Bygge herms/rims på 3fas?

Heisann!!

Sitter nå og vurderer bygging av et lite bryggeri. Er fortsatt litt usikker på om det blir herms eller rims, men det spiller vel egentlig ingen rolle.
Her i huset er det elektriske anlegget ganske gammelt, og sikringsskapet består av en hau med keramikk-sikringer + 1 3fas automatsikring. Denne automatsikringen tilhørte garasjen + en 3fas kontakt under sikringsskapet, men er utkoblet og kabelen er fjernet innvendig i garasjen pga. kortsluttning en plass mellom garasjen og huset.
I garasjen er det enkelt og greit bare 2 taklamper og en stikk-kontakt som er koblet til med en skøteledning fra stikkontakt på utsiden av huset.

Jeg har lyst til å bruke denne kursen til "bryggeriet" og er derfor litt usikker på hvordan jeg skal gå fram.
Har lest litt på nettet om forskjellige metoder det går ann å koble opp dette på.
Noen mener at jeg kan koble til kun 2 faseledere og bruke det som en 16A 1fas, da dette er en 16A sikring.
Noen mener at jeg kan koble 3 forskjellige 1fas kurser på denne kontakten, og sikre disse med 10A. Det de da mener er å koble faselederne slik: 1+2, 2+3, 1+3. Om man da kan trekke 16A på hver faseleder, og hver leder blir brukt på 2 forskjellige 1fas-kontakter, vil dette si at jeg kan trekke opptil 8A på hver 1fas uten at det skulle blitt noe problem.

Er det noen som har peiling på dette? Med en enkelt 1fas vil jeg jo ha (med amatør-regning) 230V x 16A, men med 3stk 1fas vil jeg ha 3x 230V x 8A, som igjen vil si at jeg kan trekke 50% mer strøm.

Selv synes jeg dette høres logisk ut, men mine elektriker-kunnskaper er minimale når det gjelder forskjellen på 1-fas og 3-fas.

Takker for alle tips/svar, mvh. Stephan.
 
Formelen er P=U x I x sqrt3
Feks: P=230v x 16A x 1,7 = ca 6400watt.
Eg bryggar med trefase og det er fine greier det.
Har ein 32A kurs som har fått eit lite fordelingskap (byggskap) i bryggeriet.
 
Hva mener du om måten å koble det opp på da? Altså 1+2, 2+3 og 1+3? Tanken var å stikke innom biltema å skaffe meg det billigste sikringskapet, montere 3stk 10A sikringer og deretter en dobbel evt 4x stikkontakt på hver sikring. For å dra strøm inn til dette tenkte jeg enkelt og greit å skaffe meg en 3-fas skjøteledning som jeg fjerner hun-kontakten på.
 
Trefasekursen din må vere sikra med rett dimensjonert trefasesikring sjølvsagt. Og så kan du bruke skøyteledning ut fra det. Feks 3x16A sikring og 3x2,5 kvadrat pluss jord skøyteledning.
I fordelingen kan du sette opp tre stk automatsikringar på 10A slik du skisserar. Eller du kan også bruke 16A men då vil du ikkje kunne bekaste alle maks samtidig, for då vil trefasesikringen dette ut. Men du vil kunne trekke 16A på ein kurs ved behov.

Mitt bryggeri baserar seg på trefase varmeelement og kun styrestraum og pumpe og småting brukar tofase.
 
Grunnen til at jeg har lyst til å sette opp 10A er for å vite hvilken 1-fas som trekker for mye, i stedet for å ha 16A på alle 3, og "hovedsikringen" detter ut.
 
I et slikt trefasesystem vil tilgjengelig effekt på hver 10A kurs bli 230V*16A/rot3=2125W
 
Skjønte ikke helt den der... Hvorfor regner du med 16A om sikringen på 1fasen er på 10A?
Selvfølgelig, om jeg ikke sikrer de 3 kursene i det hele tatt, vil jo grensa bli på 16A, dersom jeg ikke trekker noe på de 2 andre kursene. Eller er jeg helt på bærtur...?
 
Sist redigert:
Fordi ein 10A kurs kan gi 2300W som totalt gir 6900W som igjen er litt meir en du kan få av ein trefase 16A.

