Carabohemian

Trond.A

Norbrygg-medlem
Kom over denne malten hos Hobbyhuset i Mo i Rana, som får råvarene fra vinogbar.
Finner ikke denne malten i oversikten verken i BeerCalc eller Brewmate.
Kan noen si hva slags malt dette er og hva den kan brukes til?  :jaha:
 
Det er en karamellmalt på rundt 200 ebc.

Jeg har brukt den i mye forskjellig, fra bitter til bock.
Må inrømme at jeg ikke har merket noen voldsom forskjell på den og krystallmalten til warminster på 145 ebc, bortsett fra fargen selvfølgelig.
 
Lurer på en ting ang. carabohemian. Er det meninga at man bruker denne som krystallmalt for å gi bohemian-preget hvis man tenker å lage en bohemian pilsner slik at man kan bruke vanlig pilsnermalt, og likevel få bohemian-preget på det? Eller er tanken å bruke det som krystallmalt sammen med bohemian pilsnermalt dersom man tenker å lage en bohemian pilsner?
 
olavgn skrev:
Lurer på en ting ang. carabohemian. Er det meninga at man bruker denne som krystallmalt for å gi bohemian-preget hvis man tenker å lage en bohemian pilsner slik at man kan bruke vanlig pilsnermalt, og likevel få bohemian-preget på det? Eller er tanken å bruke det som krystallmalt sammen med bohemian pilsnermalt dersom man tenker å lage en bohemian pilsner?

Jeg ville ikke habrukt et så mørkt krystallmalt i en pilsner, men et navn skal jo maltet ha...
 
Så kan egentlig bare bruke vanlig carapils som krystallmalt og likevel ha en typeriktig bohemian pilsner?
 
Ja, absolutt. Man trenger ikke nødvendigvis bruke noen former for krystallmalt heller. En dash münchener gir et økt maltpreg, men vil du ha noe mer sødme, er carapils bra.
 
Tilbake
Topp