CaSO4 til humlerik PA.

Skal brygge en humlerik "lett-IPA". Synes IPAene mine blir litt innestengte til tider. Da er gips en enkel metode å prøve. Trodde jeg.
som jeg ser ut ifra artikler her så snakkes det om 2-4g/10L vann til mesk/kok.

Men på denne boksen står det 28g/3,8L under første del av gjæring! Er ikke det fryktelig mye og der forsvinner jo effekten av å trekke ned pH i mesken..  http://www.bryggselv.no/products/kalsiumsulfat-gips-100g

Følge retningslinjene under "Et lite kurs i vannjustering" eller tømme nedi hele 100g boksen i meskevannet?

:noway:

HoppenKopf Light IPA Style: Amerikansk Pale Ale Brewer: Runar Stock

Statistics
Volume: 25 liters
OG: 1058
FG: 1010
Alcohol: 6.3 % by vol.
Colour: 15 EBC (Amber)
Bitterness: 54 IBU
BU/GU: 0.93

Fermentables
Pale Malt 7 EBC 5 EBC 6000 g
Cara Crystal 120 EBC 120 EBC 300 g

Mash schedule: 65 degrees for 60 minutes, 76 degrees for 10 minutes.

Hops
Cascade 8% alpha 50 g 60 minutes
Cascade 8% alpha 50 g 10 minutes
Cascade 8% alpha 100 g 1 minutes
Cascade 8% alpha 50 g dry hopped

Fermentation
Yeast: WLP007 Dry English Ale

Comments:

runarstock skrev:
Skal brygge en humlerik "lett-IPA". Synes IPAene mine blir litt innestengte til tider. Da er gips en enkel metode å prøve. Trodde jeg.
som jeg ser ut ifra artikler her så snakkes det om 2-4g/10L vann til mesk/kok.

Men på denne boksen står det 28g/3,8L under første del av gjæring! Er ikke det fryktelig mye og der forsvinner jo effekten av å trekke ned pH i mesken..  http://www.bryggselv.no/products/kalsiumsulfat-gips-100g
Følge retningslinjene under "Et lite kurs i vannjustering" eller tømme nedi hele 100g boksen i meskevannet?

:noway:

HoppenKopf Light IPA Style: Amerikansk Pale Ale Brewer: Runar Stock

Statistics
Volume: 25 liters
OG: 1058
FG: 1010
Alcohol: 6.3 % by vol.
Colour: 15 EBC (Amber)
Bitterness: 54 IBU
BU/GU: 0.93

Fermentables
Pale Malt 7 EBC 5 EBC 6000 g
Cara Crystal 120 EBC 120 EBC 300 g

Mash schedule: 65 degrees for 60 minutes, 76 degrees for 10 minutes.

Hops
Cascade 8% alpha 50 g 60 minutes
Cascade 8% alpha 50 g 10 minutes
Cascade 8% alpha 100 g 1 minutes
Cascade 8% alpha 50 g dry hopped

Fermentation
Yeast: WLP007 Dry English Ale

Comments:

1 oz/gall høres meget rart ut. Gå heller for ca. 3 g/10 l i meske- og skyllevann.

Jeg spurte gutta på Bryggselv om dette da jeg kjøpte gips der for noen uker siden. Han/de mente at dette hadde noe med gjæring av vin og gjøre og bare kunne ses bort i fra.

Thomassvendsen skrev:
Jeg spurte gutta på Bryggselv om dette da jeg kjøpte gips der for noen uker siden. Han/de mente at dette hadde noe med gjæring av vin og gjøre og bare kunne ses bort i fra.

Takk for info :)

Thomassvendsen skrev:

Å tilsette under gjæring er kanskje et "vintriks", men å benytte det i mesk er en måte å etterlikne (for eksempel) vann fra Burton.
"Burtonizing" er uttrykket man gjerne støter på, det er sulfat som er det mest aktuelle å tilsette. Sulfat får man typisk ved å tilsette gips.

EDIT: Ville fulgt Gahr sitt råd om 3g/10L.

For ordens skyld: Det var instruksjonene på boksen om bruk av mengder i første del av gjæringen Bryggselv sa jeg skulle se bort i fra.

Tilbake
Topp