Cider-kit

Jeg har et cider-kit kjøpt hos vin og bar for en tid tilbake, som jeg tenkte jeg skulle sette til helga.
Til dette settet skal det tilsettes 1 kg "brewing sugar". Vil det si vanlig farin eller noe andre greier?

Noe som har prøvd dette settet? Kan man forvente seg en ok smak?
Tips mottas med takk! :skitbra:
 
Hei, med brewing sugar menes det glukose (dextrose, druesukker), men jeg tror farin (sukrose) vil være helt ok å bruke her.
 
Jeg er litt spent på andres resultat med cider-brygging. Så jeg håper du kan gi en update på bryggingen din underveis.
i dag kjøpte jeg meg 4,5 liter eplejuice fra europris som jeg kokte opp, tilsatte en slump sukker og vannet ut til jeg fikk en OG på mellom 1.030 og 1.040.
Sist jeg gjorde dette lærte jeg at eplecider gjærer helt ut, og du får en meget tørr cider. Er det noen som har tips om hvordan få tilsatt sødme som ikke gjærer. Hva med de kunstige søtningsmidlene beregnet for diabetikere?

Når jeg får kjøpt meg resten av utstyr for CO2 regner jeg med at det letteste bli gjærstopp ved ønsket sødme/tørrhet.

Trenger Corneliusfat, manometer, slanger og så skal jeg investere i beergun.
 
Fant dette på:
http://www.ukcider.co.uk/wiki/index.php/How_to_make_cider"Adding Sweetner to finished cider

Sugar, apple juice or saccharin may be added to finished cider prior to drinking in order to sweeten the taste. If sugar or apple juice are used, then the cider if stored may start to ferment again so it's importat not to put sweetened cider into bottles unless you are absolutely sure they are strong enough to take the potential pressure of C02 produced from the amount of sugar added."

Min plan ville ha vært: La det gjære helt, tilsett gjærstopp, ettersøt og keg.
 
likte den rekkefølgen, da bør man kanskje satse på en høyere OG med å øke sukkermengden? siden den blir vannet ut på slutten.
Men det fungerer ikke for meg akkurat nå siden jeg skal flaske og karbonere naturlig.
 
Når man lager sider av eplejuice vil jeg anbefale å ikke blande med vann + det er ikke nødvendig å koke juicen.
 
Så lenge juicen er pasturisert og aseptisk pakket har kokingen ingenting for seg det vet jeg, men jeg ønsker å ha en bedre føre var, tar ikke lang tid å koke opp, pluss at da hadde jeg i ekstra sukker. Grunnen til at jeg tilførte vann, var at jeg oppnåde en for høy OG ( 1.080) en det jeg ønsket.
Jeg ønsket i denne omgang noe mellom 1.030 og 1.050. Kom desverre helt ned på 1.030 men det er ikke no problem. Lettdrikkelig er godt.

Jeg prøver meg på forskjellige varianter i små skala for å finne ut hva som skal til for å oppnå  forskjellige resultater. Jeg bruker 5 litersdunker å gjære på.
 
Ikke dumt med små skala. Siste sideren jeg satte var på 60 l og ganske sterk, er kansje litt mye å ha stående dersom jeg ikke liker den.  :biersmile:
 
Da var kitet satt.....En ukes gjæring og et par uker på flaske så rekker jeg vel akkurat en prøvesmak før jul!
OG bli 1047 og total veskemengde 21liter.
 
Hei igjen,. håper resultatene dine viser seg gode.
Jeg har derimot opplevd noe rart. Etter å ha flaska 5 liter med småskala forsøks-cider, opplever jeg at flaskene er tam og tom for co2..

Jeg har brukt 2 stk muntons karbondrops pr flaske som er 0,5 liter, dvs mer en nokk siden 2 drops anbefales til 0,75 liter.
Flaskene har stått i stuen, romtemperatur i en uke. Men altså ingen fres i flasken. Disse flaskene er korket med flaskekorker fra peti og korker fra europris. Flaskene ble fylt med cider først, slapp 2 drops neddi og korket kjapt før det bruset over. Er det noen som har erfaring med at korkene ikke blir tette??

