Tradisjonsøl for dummies

Dette brygget er en forunderlig ny verden for meg, og jeg blir nokså fascinert.

Blow off'en var unødvendig, men har nå likevel fått stå; det er jo en grei gjærlås. Brukte et stort sylteglass med litt vann i. Nå erstatta jeg den med en vanlig gjærlås sida det har begynt å gå lengre mellom ploppene, og gjæringa ser ut til å nærme seg slutten. Jeg skulle til å helle ut vannet da jeg kom til å lukte på det, og det lukta gu'hjelpemeg som et veritabelt fruktfat:). Vannet har en artig fruktig smak, også.

Det er da ikke mulig at ikke ølet også vil ha kraftig preg av dette?
Gjernes-kveiken er vel godt kjent for sine sitrustoner..

Gjernes-kveiken er vel godt kjent for sine sitrustoner..
Ja, og det var en grunn til at jeg kjøpte akkurat den - men jeg har samtidig tenkt at sånt sikkert har vært overdrevet. Nå er jeg nok på vei fra tviler til troende:).

Men man skal ikke selge skinnet før ølet er skutt - eller hvordan det nå var.

Dette brygget er en forunderlig ny verden for meg, og jeg blir nokså fascinert.

Blow off'en var unødvendig, men har nå likevel fått stå; det er jo en grei gjærlås. Brukte et stort sylteglass med litt vann i. Nå erstatta jeg den med en vanlig gjærlås sida det har begynt å gå lengre mellom ploppene, og gjæringa ser ut til å nærme seg slutten. Jeg skulle til å helle ut vannet da jeg kom til å lukte på det, og det lukta gu'hjelpemeg som et veritabelt fruktfat:). Vannet har en artig fruktig smak, også.

Det er da ikke mulig at ikke ølet også vil ha kraftig preg av dette?
Sitter og lukter på et glass med dette vannet, og plutselig får jeg et flashback til ungdommen. Dette lukter ikke ulikt hjemmebrent spedd ut med saft. (Vonde minner om rødflekka brøytekanter som følge av overkonsum:).)

Tilbake
Topp