Handleliste og tips rundt ciderproduksjon av tradisjonell tørr cider (nybegynner)

Tror det var @gustavf som kom med ideen. Setter flaskene i bryggemaskinen pluss en flaske med vann uten kork. Varmer opp til 65 grader. Måler også temperaturen inne i den åpne flasken med vann. Når den når 65 grader, lar du de stå i 20 minutter. På eget ansvar ;-)
Det var akkurat sånn jeg prøvde på... Glad jeg hadde på lokket på kjelen. Den ene korken satte et godt stjernemerke på innsiden av kjelelokket :(
 
Har noen erfaring med bruken av karboneringsdrops i cider? Hva er en eventuell fordel med dette kontra metoden som @YngveKL beskrev tidligere i tråden? (Tilsette sukkerkidle som f.eks juice, flaske og oppbevare varm i et par uker)
 
Hei. Når en har tilsatt Campden og latt eplesaften stått i 24 timer til lufting. Da tilsetter en gjærnæring og evt litt sukker (tar gjerne imot tips om sukker tilsetning evt hvor mye). Rett etterpå tilsetter en tørrgjær. Anbefales det å tilsette oksygen FØR gjæren?
 
Som nevnt over, så blir cider veldig tørt om du ikke tar forholdsregler. Du for vel lett en negativ FG. Smak og behag. Kunstige søtningsstoffer kan brukes. Jeg pleier å flaske når SG er omtrent 1.010 (igjen, smak og behag), for så å pasteurisere flaskene etter noen dager når de har nådd passelig karbonering. Jeg synes dette gir en mye fyldigere cider.

En variant som jeg kaller Instant Cidre Royal er å tilsette økologisk solbærsirup. Jeg brukte i sin tid 18 liter eplejuice og 1.4 liter solbærsirup.
Må man pasteurisere dersom man tilsetter Camden i starten?
 
Må man pasteurisere dersom man tilsetter Camden i starten?
Da tar du jo livet av gjæren når du tilsetter Campden-tabletter (sulfitt), og kan søte med sukker. Men da kan du heller ikke få karbonert naturlig, men må ha cideren på fat og karbonere med CO2 fra tank.

Hvis du mener i starten av gjæringa, så tilsetter du jo så lite at det ikke dreper gjæren. Og da må du så klart pasteurisere for å få stoppa gjæringa,
 
Sist redigert:
Da tar du jo livet av gjæren når du tilsetter Campden-tabletter (sulfitt), og kan søte med sukker. Men da kan du heller ikke få karbonert naturlig, men må ha cideren på fat og karbonere med CO2 fra tank.

Hvis du mener i starten av gjæringa, så tilsetter du jo så lite at det ikke dreper gjæren. Og da må du så klart pasteurisere for å få stoppa gjæringa,
Litt usikker på hva du mente her, men jeg skal forklare hva jeg har gjort og skal gjøre. Hovedspørsmål er om jeg må pasteurisere eller ikke:
Jeg har brukt egne epler og fulgt oppskrift fra Bryggselv:Link: Lag din egen cider - Enkel guide - Bryggselv.no
Jeg tilsatte Camden-pulver til gjæringskaret. Dagen etter tilsatte jeg gjær og gjærnæring.
Nå er det snart klart for flasking og da skal jeg først tilsette klarning (Mangrove Jack's Beer Finings) 1-2 dager før flasking.
Oppskriften sier ikke noe om karbonering, så nå vil jeg tro at jeg må tilsette karboneringsdrops eller lign. for å få karbonering på flaskene. Det jeg lurer på er om jeg må pasteurisere, eller har Camden-pulver gjort jobben?
 
Jeg har aldri tilsatt noe annet enn gjær (og solbærsirup) i mine sidere. Du sier ikke hva formåler med pasteurisering eller Camden er. Begge vil stoppe gjæringen. Hvis du gjør dette før den er utgjæret, beholder du noe sødme. Ellers vil det bli veldig tørt. Men, etter å ha drept gjæren, kan du ikke få naturlig karbonering, fordi du har ingen gjær til å omdanne karboneringssukkeret til alkohol og CO2.