Det er brune flasker så jeg har problemer med å se grummset inni, men jeg dersom jeg forsiktig rister flaska i lyset, ser jeg at det er grums der, noe som tilsier at karbonering har funnet sted.
 
Hei!
5 dager siden jeg flasket kitet jeg har brygget nå. Mener å huske at jeg tilsatte ca 140g sukker på 20liter. Det er fremdeles lite futt i flaskene mine også. Spørs om ikke jeg må på med mer sukker.
Korker fra europris har jeg hatt litt dårlig erfaringer med tidligere. Om det var meg eller korkene det var noe i veien med vil jeg helst slippe å uttale meg om, men tette var de ihvertfall ikke. Nå bruker jeg bare flasker med skrukorker. (gamle brusflasker ol.) Men kjenner at min tid med flaskevasking snart begynner å nærme seg slutten.
Så det blir nok å investere i fat på nyåret!

Smaken på kitet, er det vel litt for tidlig å uttale seg om enda, men man skal være rimelig full for å gi den et høyt terningkast foreløpig.
 
Kan av og til ta litt tid før de karbonerer skikkelig.
La de i allefall stå i 14dager før gjør en vurdering om du skal gjøre noe.
Hvordan tilsatte du sukkeret før flasking?
Kan hende det ikke har blandet seg skikkelig slik att noen flasker er over og noen underkarbonert.
Siden du bruker plastflasker er det lett å kjenne om de er karbonert, bare klem på de å kjen om de er harde.
 
Utolmodig som jeg er tilsatte jeg 3 coopers karboneringsdrops pr 1,5l flaske i går.
Fra før har jeg tilsatt sukker ved å blande ca 140g sukker med 2dl vann og fordele gjevnt på flaskene. Burde vel heller helt det på gjæringskaret, men var litt redd for å virvle opp for mye av bunnfallet før flasking.
Skal gi flaskene en uke til på seg......så går de på kjøla!
Håper bare ikke jeg var for drøy med sukkeret nå.....da kan det vel bli mer vasking på meg fremover! :D
 
espen.talset skrev:
Hei igjen,. håper resultatene dine viser seg gode.
Jeg har derimot opplevd noe rart. Etter å ha flaska 5 liter med småskala forsøks-cider, opplever jeg at flaskene er tam og tom for CO2..

Jeg har brukt 2 stk Muntons karbondrops pr flaske som er 0,5 liter, dvs mer en nokk siden 2 drops anbefales til 0,75 liter.
Flaskene har stått i stuen, romtemperatur i en uke. Men altså ingen fres i flasken. Disse flaskene er korket med flaskekorker fra peti og korker fra Europris. Flaskene ble fylt med cider først, slapp 2 drops neddi og korket kjapt før det bruset over. Er det noen som har erfaring med at korkene ikke blir tette??

Det er brune flasker så jeg har problemer med å se grummset inni, men jeg dersom jeg forsiktig rister flaska i lyset, ser jeg at det er grums der, noe som tilsier at karbonering har funnet sted.

Mulig jeg er på jordet, men inneholder eplejuice kjøpt i butikken noe levedyktig gjær, da? Den er vel pasteurisert også. Jeg kan ikke se noe i innleggene dine om at du har tilsatt gjær heller? Da skal det vel godt gjøres å få i gang noen som helst gjæring, med mindre juicen er blitt infisert med villgjær.
 
har tilsatt gjær. 1 x Kitzinger lav temp. gjær ca 6 gram på 10 liter. Cideren er gjæret med en OG 1040 FG 1002 (tørr som bare det). Neste tapping bruker jeg sukkerlake og korker fra Petit..
 
Tilbake
Topp