Caso 3500W Induksjonskokeplate

Noen andre som har prøvd denne platen? http://www.eltema.no/products/1571-caso-master-pro3500-cs2365.aspx

Da jeg brygget med den for første gang i dag synes jeg i starten at den fungerte veldig bra på en Blichmann 20 gallon kjele med ca. 65 liter,
oppvarmingstiden var helt grei for meskevann på ca. 75 grader.

Da jeg skulle koke 65 liter vørter fikk jeg til slutt kok, men da jeg tok av lokket stoppet kokingen.

Jeg har koblet på en watt-måler i støpselet på platen som viser hvor mye platen trekker. På full guffe drar den ca. 3,4 KW. Dette gjør den helt til den kommer til kokepunktet, da faller effekten etter et par minutter ned til ca. 2900 watt, og deretter til ca. 1820 watt!

Om jeg slår platen av og på igjen, så går den i gang på 3,4kw, men faller etter litt over 1 minutt til 2,9 og så til 1,8kw...  :bank2:

Dette gjør at platen ikke er i stand til å holde kokingen i gang. Temp'en ligger på ca. 211 grader fahrenheit ved 1,8kw, og koking foregår på rundt 212.


Er det noe jeg kan gjøre med denne platen for at den skal dra ut maksimal effekt hele tiden? Skru den opp og koble av en termostat eller noe sånt?
 

Vedlegg

  • IMG_0791.JPG
    1,7 MB · Sett: 951
  • IMG_0782.JPG
    2,2 MB · Sett: 945
Jeg har den samme induksjonsplaten og det samme problemet på min 15g Boilermaker. På min vanlig 30l kjele har jeg ingen problemer. Tror det har med at ståltypen i kjelen ikke egner seg så bra til induksjon. Det kan også ha noe med at den tynne bunnen blir veldig varm slik at platen senser overtemp (170C) og reduserer effekten.  Jeg skal prøve å teste med å legge en stålplate i bunnen feks en gammel kjelebunn.
 
Kan det være at den har en eller annen temperatur-sensor som detekterer at "det som står oppå meg er 100 grader og derfor på tide å justere ned effekten"? Med ei stor gryte som dekker hele plata så blir vel plata varm og det kan vel være en form for selvbeskyttelse. Du som har måler: Prøv å legg ei tynn avis mellom plata og gryta. Taper du noe/mye effekt på dette, og vil dette kunne lure denne elektronikken?

Har litt dårlig tro på at materialet i gryta kan forårsake dette da den "godtar" materialet opp til kokepunktet...
 
Bunnen på gryta blir så varm at stålet blir permanent blått. Materialet i bunnen er ca 1mm tykt og er helt umagnetisk. Tror ikke det er lurt å tilføre mere varme med og lure overtemp sensoren på 170C, en kan risikere å ødelegge strukturen i stålet.
 
Hmm. Ok. Dersom det blir missfarget så er vel temperaturen over 170C? Slik missfarging kan uansett fjernes ved å pusse med feks stålull på rustfritt? Hva med de som koker med gass i tynnbunnede kjeler? Ser ingen problemer med å kjøre en test med isolering mellom koketopp og kjelebunn. Vil anta effekten går litt ned, avhengig av tykkelsen på avisa, men dersom man oppnår bedre resultat enn 1800W så er det jo en forbedring. Først få det på kok og så lure ei avis under. Alternativet er jo ei ny tykkbunnet gryte eller annen oppvarming.

Vi har ei slik 150 kroners netthandel-plate og en 21L europris-kjele som er tynnbunnet og dekker hele plata. Bruker dette som vannvarmer i diverse sammenhenger, også for kok-dessinfisering. Mener plata er på 2000W og der er det ingen ting som justerer seg ned, men etter ei stund på full effekt og fosskok så slår plata seg av og vifta fortsetter å snurrer. Mener dette er en "selvbeskyttelse". Deres plater er nok hakket mere inteligent enn vår, samt større effekter.
 
Du kan jo prøve å plassere kjelen  litt "utenfor" platetoppen men innen for "kokesonen", for å få ned temperaturen på elektronikken, du må da sikkert støtte opp kjelen i bakkant..
Tror heller ikke det er stålet i kjelen som gjør det, det får være måte på intelligent stål, men tid og temperatur.
 
Dette er en kokeplate som blir brukt mye av kokker.
Jeg har bare gode erfaringer med den, men jeg har ikke brukt den til å koke vørter med. Og jeg har kun brukt den med en tykkbunnet kjele. Da virker de veldig bra.
Disse platene er laget slik at de skal koke jevnt over lang tid,  ikke fosskoke. Så jeg regner med at det er her problemet ligger.

