Cider fra råsaft

Hei folkens,

Om ikke så forferdelig lenge, skal jeg sette i gang med min første cider. Planen er å bruke 25 liter råsaft til to eller tre vials med WLP775.

Jeg ønsker en cider som er forholdsvis lav i alkohol, så jeg kommer ikke til å tilsette noe sukker før gjæring, men kommer naturligvis til å tilsette noe etter racking når jeg skal ha cideren på flaske.

Er det nødvendig å gjøre noe med råsaften, annet enn å tilsette gjær, før jeg setter til gjæring?

Trenger i utgangspunktet ikke tilsette noenting, men bare la den spontangjære. Min dunk med råsaft stod urørt i 6mnd. ingen tilsetninger. Fikk en kanskje litt for lav alkohol% på rundt 3-3,5. Smakte bra, men noget bittert.

Du kan også, etter hva jeg har hørt, bruke no' svovelgreier i eplesafta for å ta knekken på det som måtte være av villgjær og andre mikroorganismer. Dette gjøres når man ønsker å bruke en bestemt gjær, og ikke ønsker at den må konkurrere med den som følger naturlig med eplene. Fåes tak i der det selges utstyr for vinlegging.

Du kan også, etter hva jeg har hørt, bruke no' svovelgreier i eplesafta for å ta knekken på det som måtte være av villgjær og andre mikroorganismer. Dette gjøres når man ønsker å bruke en bestemt gjær, og ikke ønsker at den må konkurrere med den som følger naturlig med eplene. Fåes tak i der det selges utstyr for vinlegging.

Skriver dette bare for kompletthet skyld, jeg mener det *ikke* er nødvendig med sulfitter med råsaft fra eple, dersom denne kommer rett fra produsent. Tilsetting av store mengder med gjær overgjører det som er.

Sulfitter brukes slik: Det kalles som regel "campden", som som regel er det kaliummetabisulfitt. Kommer som pulver eller tabletter a .44 g. Bruk 1 g per 10 liter. Ha i mosten i gjæringskar, som *ikke* må tildekkes med lokk. Bruk et helt rent klede, feks kjøkkenhåndkle, og knyt med hyssing. Poenget er at sulfittene dekomponerer og frigjør SO2-gass som helst skal unslippe. Villgjær og bakterier drepes.

24 t senere er sulfittene borte, og da tilsetter du gjær.

Er det ikke greit å varme råsafta til 80+ i noen minutter, for så å kjøle ned for å tilsette gjær?
Prøvde det med en minibatch, ca 2 liter, for et par uker siden. Den gjærer fortsatt litt, men blir trolig ganske bra (brukte en spiseskje høstet Safbrew s-33). Så langt smaker den litt surt, men kan det ha noe med gjær som ikke er bunnfelt å gjøre?

Edit: Brukte også råsaft som en del av to ølbatcher nylig og det virket som oksideringen av epleråsaften ble kraftig redusert når den ble varmet og skummet av.

Jo det er jo også en måte å gjøre det på. Men har lyst å prøve flere måter å gjennomføre prosessen på.
Klarer ikke å finne noen norske nettbutikker som selger Campden eller løs Pottasium. og finner ikke ut om dette er lov å importere fra utlandet.
Så hvis noen vet noe - tips gjerne :)

Potassium heter kalium på Norsk, og skulle være uproblematisk å importere om du ikke finner det her i landet.

Thank u :)! Bestillt.
Hva gjør dere andre her i prosessen for å kvitte dere med villgjær og andre baskelusker. Kjører dere koking av råsaft eller benytter dere av Campden?

Tilbake
Topp