Handleliste og tips rundt ciderproduksjon av tradisjonell tørr cider (nybegynner)

YngveKL

Norbrygg-medlem
Tror det var @gustavf som kom med ideen. Setter flaskene i bryggemaskinen pluss en flaske med vann uten kork. Varmer opp til 65 grader. Måler også temperaturen inne i den åpne flasken med vann. Når den når 65 grader, lar du de stå i 20 minutter. På eget ansvar ;-)
Det var akkurat sånn jeg prøvde på... Glad jeg hadde på lokket på kjelen. Den ene korken satte et godt stjernemerke på innsiden av kjelelokket :(

Har noen erfaring med bruken av karboneringsdrops i cider? Hva er en eventuell fordel med dette kontra metoden som @YngveKL beskrev tidligere i tråden? (Tilsette sukkerkidle som f.eks juice, flaske og oppbevare varm i et par uker)

Hei. Når en har tilsatt Campden og latt eplesaften stått i 24 timer til lufting. Da tilsetter en gjærnæring og evt litt sukker (tar gjerne imot tips om sukker tilsetning evt hvor mye). Rett etterpå tilsetter en tørrgjær. Anbefales det å tilsette oksygen FØR gjæren?

Leidolv Magelssen

Norbrygg-medlem
Som nevnt over, så blir cider veldig tørt om du ikke tar forholdsregler. Du for vel lett en negativ FG. Smak og behag. Kunstige søtningsstoffer kan brukes. Jeg pleier å flaske når SG er omtrent 1.010 (igjen, smak og behag), for så å pasteurisere flaskene etter noen dager når de har nådd passelig karbonering. Jeg synes dette gir en mye fyldigere cider.

En variant som jeg kaller Instant Cidre Royal er å tilsette økologisk solbærsirup. Jeg brukte i sin tid 18 liter eplejuice og 1.4 liter solbærsirup.
Må man pasteurisere dersom man tilsetter Camden i starten?

Topp