centrifuge like a monk

har lest i 'brew like a monk' at de fleste (eller alle) trappistbryggerier sentrifugerer øllen men jeg vil gjerne vete mer om dette. Hvvordan gjør de dette, er dette et alternativ til filtrering av ølen, gjør noen  hjemmebryggere dette også på en eller annen måte? er det en grunn til at ny gjær må tilsettes til ettergjæring på flasker? (ikke alle som gjør det)
beskrivelse og bilder/film er velkommen  :)

Huub skrev:
har lest i 'brew like a monk' at de fleste (eller alle) trappistbryggerier sentrifugerer øllen men jeg vil gjerne vete mer om dette. Hvvordan gjør de dette, er dette et alternativ til filtrering av ølen, gjør noen  hjemmebryggere dette også på en eller annen måte? er det en grunn til at ny gjær må tilsettes til ettergjæring på flasker? (ikke alle som gjør det) beskrivelse og bilder/film er velkommen  :)

Hei, "whirlpool" som det gjerne kalles, gjøres før/under eller etter kjøling, for å få skilt ut mest mulig trub (humlerester, proteiner++) før vørteren går over i gjæringskaret.
Ved at vørteren sendes i stor fart rundt, vil den legge fra seg truben i midten nederst som en kake, eller fanges opp i en fordypning (som f.eks Nøgne Ø bruker).

Når vi har brukt platekjøler, har vi brukt maskroret ("røresleiva", som har fått koke med de siste 10min) til å sende rundt vørteren så kraftig vi har fått til, og la den stå i 10min, hvor man også kan tilsette aromahumle.

Ved bruk av spiralkjøler er dette litt vanskeligere, da man gjerne må gjøre det etter kjøling, og det fungerer ikke like effektivt synes jeg. Hvis man har pumpe som tåler høy temperatur, kan man prøve denne varianten som Jamil Zainasheff har kommet frem til gjør både kjøling og whirlpool effektivt. Jeg har prøvd å fått det til uten det ekstra kobberrøret (som også selges på MoreBeer, to nesten like typer, her og her), men innser at jeg trenger å lage et eget rør til dette for å få det til å fungere godt nok, selv om det var fremgang å spore bare ved å stripse fast silikonslangen til spiralkjøleren.

Du spør også om tilsetting av ekstra gjær til flasking, har dette noe med sentrifugering/whirlpool å gjøre?

Hei, "whirlpool" som det gjerne kalles, gjøres før/under eller etter kjøling, for å få skilt ut mest mulig trub (humlerester, proteiner++) før vørteren går over i gjæringskaret.
Ved at vørteren sendes i stor fart rundt, vil den legge fra seg truben i midten nederst som en kake, eller fanges opp i en fordypning (som f.eks Nøgne Ø bruker).

...
Du spør også om tilsetting av ekstra gjær til flasking, har dette noe med sentrifugering/whirlpool å gjøre?

fordi det står at øllen blir senrtifugert etter at gjæring har funnet sted. Så jeg lurer på om hvor mye gjærcellene beholdes i øllen.

Sannt nok.. Jeg har også hørt at de sentrifugerer det ferdige produktet, så hopper de over sedimenteringen. Mange av gjærtypene de bruker flokkulerer dårlig. Dette er ikke veldig snillt og minner om hastverksarbeid. Det er fremdeles masse gjær i øllet, bare mye mindre. Forrøvrig tror jeg det gjelder de færreste.

Tilbake
Topp