Byggvir elektrisk nettverksbryggeri

Etter noen runde med BIAB med krabbekoker utendørs, og på induksjonsplate i dusjen(!) så vi straks behovet for et permanent oppsett . Våren 2014 startet planleggingen at et dedikert elektrisk hjemmebryggeri som skal administreres via nettverk og server. DVS at tilnærmet hele bryggeprosessen skal kunne styres fra pc eller nettbrett og smarttelefon via en egen app.

Hjemmebryggeriet skal bygges i førsteetasjen på en restaurert låve og bildene her er tatt rett etter gulvet ble støpt. Kommer med flere bilder etter hvert.

img_20141103_142935.jpg img_20141103_142924.jpg lave_ute.jpg
 
Akkuratt slik jeg ser for meg mitt bryggeri i fremtiden! Men først må jeg bli ferdig med studiene! Ser frem til fortsettelsen.
 
Ja jeg tror dette kan bli ganske bra.

Selve nettverksdelen har jeg testet tidligere på gjæring og mesking med blandet hell. DVS elektronikken fungerte strålende helt til den ble overopphetet midt under meskingen. Men det var kanskje ikke så rart da boksene sto ca 1 meter fra meskekjelen inne på et trangt bad.
Dette blir uansett utbedret nå.

Her kommer det noen flere bildet som bla. bling på gjæringsrommet, bypass til varmeelement og power-controller med lan-port, samt oppgradert sikringsskap og PoE (power over ethernet) switch til nettverksenhetene som skal styre bryggeprosessen.

fermentation.jpg sikringsskap.jpg bypass.jpg
 
Det her er jo fantastisk og til stor inspirasjon. Korleis i all verda får folk kunnskapen frå til å gjennomføre prosjekt som det her? Er det berre elektrikarar, IT-eksperter og rørleggerar som kan få til slikt eller ligger det ressurser på nett eg ikkje har funne enno? :)
 
Tilbake
Topp