Camurri CB50

IMG_2457.JPG
Hei. Har gått til innkjøp av en Camurri CB50. Dette er en *quote* "Høykvalitets helautomatisk bryggesystem med kapasitet på hele 17,5 kg malt (totalt kjelevolum 90 liter) fra Italienske Camurri. Setter en helt ny standard for hvordan helautomatiske bryggesystemer skal konstrueres"

Er relativt fersk i game`et, har 10-15 brygg på baken, men så meg lei av 36L kjele med gass brenner og petter smart løsninger.

Nå har jeg brygget mitt første brygg med Camurrien, og etter alt å dømme så er jeg godt fornøyd med utstyret og systemet. Det ble noen tabber og feller her og der, men kom meg i mål.

Nå tenkte jeg og legge ut litt bilder, erfaringer jeg har gjort meg, og håper noen andre henger seg på.

Det jeg veldig gjærne skulle tenkt meg er en beersmith profil til Camurrien, både en mesh og equipment. Holder på å lage min egen, men er ikke bryggerimester enda, så det er mange av betegnelsene jeg enda ikke vet hva betyr osv. Så gjerne hjelp meg :)Skjermbilde 2016-08-28 kl. 21.50.58.png
Mekanisk rører, ikke noe sirkulasjon av vann/vørter slik stort sett alle andre system er bygget opp under.

Skjermbilde 2016-08-28 kl. 21.49.03.png
Ganske "straightforward", sier ifra når ting skjer.



En av erfaringenemine på mitt første brygg. Jeg kjørte full fres fra start. 17kg malt og 55L til mesk. Ikke det at DET var noe problem, snarere tvert imot. Men når jeg skulle begynne å skylle, da kom problemene. Jeg skulle skylle med 18L, så totalt kokevolum skulle komme opp i 72-73L, ikke det at det er noe problem for camurrien, men med den medfølgende stanga, som du plasserer midt i, for å holde opp malt kurva, er for kort. Slik at når jeg hadde skylt med 10-12L så var mesken nådd bunnen på maltkurva.

Det jeg da gjorde var å legge en 2"4" klosse imellom stanga å handtake på maltkurva, slik at jeg fikk de nødvendige 5cm ekstra for å fullføre skyllingen. Jeg var uoppmerksom i 20sek for å hente resten av skyllevannet, og da falt maltkurva tilbake opp i mesken med en flodbølge av vørter utover gulvet, i tilegg fikk jeg 500-1000gram malt i vørter'n som var på god vei til å bli kok...

Alt gikk bra, ingen skader på utstyr, øl eller person, men en talje er nå kjøpt inn og montert. Kommer ikke til å bruke den medfølgene stanga noe mere!
 
Sist redigert:
Gratulere med Camurrien! Har kjøpt samme maskin og brygget min første bygg i den i helga! 50 liter Pilsner! Tidliger brygget jeg i BIAB (12 brygg)! Godt fornøyd og en helt annen og artigere bryggehverdag :) Hadde alt klart i forkant med stativ, vinsj, løpekatt og vannsuger (for enkel rengjøring og tømming)!
 
Nei, det er ikke mulig!
Det eneste jeg kjenner til er at man kan kjøpe en enhet til PLS slik at man kan overføre programmering via blåtann til mobiltelefon.
Denne koster et par tusenlapper og da slipper man å bøye knærne :) Den kjøper ikke jeg.
 
Ok. Takk for svar. Ser at brewshop selger en løs bunnsil til meskekaret med finere netting. Noe behov for slikt.?
 
Har akkurat begynt å teste min. Ser at eg har en annen rører en den som er avbildet lengre oppe.
 
Jeg har samme rører som du! Legger ved noen bilder fra helgens brygging :)
 

Vedlegg

  • image.jpeg
    image.jpeg
    186,4 KB · Sett: 123
  • image.jpeg
    image.jpeg
    193,5 KB · Sett: 122
  • image.jpeg
    image.jpeg
    245 KB · Sett: 123
  • image.jpeg
    image.jpeg
    182 KB · Sett: 122
Her er hvordan eg har gjort det.
Fast vinsj i taket og trillbare bord.
Venter på en dunk som eg kan sette maltrøret i til å renne av seg. Mindre søl. DSC_0084.JPG
 
Ser bra ut ja :)
Som "dunk for maltrør" bruker jeg bare et blindlokk for ventilasjons-kanal på 500 mm.
Men lurer på en ting....når du programmerer koketid, hvor mange grader setter man da?
Jeg satte på 100 grader først (ca 60 liter) og da kokte det dårlig. Varmen slo seg av og på og regulerte på mellom 97-100 grC. Fikk da av/på koking. For at det skulle koke konstant og godt satte jeg da temp til 103 grC. Da kokte det godt men da begynte ikke telleverket å telle ned tiden (koketiden på 90 min). Ikke noe praktisk problem da jeg klarer å følge med på klokka :) Noen som har erfaring på dette?
 
....nu skal det bemerkes at jeg koker uten bruk av lokk og med avtrekk over (som skaper noe undertrykk over kjelen).
 
Ifølge bruksanvisningen står det koking på 101grader. Fikk det fra maltmagnus.
Der er en skjult meny der du kan justere koketid/nedtelling.
Fann det på et svensk forum.
Kan sende til deg når eg har kommet hjem.
 
Noen interesse for en facebook gruppe der vi kan samle erfaringer om camurri?
Kjekt å ha alt på en plass.
 
Hei. Willy. Jeg får ikke opp den linken om den skjulte menyen, ser ut som den er fjernet?

Jeg har brygget 3 brygg med denne nå. Jeg er ikke fornøyd med maltkurva da den slipper igjenom masssse malt som blir med i mesken. Jeg har nå gått til innkjøp av en silduk fra malt magnus som jeg har klippet til for å få en tettere bunn.

Jeg har også hadd problemer med koke temp. Jeg prøvde først å stille den inn på 100grader. Da fikk jeg samme problem som nevt over. Den slo seg av og på, og en litt dårlig kok. Så stilte jeg den på 105grader å da kokte det noe voldsomt, men da faller timer funksjonen bort. Skulle likt å fått en løsning på dette.

Så ser jeg dere har en annen rører enn meg, dette ble jeg litt nyskjerri på, hva skyldes dette? Hvem har "rett"? Å hva er forskjellen? Noen som vet?
 
Tilbake
Topp