Cider fra epler (nybegynner)

Skal forsøke å lage cider av epler fra egen hagefor første gang.
Tenkte å følge denne oppskriften. https://blogg.bryggselv.no/lag-egen-cider-juicemaskin/
I den forbindelse har jeg følgende spørsmål:
1. Etter at råsaften er i bøtta så tilsetter jeg Campden for å stoppe villgjær og oksidering. Dekker jeg bare til åpningen med et håndkle eller noe, det skal ikke være helt tett?
2. Dagen etter er det bare å tilsette tørrgjæren? Gjæringbøtta må sikkert ristes? Hva med gjærnæring og sukker, trenger jeg det?


Mvh
newbie
 
1, Ja de fleste anbefaler enten løst lokk på bøtte eller noe annet så svoveldioksiden slipper ut. Bare pass på at ikke insekter eller ting kan komme oppi.
2. Jeg har fått anbefalt noe gjærnæring andre steder, nitrogen er visst viktig. Det er ikke samme gjærnæring som til øl. DAP (Di-ammonium-fosfat) skal være bra, selges som nutrisal på vestbrygg. Folk har laget bra sider uten, men det kan forhindre en svovel-aktig usmak som av og til kan komme fra gjæren. Hvis du bruker det anbefales det å ta halvparten av dosen som står på pakka sammen med gjæren, også halvparten etter at gjæringa har starta.

Du trenger ikke sukker, men hvis eplene dine er som mine og ikke har så mye sukker kan det være lurt for å få alkohol nok til å beskytte mot infeksjoner. Det som beskytter sider mot infeksjon over tid er kombinasjonen av syre og alkohol. Ben watson anbefaler i "Cider Hard and Sweet" ph i området 3,0-3,8 og minimum SG 1,045. Du kan tilsette sukker for å få SG opp til 1,045, men du kan jo også tilsette sukker bare for å få mer alkohol. ph over 3,8 skal visst smake ganske rart, men det koster heller ikke mye med noe ph-papir i en bryggebutikk. Jeg har brukt å tilsette sukkeret etter at gjæringa er i gang, bare for å gi gjæren ekstra boost, men tror ikke det spiller noen rolle.
 
Skal forsøke å lage cider av epler fra egen hagefor første gang.
Tenkte å følge denne oppskriften. https://blogg.bryggselv.no/lag-egen-cider-juicemaskin/
I den forbindelse har jeg følgende spørsmål:
1. Etter at råsaften er i bøtta så tilsetter jeg Campden for å stoppe villgjær og oksidering. Dekker jeg bare til åpningen med et håndkle eller noe, det skal ikke være helt tett?
2. Dagen etter er det bare å tilsette tørrgjæren? Gjæringbøtta må sikkert ristes? Hva med gjærnæring og sukker, trenger jeg det?


Mvh
newbie
Har presset cider av hage epler i en del år nå og vi bruker hverken gjærnering eller campden. Tilsetter kun gjær og lar den gjære på kjellertemperatur 10-15 grader. Da får du en rolig og langsom gjæring som tar vare på mye av eplesmaken. Tar gjerne 3-4 måneder før den er ferdig gjæret.
 
Har presset cider av hage epler i en del år nå og vi bruker hverken gjærnering eller campden. Tilsetter kun gjær og lar den gjære på kjellertemperatur 10-15 grader. Da får du en rolig og langsom gjæring som tar vare på mye av eplesmaken. Tar gjerne 3-4 måneder før den er ferdig gjæret.
Ok, men du pasteuriserer råsaften før du putter i gjæren?
 
For 3 dager siden satte jeg cideren til gjæring. Står i et rom i på ca 15 grader.
Sto med campden i 24 timer. Deretter hadde jeg i gjær og litt gjærnæring.
Det er ingen lyd i gjærlåsen ennå, men ser at det skummer litt. Burde det ikke være mer aktivitet?

IMG-8082.jpg
 
For 3 dager siden satte jeg cideren til gjæring. Står i et rom i på ca 15 grader.
Sto med campden i 24 timer. Deretter hadde jeg i gjær og litt gjærnæring.
Det er ingen lyd i gjærlåsen ennå, men ser at det skummer litt. Burde det ikke være mer aktivitet?

Vis vedlegget 53731
Blei det eplesider på deg? Eg hadde for mye campden oppi første gang. Måtte la det stå noen dager da gjæringen ikkje startet. Måtte ha ny gjærnæring og gjær. Gjekk da 3 dager før boblene kom i gjærlåsen. Blei meget bra til slutt. Litt i tørreste laget. Så burde nok tilsatt noe søtningstoff.
 
Blei det eplesider på deg? Eg hadde for mye campden oppi første gang. Måtte la det stå noen dager da gjæringen ikkje startet. Måtte ha ny gjærnæring og gjær. Gjekk da 3 dager før boblene kom i gjærlåsen. Blei meget bra til slutt. Litt i tørreste laget. Så burde nok tilsatt noe søtningstoff.
Ja, tok lang tid før gjæringen kom skikkelig i gang. Akkurat flasket den nå :)
 
Tilbake
Topp