Finn Berger
Moderator
Sukkeret vil gi alkohol, og smak etter hvor mye du eventuelt karamelliserer det. (Jeg har brukt oppimotOkei, nå har jeg målt OG på den andre halvparten som jeg meska og kokte i dag. Den målte 1.060 og gårsdagens halvpart målte 1.087 (som var spot on det oppskriften sa var ønskelig). Så da lurer jeg på, når jeg nå har slått de 2 sammen. Vil OG bli et sted midt i mellom 1.060 og 1.087? Og om jeg vil ha litt kraftigere alkohol, kan jeg ha oppi litt sirup laget på brunt sukker eller vanlig hvitt feks? Litt som de gjør med belgiske tripler? Eller vil det miste mye av smaken?
Så får vi se da, om noen mnd med lagring, om jeg har oppfunnet en ny ølstil eller laget en litt kjip dobbelbokk
20% hvitt sukker i en trippel. Det går fint. Det er hva Westmalles trippel - ur-trippelen - har.)
Du lander vel midt i mellom om du blander. Spørsmålet er jo hvor gjærbart sukkeret i den høyt-meska delen er. Det er nok mye dekstriner der. De drar opp SG på samme måten som det gjærbare sukkeret, men de blir ikke til alkohol. De bidrar stort sett ikke med noe som helst til noe som helst, dessverre. De er smakløst fyllstoff. Men smak på det. Hvor søtt er det?