Hvis du dreper gjæren, så må du tvangskarbonere på fat - eller - flaske før pasteurisering / Camden med karboneringssukkeret, vente noen dager til du har passelig med frus i flaskene, så pasteurisere flaskene (litt skummelt, men virket OK for meg). @gustavf har et innlegg om dette på forumet.
 
Litt usikker på hva du mente her, men jeg skal forklare hva jeg har gjort og skal gjøre. Hovedspørsmål er om jeg må pasteurisere eller ikke:
Jeg har brukt egne epler og fulgt oppskrift fra Bryggselv:Link: Lag din egen cider - Enkel guide - Bryggselv.no
Jeg tilsatte Camden-pulver til gjæringskaret. Dagen etter tilsatte jeg gjær og gjærnæring.
Nå er det snart klart for flasking og da skal jeg først tilsette klarning (Mangrove Jack's Beer Finings) 1-2 dager før flasking.
Oppskriften sier ikke noe om karbonering, så nå vil jeg tro at jeg må tilsette karboneringsdrops eller lign. for å få karbonering på flaskene. Det jeg lurer på er om jeg må pasteurisere, eller har Camden-pulver gjort jobben?
Du må pasteurisere. Vitsen med pasteueriseringa er å stoppe gjæringa gjennom å ta livet av gjæren før den eter opp alt sukkeret, sånn at det blir noe sødme i cideren. Og den metabisulfitten (i form av campdentabletter/-pulver) du tilsatte før gjæringa starta, skulle ta livet av/redusere eventuelle bakterier, men sjølsagt ikke drepe gjæren. Den har ingen effekt på gjæren.

Hvis du tenker på den konserverende/bakteriedrepende effekten, trenger du hverken pasteurisere eller tilsette metabisulfitt. Hvis du ikke mistenker at du kan ha en infeksjon, da.
 
Sist redigert:
Jeg har aldri tilsatt noe annet enn gjær (og solbærsirup) i mine sidere. Du sier ikke hva formåler med pasteurisering eller Camden er. Begge vil stoppe gjæringen. Hvis du gjør dette før den er utgjæret, beholder du noe sødme. Ellers vil det bli veldig tørt. Men, etter å ha drept gjæren, kan du ikke få naturlig karbonering, fordi du har ingen gjær til å omdanne karboneringssukkeret til alkohol og CO2.

Hvis du dreper gjæren, så må du tvangskarbonere på fat - eller - flaske før pasteurisering / Camden med karboneringssukkeret, vente noen dager til du har passelig med frus i flaskene, så pasteurisere flaskene (litt skummelt, men virket OK for meg). @gustavf har et innlegg om dette på forumet.
Hei,
Jeg tilsatte Camden for å ta livet av bakterier og villgjær. Tilsatte kjøpt gjær en dag etterpå. Hadde god aktivitet i ca en uke. Når det er utgjæret skal jeg flaske, og jeg skjønner at det ikke er noen vei utenom pasteurisering. Høres skummelt ut!
 
Hei,
Jeg tilsatte Camden for å ta livet av bakterier og villgjær. Tilsatte kjøpt gjær en dag etterpå. Hadde god aktivitet i ca en uke. Når det er utgjæret skal jeg flaske, og jeg skjønner at det ikke er noen vei utenom pasteurisering. Høres skummelt ut!
Hvis du tenker å la den gjære helt ut, er det ikke noe poeng i å pasteurisere, jfr. den forrige posten min. Husk at det nå er en brukbar mengde alkhol i cideren, og den fungerer konserverende. Uansett; hvis du har vært omhyggelig med å unngå å ta sjanser på infeksjon, skulle det ikke være noen grunn til å gjøre noe ekstra.
 
Hvis du tenker å la den gjære helt ut, er det ikke noe poeng i å pasteurisere, jfr. den forrige posten min. Husk at det nå er en brukbar mengde alkhol i cideren, og den fungerer konserverende. Uansett; hvis du har vært omhyggelig med å unngå å ta sjanser på infeksjon, skulle det ikke være noen grunn til å gjøre noe ekstra.
Takk, det er oppklarende. Jeg målte nettopp OG til 1.004 (FG:10.060), så den kan sikkert stå litt til før jeg flasker.
 
Tilbake
Topp