Jeg ville prøvd en tykkbunnet kjele til kokingen og spart blingen til mesking.
 
Da har jeg målt boilermakeren til 3246W. Legger jeg en stekeduk av 1mm silikon mellom reduseres effekten til 2807W.
Standard 30l kjelen min som er magnetisk og tykkbunnet klarer en max effekt på 2769W. Den umagnetiske tynnbunnede boilermakeren klarer faktisk å oppnå høyere effekt enn en vanlig magnetisk tykkbunnet kjele. Min teori er at det tynne metallet i bunnen ikke klarer å overføre varmen til vørten, dermed blir temperaturen i bunnen for høy. Jeg har lyst til å teste med en magnetisk plate inne i kjelen for å se om den blir varm, må bare finne noe som kan brukes.
 
Mange bra tips her, kan prøve noe som er litt tynnere enn 1mm silikon, kanskje noen lag med bakepapir - det var også et tips fra eltema for å holde platetoppen ren etter koking. Det tar jo litt tid å teste dette, blichmann fraråder å flytte på kjelen med varmt vann i, og antyder at håndtakene ikke tåler vekten av kjelen når den er temmelig full.

Skal forsøke å sette noe som høyner avstanden mellom bordet og platetoppen slik at jeg får litt bedre luftgjennomstrømming der. Jeg har også isolasjon på boilermakeren nesten helt ned til platetoppen, og her kan jeg kanskje fjerne noen centimeter, siden det blir muligens veldig høy temperatur i det nederste området av kjelen som platetoppen registrerer og reduserer effekten, lukten av svidd liggeunderlag var ganske sterk de første timene platetoppen stod på, men den lukten forsvant etter hvert.

Kjøpte forøvrig noen grilltennere fra biltema, slik at jeg ikke står igjen med 60+ liter med vørter som ikke kan kokes, og så får jeg raskere oppvarming av varmtvann som en bonus :)

Skal sette opp en jalla hermsløsning via en frityrkoker (2,2kw med termostat) jeg fikk fatt i billig fra Fretex, som også kan sirkulere oppvarmingsvannet og se om dette fungerer noenlunde.
 

Vedlegg

  • IMG_0805[1].JPG
    IMG_0805[1].JPG
    339,3 KB · Sett: 708
Da var et nytt brygg unnagjort, jeg brukte 5 grilltennere fra biltema à 500w i tillegg til induksjonstoppen.

På 62 liter fikk jeg en god rolling boil, selv når platetoppen falt til 1800 watt. Dette ble i løpet av koketiden redusert til ca. 43 liter, og jeg endte med 37 liter til gjæring.

Jeg satt en vifte bak platetoppen som blåste litt under. Det var nok til at platetoppen ofte vekslet mellom 2800 og 3400w, selv om den til tider også lå på ca. 1800w.

Neste gang skal jeg sette platetoppen på stående 2x4" slik at jeg får enda mer lufting i bakkant av platetoppen. Jeg tror det er her problemet med effekten ligger, for platetoppen blir temmelig varm i bakkant.

HERMS-systemet funket forøvrig veldig bra, 2 meter med 12mm rør er mer enn nok til å vedlikeholde temp'en relativt raskt, og bimetall-termometre er helt topp siden de er så raske med å gi rett temp. Vørteren ble veldig klar i forhold til tidligere pga. HERMS'en, og jeg fikk veldig god kontroll med temp'en. Har en sestos pid liggende,  25A SSR, sammen med en 1/4"  temp-giver fra auber instruments og et 1/2" T-ledd. Håper å finne noe som egner seg å montere pid'en i slik at jeg kan kjøre temp'en via pid senere.

På ønskelisten står definitivt en 15 gallon meskegryte fra blichmann - de har skummelt god funksjonalitet på produktene sine, og det er ekstra hyggelig når de setter lav verdi på sendingen :)
 
Har testet å sette kjelen på noen tynne skiver, slik at det ble luft mellom platen og kjelen. Men den oppførte seg på samme måte.
Det er tydelig at at induksjonsplaten jobber mye hardere med blichmann kjelene, den durer og bråker mye mere enn med standard kjele på samme effekt. De første gangene med blichmann kjele luktet det varm elektronikk, noe som ikke hendte med standard kjele. Jeg tror det er elektronikken som prøver å holde innstilt effekt i det uegnede materialet og dermed går elektronikken varm.

Jeg skal se om det er mulig å bedre kjølingen. Kanskje bytte viftene under med noen kraftigere. :jaha:
 
Tilbake
Topp