Can seamer (brande agentur)

Etter en del mailing frem og tilbake, har jeg har nå bestilt en can seamer her: http://sommerpils.no/. Tror det skal være den samme som Brande leverer. Er det noen andre som fått med seg denne selgeren og gitt det en sjanse?

Selger har forøvrig også annonsert maskinen på finn.no : https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=125268594
Maskinen i seg selv er nok den samme, men jeg ville vært uhyre skeptisk til om den leveres med en senterspindel (chuck) som passer til europeiske CDL-lokk. Jeg kan godt poste et par bilder som viser forskjellen mellom standard-chucken som sitter på – og en CDL-chuck. Har begge to hjemme. Brukte 200 bokser på innstilling med standardchucken uten at boksene ble tette. Etter at CDL-chucken var på plass gikk det som en lek. Brande ettermonterer denne på sine maskiner. Valsene er heller ikke CDL-standard, men det har mindre betydning. Har hørt rykter om at Brande ikke tar inn flere maskiner før også valsene er 100 %.
 
Maskinen i seg selv er nok den samme, men jeg ville vært uhyre skeptisk til om den leveres med en senterspindel (chuck) som passer til europeiske CDL-lokk. Jeg kan godt poste et par bilder som viser forskjellen mellom standard-chucken som sitter på – og en CDL-chuck. Har begge to hjemme. Brukte 200 bokser på innstilling med standardchucken uten at boksene ble tette. Etter at CDL-chucken var på plass gikk det som en lek. Brande ettermonterer denne på sine maskiner. Valsene er heller ikke CDL-standard, men det har mindre betydning. Har hørt rykter om at Brande ikke tar inn flere maskiner før også valsene er 100 %.

Jeg har som tidligere nevnt at jeg har vært i samtaler med selger frem og tilbake ang. dette. Nettopp pga at jeg vet at det var mye testing frem og tilbake da maskinen ble tilpasset til Brande sine standarder.
Så godt det kan gjøres, vet jeg at selger er inneforstått med nettopp dette emnet. I fakturaen jeg har betalt, står det oppført at maskinen er tilpasset CDL-lokk. Videoen som selger har lagt ut støtter også opp under at maskinen gjør en brukbar jobb (uten at dette er noen som helst form for garanti)

Vil gjerne se bilder av chuckene du nevner
 
Ja, det kan godt være at jeg er litt for mistroisk – har opplevd mye frustrasjon rundt dette. Bra at du har det skriftlig at maskinen er tilpasset CDL.

Den kinesiske leverandøren til Brande var også krystallklar på at maskinen var satt opp for CDL-lokk før vi mottok de første maskinene. Etter uttallige runder fram og tilbake med DHL ble det allikevel aldri riktig.

Legger ut bilder i kveld.
 
@Holmentoppen : Hvordan opplever du søl under boksing, slik @Botnen beskriver i første post? Blir det mye gris eller kan det mitigeres på noe vis? Du som har et bein innafor hos Brande; har du noen formening om når de har nye maskiner på lager igjen (med eller uten oppdaterte valser)? :)
 
@Holmentoppen : Hvordan opplever du søl under boksing, slik @Botnen beskriver i første post? Blir det mye gris eller kan det mitigeres på noe vis? Du som har et bein innafor hos Brande; har du noen formening om når de har nye maskiner på lager igjen (med eller uten oppdaterte valser)? :)
Det blir noe søl fordi man må legge lokket på skummet, og det renner litt over. Rotasjonen slynger ølet rundt. Ser at noen har 3D-printet et beskyttelses-lokk. Selv har jeg ikke brukt maskinen så mye at det har vært nødvendig. Vet dessverre ikke når Brande tar inn nye maskiner – men de er veldig serviceinnstilte folk – de svarer helt sikkert på henvendelser.
 
Noen som har erfaring/formening om holdbarhet på øl i boks vs fat vs flaske?
 
Noen som har erfaring/formening om holdbarhet på øl i boks vs fat vs flaske?
Bedre holdbarhet enn på flaske i hvert fall. En boks er temmelig lys- og diffusjonstett. Det er ikke flasker/korker.
Fat har de samme fordelene som boks om man kobler fra slangene mellom hver gang man tapper. Personlig synes jeg det blir litt for ekstremt å ta hensyn til oksidering via tappeslager, men noen tar det svært alvorlig. http://www.lowoxygenbrewing.com/brewing-methods/beer-serving-oxygen-ingress/
 
Skjønner fint at holdbarheten blir god på boks men hva er erfaringen når en legger til den ugunstige tappingen? Da har jo man et utgangspunkt som ikke er ideelt. Har Frank klart å gjøre noen målinger på ppm oksygen i boksen?
 
Skjønner fint at holdbarheten blir god på boks men hva er erfaringen når en legger til den ugunstige tappingen? Da har jo man et utgangspunkt som ikke er ideelt. Har Frank klart å gjøre noen målinger på ppm oksygen i boksen?
Om man bruker beergun riktig, vil man kunne få veldig gode tall. Kjenner en som har målt (krever proffutstyr) boksølet sitt til under 50 ppb. Ppm blir litt grov målestokk i denne sammenhengen.

 
Sist redigert:
Vil holdbarheten på boks være bedre i forhold til fat iom. at man ikke kobler til og fra slanger og ikke etterfyller med co2( som vel ikke er 100% co2)? Tenker da på lagring av øl som lett oksideres.
 
Vil holdbarheten på boks være bedre i forhold til fat iom. at man ikke kobler til og fra slanger og ikke etterfyller med co2( som vel ikke er 100% co2)? Tenker da på lagring av øl som lett oksideres.

Sikkert ihht lodo-folkene. Men i praksis tror jeg det har svært lite å si. Du har et kraftig overtrykk i fatet.
 
Sikkert ihht lodo-folkene. Men i praksis tror jeg det har svært lite å si. Du har et kraftig overtrykk i fatet.
Det er overtrykk i flasker også, men disse blir lettere oksidert. Er dette pga lavere trykk og dårligere tetting på korken i forhold til pakningene på et fat? (Sorry, må ha ting inn med teskje)
 
Det er overtrykk i flasker også, men disse blir lettere oksidert. Er dette pga lavere trykk og dårligere tetting på korken i forhold til pakningene på et fat? (Sorry, må ha ting inn med teskje)

Lineren i flasker blir utsatt for diffusjon. Du får jo diffusjon gjennom gummipakningen fat og. Jeg så for meg et fat du tapper av innimellom, hvis man ikke gj.det er det ikke vits i å la det være tilkoblet kranen.
 
Hvordan går jeg frem når det skal byttes fra 0,44 til 0,33 bokser @Holmentoppen ? Er ute på jobb, å svogeren min vil bokse et par øl..
Fulgte det ikke med flere adaptere til din maskin? Mener at jeg har utskiftbare ”føtter” til 0,33 og 0,44. Kanskje 0,5 også, men jeg har bare brukt 0,33 så langt. 0,33 er jo den lengste, selvsagt.
 
Tilbake
Topp