da jeg, som nevnes lenger oppi tråden her, hadde 50% av batchen som fikk OG på 1.060 pga. for høy temp ved mesking og andre 50% av batchen som hadde OG på 1.087.
 
Jeg har blandet de to batchene, ja. Måtte det da jeg tilsatte alt gjæra og humla i første batch kvelden før.


Vil det evt. være mulig å stikke om en liten del og tilsette det litt mørkt sukker, som en test? Eller vil jeg miste effekt av gjæret i den batchen jeg har stukket om?
Tja, hvorfor ikke? Jeg ville da rotert litt på karet i forkant for å rote opp gjær fra bunnen. Gjæren som følger med vil kaste seg over det lett fordøyelige sukkeret du tilsetter.
 
Tja, hvorfor ikke? Jeg ville da rotert litt på karet i forkant for å rote opp gjær fra bunnen. Gjæren som følger med vil kaste seg over det lett fordøyelige sukkeret du tilsetter.
Da skal jeg rotere karet først og prøve meg!

La oss si at jeg setter av 5L til det. Har du peiling på hvordan jeg kan regne ut hvor mye sukker jeg bør bruke ift å få et par % høyere ABV? Og uten at det gir usmak.. Og er det noe fremgangsmåte med tilsetningen for å gjøre det best mulig for gjæret? Lager jeg en sirup av det som jeg koker opp og kjøler ned til nærmest mulig det batchen gjæres på nå? Eller bør det være varmere? Bør jeg bruke vanlig mørkt sukker? Eller hvitt sukker?
 
Koker du en halvkilo demerara sukker i en halvliter vann, er dette såpass tungt at det går rett i bunn i gjæringsbøtta. At det er litt varmere gjør ingenting, det er positivt for å sparke i gang gjæringa igjen.

Denne er enkel å leke seg med, og gir hvertfall cirka riktig regnestykke.
 
Da skal jeg rotere karet først og prøve meg!

La oss si at jeg setter av 5L til det. Har du peiling på hvordan jeg kan regne ut hvor mye sukker jeg bør bruke ift å få et par % høyere ABV? Og uten at det gir usmak.. Og er det noe fremgangsmåte med tilsetningen for å gjøre det best mulig for gjæret? Lager jeg en sirup av det som jeg koker opp og kjøler ned til nærmest mulig det batchen gjæres på nå? Eller bør det være varmere? Bør jeg bruke vanlig mørkt sukker? Eller hvitt sukker?
De (få) gangene jeg har tilsatt sukker, har det vært i form av en konsentrert sukkerlake. Bruk mørkt sukker – gjerne demerara. Hvis du f.eks. tilsetter 250 g i 5 liter som hadde 1.078 som OG vil sukkertilsetningen øke tettheten med ca 17-18 poeng om du lager sukkerlake 1:1 vann/sukker. FG påvirkes lite, men en kvart liter væske vil jo øke volumet med 5 % – og dermed senke FG bittelitt.
 
Tilbake
Topp