I praksis går det nok fint då du kan overbelaste litt ei god stund før det trippat.
 
Fordi ein 10A kurs kan gi 2300W som totalt gir 6900W som igjen er litt meir en du kan få av ein trefase 16A.

I praksis går det nok fint då du kan overbelaste litt ei god stund før det trippat.

Får vel ikke 2300 x 3 i en trefas? Får vel 1,73 x 10 x 230 = 3910W
 
Aha. Da ser jeg problemet. Variac er vel heller ikke noe valg antar jeg da man heller kunne kjøpt på et halvt vinmonopol for prisen.

Det er jo fullt mulig å få det til hvis man bygger deretter. F.eks herms rims trenger jo ikke være i bruk samtidig som kokekaret.

Selv har jeg bare en 10A + en 16A som jeg ved de forskjellige stegene i bryggeprosessen belaster nesten fullt ut. 1000W + 2300W i HLT, Herms med 3kW, og kok med 3500kW. Varmer jeg opp meskevannet i HLT bruker jeg begge to, pumper over til MLT, skrur av 2300W elementet og opprettholder temp med 1000W elementet. Når jeg skal koke skrur jeg er herms, pumper over til kok og bruker 3500W til der. 2300W + herms og kok, går på 16A, resten (1000W + elektronikk, vifte, taklamper etc) går på 10A.

Skal jeg brygge to brygg på rappen sliter jeg litt med kun disse to stikkene, men har laget lang skjøtekabel som når til et annet 16A stikk.
 
Slik tanken er nå: Skjøteledning inn i et biltema sikringsskap, hvor det er 3x10A 2-polet sikringer. Faselederne fra skjøteledningen blir koblet slik: 1+2, 2+3, 1+3. På kurs 1 og 2 kobler jeg opp 2KW varmeelement på hver, altså 4KW totalt, til kokekjele. Kurs 3 blir da 1KW varmeelement til kokekjele og jeg har da ca. 1KW å gå på til PID/SSR, pumpe og diverse.
Kurs 1 eller 2 blir også koblet til HLT, og styres av PID. Her ser jeg for meg en at jeg kobler dette som en Y og får 2 sett med legninger, ett som går til SSR og videre til HLT, og ett som går en bryter og videre til elementer i kokekjele.
Dermed har jeg 2KW i HLT, og 5KW i kokekjele som kan stilles fra 1-5KW med 1KW intervaller ved å endre på hvilke brytere som er slått på.

Høres dette ut som en dum idé? Er det i det hele tatt mulig? Mulig jeg kobler opp en liten 12v strømforsyning i PID-skapet, og kobler bryterne som mekaniske reléer, i stedet for vanlige veggbrytere.

Har tegna et lite "diagram" over hvordan jeg tenker det skal bli:Enkelt koblingsskjema.jpg

Hva tror dere?
 
Sist redigert:
Du vil, hvis du er uheldig, kunne oppleve at 16A trefasen inne i huset går før 10A enfasen i "bryggeskapet" går, helt teoretisk 2125W kontra 2300W.
 
Drop sikringene og koble slik du beskriver. Da har du ihvertfall muligheten til å hente ut 16A. Med sikringer har du kun mulighet til 10A. Men sett på en 30mA jordfeilbryter foran alt sammen slik at du unngår strømstøt hvis det ikke allerede står en kombiautomat i skapet. En annen mulighet er å øke til 20-25A sikring inne og legge større kabel til ølskapet, og da sette 16A sikringer.
 
Grunnen til at jeg ønsker 10A sikringer er for å vite hvilken kurs det er som evt. skulle begynne å dra over 10A.
Om jeg trekker 16A på en enkelt kurs, vil resten av kursene bli ubrukelige, slik jeg tenker/forstår.
Har heller ikke så alt for lyst til å oppgradere fra 16A sikring på 3fasen, da det blir kostende en god del mer enn det jeg ønsker.
5KW totalt til oppvarming holder lenge nok for min del.

Håper det forklarer litt om hvorfor jeg tenker å gjøre ting på den måten jeg har forklart.
 
Tilbake
Topp