CDA - Ønsker innspill

Skal brygge en CDA i romjulen og har kommet fram til følgende oppskrift:

OG: 1.082
Liter: 22,5
IBU: 104
EBC: 51

Malt:
7kg Pale malt
0,2kg Crystal 120 EBC
0,2kg Crystal 70 EBC
0,2 Carafa Special 2 800 EBC

Humleskjema:
100g Chinook @ 60 min
65g Amarillo @ 1 min
65g Simcoe @ 1 min

Tørrhumling:
20g Amarillo 10 dager
20g Simcoe 10 dager
20g Amarillo 8 dager
20g Simcoe 8 dager
20g Amarillo 6 dager
20g Simcoe 6 dager

Gjær:
2x San Diego Super Yeast WLP090 i 1,5 liter starter

Innspill?

Carafa II eller carafa special II? Det er normalt å buke special i CDA, for å redusere brentsmak noe.

Blir ikke den litt lys? Jeg ville uansett prøvd på cold steep av Carafaen. Jeg lurer litt på om jeg ikke ville forsøkt en annen humle enn Chinook også, siden den er temmelig aggressiv av seg, og krasjer desto mer med svart malt. Magnum?

Men har du for mye mørkt malt, ender du opp med noe som ligner med på amerikansk stout. Ikke helt lett å bli klok på denne CDA.

jeg brukte 800 g carafa special II på 60 l her i høst. Måtte justere opp med ei hel flaske sukkerkulør for å få fargen, og brygget er mer stout enn cda. Toast, toast, toast, noe Gustav f sikkert kan bekrefte.  ;)  Hadde all malten i hele mesken. Nestegang blir det kaldsteeping!

Tøff, men god nøtt det øllet der. Jeg stilte i kretsmesterskapet i gamlebyen  med tredje generasjon av min "Pure Norwegian Darkness"  Hvor jeg har vært innom 7, 8 og 5% av Carafa spesial. Første gangen i hele mesketiden, andre gangen cold steepet jeg og nå siste gangen blandet jeg inn 5% kun de siste 20 minuttene av mesken, med best resultat til nå. Begge de første ble fullstendig toasta. Varierte jo andre faktorer som kan ha hatt innvirkning men absolutt god farge. Fikk ikke toppkarakter av Gustav pga av noe oksidering og litt for lite humle, selv om jeg tørrhumlet som en full sjømann:) Muligens hadde futten gått ut av Pacifica hopsa jeg hadde brukt. Lykke til med brygget!

AxelH skrev:
Fikk ikke toppkarakter av Gustav pga av noe oksidering og litt for lite humle, selv om jeg tørrhumlet som en full sjømann:) Muligens hadde futten gått ut av Pacifica hopsa jeg hadde brukt. Lykke til med brygget!

Stol aldri 100% på et dommerskjema ;)  Dømminga i Gamlebyen ble gjort etter beste evne, men med bare en og en halv dommer, så kan jeg godt ha kjent litt feil på mengden humle. Det var et par skikkelige humlebomber der, som kan ha overdøvet litt.

Ser den Gustav, men jeg syntes det var gode tilbakemeldinger, og den manglet definitivt humle. Jeg skjønner det var en vanskelig setting å dømme i, såpass mange heavy øl og den publikums favoritten hadde et vanvittig humleskjema, var litt som å drikke blomsterbutikk. Bayeren som vant vr definitivt et meget godt øl. Morro var det:) Ser frem til mer trening over på nyåret!

Jeg vil anbefale å doble mengden carafaII Special og strø det oppå mesken når du begynner å skylle. Fin kombinasjon av farge og røstethet i mitt system i allefall. :)

Tilbake
Topp